Spillrom
Sjiraffen | 10 |
Krokodillen | 1 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 11 |
Mobilspill
Pågående | 8 542 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 00:52 | |
![]() | Riskorn/Vintermor: Hvorfor mener dere at det er greit å si at noen er svarte, men ikke at man er neger? Det betyr det samme. Synes JamesO har et veldig godt poeng, man må ikke la språket vannes ut på fornuftens bekostning, kun fordi PK-ere tar seg nær på ANDRES vegne. Har så langt ikke sett en eneste neger i denne debatten som støtter deres syn. Scrabla: Din innvending er jo selve definisjonen på når politisk korrekthet går i stikk motsatt retning av egen intensjon. En kan ikke la være å kalle en sort person sort fordi man er redd vedkommende vil ta det ille opp. Da sier man jo indirekte at det er noe galt med det å være sort. Sjøl er jeg hvit og stolt av det. De negrene jeg kjenner er stolte av å være negre. Asiatene jeg kjenner er stolte av å være asiatere. Og så kjenner jeg noen PK-ere som ikke tør innrømme overfor seg selv og andre at folk fra ulike deler av kloden ser forskjellige ut. Å klassifisere er helt sentralt for mennesklig verdensanskuelse. Når vi ser en gjenstand med et skjefte av tre og en flat metallplate i enden så kaller vi det... wait for it... en spade. | |
hans1814 | 2010-10-11 02:04 | |
![]() | Jeg måtte lete litt, men fant til slutt et oppslagsverk som ikke nevner at ordet "neger" er negativt ladet (beklager det svake, gamle språket); "Neger (lat. niger, sort), mennesker av den race, negerracen, der befolker størstedelen av Afrika. Eiendommeligt for racen er den dolichocefale hovedform med det prognate kjæveparti og de tykke læber, endvidere det sorte uldagtige haar og den mørke hudfarve, der dog varierer sterkt [...] Racen har en ringe udbredelsestrang, og vilde sikkert ikke have udbredt sig udenfor Afrika av egen drift; gjennem slavehandel er den nu overført til Amerika, hvor den særlig i de sydligere af de Forenede stater har formeret sig sterkt." Forøvrig er ikke neger synonymt med svart, forutsatt at du ikke snakker spansk. Jeg synes statistikkene fra noen av debattantene er interessante. Uttryk som "alle" , "100%" og ".... jeg kjenner". Jeg er ganske sikker på at afrikanere i likhet med nordmenn ikke alle har samme oppfatning om alt og alle. Spørsmålet da er om man skal ta hensyn til de 56,23 % afrikanere bosatt i Norge, som føler seg krenket av å bli kalt neger. (OK, jeg innrømmer at 56,23 % ikke nødvendigvis er basert på noenting) Åja, oppslagsverket var Aschehoug konv.leksikon 1912. | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 08:40 | |
![]() | Etter alle forklaringer på hvorfor man ikke bør bruke ordet neger er de som mener at det bør brukes sannsynligvis enda mer sikre på at de har rett. The power of denail. | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 09:21 | |
![]() | Bra innlegg seierherren | |
Reet | 2010-10-11 09:41 | |
![]() | Scrabla: Det handler ikke om å omtale noen som en gruppe, men simpelthen beskrive hvordan noen ser ut. Hvis jeg skal beskrive en skikkelig lang mann sier jeg at han er skikkelig lang. Er han liten og tjukk, sier jeg liten og tjukk. Er han rødhåret, sier jeg rødhåret. Er han neger, sier jeg neger. Det er det første kjennetegnet vi ser vi beskriver, og det handler ikke om hvordan personene er som sådan. En neger kan være fra hvor som helst og ha en hvilken som helst kulturbakgrunn uten at det nødvendigvis syns. Med han er neger om han enn er erkebritisk! En annen ting: hvorfor er det uakseptabelt å kalle sukkerkulør for Svarte Sambo når hvitosten kan hete Synnøve?? (og ikke kom med det at det var en gammel budeie som hette Synnøve Finden som lagde oppskriften. Det er et stort bilde av en fager lyshåret mø på pakningen, til og med i bunad, om jeg ikke husker feil. Vi har behov for å karakterisere, og vi elsker det!) | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 10:36 | |
![]() | De som kommer fra Afrika vil ikke bli kalt neger. Ordet har en historie som gjør at det ikke passer å bruke det. Ignoranter som ikke vil forstå det har store problemer inni seg og/eller er uintelligente. Vi er alle ufullstendige mennesker og jeg er langt, langt fra feilfri, men det er trist med slike holdninger. Kjedelig med sure oppstøt i debatter, kjipt for menneskene som blir møtt med slik ignoranse, men aller mest trist for de som ikke evner å forstå for det er en karusell med fornektelse, frustrasjon og angst. | |
