Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 326

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
karmensita2010-10-13 00:41
Antall innlegg: 110

Jeg har lyst til å si noen avsluttende ord fra meg. Jeg synes de fleste synspunkter har kommet godt frem. Det som er merkeligst for meg som røyker, er at jeg har forandret meg så mye de siste årene med hensyn til røyking.

Ja, jeg røyker. Ja, det er mitt valg. Ja, ingen skal bestemme over meg når det gjelder dette.
Men, etter å ha vært røykfri i perioder, lange sådanne, har jeg selv fått et annet syn på det. Jeg liker ikke at det lukter så jævli av meg. Jeg er mye mer nøye på å vaske hender og fjes etter at jeg har tatt meg en røyk. Jeg tenker mer og mer på hva jeg gjør med helsa mi. Tror dessverre at dette er resultat av min alder, ser stadig flere av mine jevnaldrene med røykerelatere plager.

Hvem vet, men jeg skal slutte. Vet ikke datoen, men dere skal få beskjed så kanskje jeg kan få masse moralsk støtte når jeg kommer dit.
Uansett hva vi mener og føler om saken, så vet hver enste røyker at det ikke er bra for helsa, men vi er faktisk avhengig av det.

gerdmarie2010-10-13 07:46
Antall innlegg: 265

Etter å ha vært aktiv røyker fra 1960 til 2002, ble jeg kjempeoverrasket over hvor lett det var å stumpe røyken! Hadde jeg visst dette før, ville jeg sluttet mye tidligere!!!
Jeg vet at mange reagerer på røyk, men jammen er det en ting som er verre, og det er bruk av parfyme. Gå på kino og du kveles av parfymelukt fra alle de ulike parfymeduftene som publikum har påført seg, og da er det ikke bare å be dem om å fjerne seg. (jfr stump røyken) Det betyr at jeg ikke lenger kan gå på kino, konserter eller andre innendørsarrangementer pga parfymeduft. Men det må jeg vel bare finne meg i, for folk har jo rettigheter...

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 08:36
Antall innlegg: 135

Oh nå bikket jeg plutselig over i innbitt surpomp. Syns det er ordentlig trasig at Fidelma og andre som er like plaget med røyk ikke kan være sosiale pga av røyking. Det må gjerne bli restriksjoner på uteserveringene også. Men da har jeg et spørsmål til Fidelma. Om det blir gitt dispensasjon eller at loven blir litt mer smidig så kanskje 2% av små puber kan ha røkende gjester. Sånn at de som ikke klarer å slutte, eller vil slutte kan også gå ut å være sosiale. Hadde det vært greit? Og det med det lufteanleggene servering stedene ble pålagt like før røykeloven.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 08:45

Har ingen problemer med at de som ikke liker røyk, hater røyk eller de som ikke kan få røyk på seg. Har stor forståelse for alle disse gruppene. Det jeg har problemer med er de som mener at jeg ikke skal røyke for det er usunt, så derfor skal de forby meg å gjøre det. Også har jeg problemer med at ingen steder kan man gå inn å ta seg en røyk, spesielt om vinteren.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 08:59

Man burde selfølgelig dyrke mat istedet for tobakk. Men det kan du si om luksusting og alskens. Og tobakksindustrien er omtrent det ondeste du får, de manipulerer planten og varen så de passer forskrifter samtidig som det skal gi stort nikotin opptak ved røyking. Radioaktivt avfall i jorda, klor i planten mmer. Men hva gjør foreksempel fiskeoppdrettene? ødelegger havet og bruker dobbelt så mye proteiner enn de produserer, og det kun for å lage penger det også. Enig i at det må være knallharde spilleregler, syns egentlig de burde vært mye hardere. Bare det at å innskrenke friheten til individet bør kun være begrunnet med hensynet til andre, ikke hva andre syns jeg skal gjøre. Uten individuell frihet rakner det eller i værste fall blir det til slutt veldig utrivelig.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 09:04

Forøvrig veldig morsom åpning på den nye HBO serien Boardwalk empire. Idet fløyta går for forbudstiden skåler det STERKT gryende gangster miljøet med frasen ; skål for de ignorante jævlene!

Reet2010-10-13 09:13
Antall innlegg: 249

Jeg røyker, og er sikkert både forkastelig og avskyelig i manges øyne. Ikke bare på grunn av røyking.
Jeg begynte ikke før jeg var 21, for vi lærte jo at røyking var mer skadelig om man begynte i ung alder. Har hatt noen opphold, men alltid begynt igjen. Det går mer på vilje enn på viljestyrke.
Jeg røyker ute, av hensyn til familien, meg selv og alle tekstiler i huset.

Når det gjelder å ta hensyn til de som ikke tåler røyk, var dette mye enklere før alle røykelovene kom. Jeg husker at