Vintermor79 - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 10:58 | |
![]() | Bra innlegg cod!!:-) | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 11:15 | |
![]() | Heldigvis blir det færre mennesker med slike holdninger. Om man er i India eller Afrika for eksempel og blir introdusert som hviting gang på gang istedenfor finne, brite, russer, amerikaner eller europeer vitner det i beste fall om kunnskapsløshet. Da vil jeg tro mennesket som sier det har veldig lite kunnskap eller så har det hengt meg på en lite komfortabel knagg. Tvert imot man blir stort sett møtt med nysgjerrighet på hvor man spesifikt kommer fra da de vet det er forskjeller. Fiske trålere og fiskeoppdrett har satt Norge på kartet blant fattige i India, Afrika og Sør-amerika. Fortalte at jeg hadde jobbet på norsk tråler når jeg var i India og da ble de triste og ville ikke se meg i øynene, forsto ikke hvorfor, det vet jeg nå. Blitt samme etterhvert i Sør-amerika, Nordmann er ikke så stilig lengre. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 11:26 | |
![]() | Er vel strengt tatt du som viser deg som ignorant her, cod. Fornektelse, frustrasjon og angst? Vanskelig å ta deg seriøst, gitt. | |
Reet | 2010-10-11 11:44 | |
![]() | Cod, hvordan forventer du at en i India skal se på meg om jeg er norsk, svensk, britisk eller belgisk?? Så sant jeg ikke går med flagg og bunad? Du kan godt kalle det kunnskapsløst, men kjenner du alle du passerer på gata? VET du hvor alle kommer fra? | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 11:53 | |
![]() | Seriøsiteten er vel borte når argumenter ikke når fram men blir møtt med repetisjon av egne snevre virkelighets forestillinger. Når du sier du har flere venner som liker å bli kalt negere og er stolte av det, så enten lyver du eller så har du et overfladisk vennskap der personen sannsynligvis ikke liker deg. Men etter ordvalgene dine er det så og si sikkert at du lyver for å få fram et idiotisk poeng. Venner som er stolte av å bli kalt asiater? Har venner fra hele verden og de er stolte av sin kultur, landet de kommer fra og dets historie, ikke av hudfargen sin? Det må jo være isåfall noen har sagt den er dårlig. Det at du er stolt av å være hvit vitner om du i beste fall er en grunn person. | |
Reet | 2010-10-11 12:05 | |
![]() | Ahh. Den gode gamle neger-diskusjonen. Den er akkurat som religionsdiskusjon. Poenget er ikke å prøve å overbevise noen som helst med sine argumenter, for alle har tatt standpunkt, og det er ufravikelig! Hele poenget er å angripe hverandre med mer eller mindre dårlige kallenavn og adjektiver, i den hensikt å få motparten til å bli frustrert og dermed fremstå dummere og dummere for hver runde, noe som igjen fører til at vi selv fremstår som klokere i våre egne øyne. Alltid like morsomt! | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 12:18 | |
![]() | reet. Jeg forventer ikke at noen i India skal vite om jeg er skandinav eller italiener på utseende. Men de aller fleste Indere med litt kunnskap vet det er forskjell på en Italiener, en Russer eller en Skotte. I utseende og væremåte. Så en måte å møte meg med respekt på er å spørre hvem JEG er. Ikke avfeie meg som hviting som han så godt vet hva er. I Tanzania for eksempel har de en lang og stolt forteller kultur, som gir utspring i teater og litteratur. På Jamaica er de flinke å trene kondisjon og utholdenhet, i Somalia er menneskene høye og vakre. Afrika er sinnsykt stort med store forskjeller. Ordet neger bygger opp om at Afrika er en liten plass med bare tant og fjas. Afrika drev på med sjøfart og seilte over hele verden i eldre tider. De er litt i baklefsa pga Sahara stengte kontinentet ute fra jordbruks revolusjonen og fikk da ikke bygd opp enorme militære styrker når det var i vinden. Om ikke hadde nok Afrika rula hele greia. Nu star de med demokrati hattene i svingdøra sammen med kineserne som er inne med sine plyndringer. ( ikke svart/hvitt ment, I teorien, også i praksis bra med investeringer) Når alt går ad undas står forhåpentligvis Afrika der noenlunde med mangfoldet i behold. | |
Reet | 2010-10-11 12:32 | |
![]() | Nå, ja. Jeg er overbevist om at det finnes både kortvokste og stygge mennesker også i Somalia. Hvilket er mitt poeng: det finnes negre som er vakre og stygge, det finnes de som er lynende intelligente og de som er dumme som brød, tynne og tykke, snille og slemme. Akkurat som blant alle folkeslag. Takk Gud for at vi alle er forskjellige! Og når det gjelder den historiske tristessen: sett fra et norsk historisk perspektiv ville det vel vært verre å bli kalt tysker enn å bli kalt neger? | |
kness - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 12:34 | |
![]() | Språk er makt og alt det der, men rasisme og fordommer kan neppe bekjempes med ord alene. Snarere tvert i mot ... Språksminke kan pynte på fasaden, men også dekke over grums under overflaten. NRK Østlandssendingen utarbeidet for noen år siden en liste over ord og uttrykk som bør unngås, nrk.no/nyheter/distr.../1 .1659398 . Og ære være dem for det. Men jeg vil tro at å føle seg inkludert og respektert som menneske er viktigere enn hva man blir kalt; "andregenerasjons innvandrer" eller "førstegenerasjons nordmann", "polakk" eller "polsk", "neger" eller "svart", "sigøyner" eller "romvesen", "potet" eller "nordmann", "epileptiker" eller "menneske med epilepsi" ... Det fins mange atskillig mer matnyttige måter å ta avstand fra hverdagsdiskriminering på enn å passe på å bruke den til enhver tid korrekte betegnelsen på ulike grupper i samfunnet. Betegnelsene endres ofte fortere enn folk klarer å følge med, og uten at det nødvendigvis fører til bedre livskvalitet for menneskene det gjelder. Hvor ofte har man forresten behov for å bruke noen av disse begrepene i det hele tatt? Signerer forøvrig Vattnisses innlegg i denne debatten! P.S. til cod: Jeg kjenner en ganske lav og lite pen somalier. Hvordan kan det ha seg? | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 12:39 | |
![]() | Alle meninger teller ikke like mye. Det er ikke sånn at fremmedfrykt og ikke fremmedfrykt er to like ekstremiteter der begge har litt rett Fremmedfrykt er et hinder for at man tar tak i problemer, og gjør det vanskeligere å fungere sammen. Fremmedfrykt og ignoranse bør ikke stå uimotsagt. Om noen ønsker å bli i sin snevre boble bør de bli konfrontert med argumenter på hvorfor det er feil. | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 12:45 | |
![]() | Kness: Du kjenner vel en liten Somalier som du syns er stygg. Hvordan det kan ha seg kan ikke jeg vite. Av ordvalget vil jeg tippe at det er en på jobben som du ikke kjenner så godt. Om det er en venn vil jeg ikke bli vennen din. | |
Cygnus | 2010-10-11 12:55 | |
![]() | selvsagt er språk makt, evt umakt - og det å ha definisjonsmakt, er å ha makt, rett og slett. Men språkbruk kan være et meget subtilt middel og jeg mener vi bør følge litt med i nettopp hvordan språk blir brukt, uten at vi behøver nekte for at andre aspekter av hverdagsdiskriminering er vikltige. ellers har cod mange gode poeng, og du, hans 1814, gjorde akkurat det jeg tenkte på da jameso skrev om dette ord som angivelig var nøytralt i tidligere tider (de gode gamle dager) - for jeg husket slike gamle leksika som formidlet datidens ideologier - du behøver ikke gå til 1912 en gang, det er lignende 'vitenskapelige' artikler i 30-årene (negre er tyvaktige, stod det i ett av mine besteforeldres leksika fra de galde 30-årene) nordlending var jo, som andre påpekte, et meget negativt begrep i Norge før for ikke å snakke om same (lapp, som det het)! | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-11 12:56 | |
![]() | Cheeses det fins forskjellige mennesker overalt, det er det som er poenget. Neger bygger på forestillingen om at alle afrikanere er like. Men det er store forskjeller. Neger er egentlig spansk eller latinsk for svart men det har blitt brukt for å plassere alle som kommer fra afrika i bås. De fleste afrikanere liker ikke bli kalt negere, og det med god grunn. Så om man fremdeles insisterer på å bruke ordet kan det kun være kunnskapsløshet eller smålighet. DET ER IKKE LIKE GREIT Å VÆRE NEDLATENDE SOM Å IKKE VÆRE DET. | |
Cygnus | 2010-10-11 12:57 | |
![]() | kness skrev: Hvor ofte har man forresten behov for å bruke noen av disse begrepene i det hele tatt? GODT SPØRSMÅL, sier jeg! | |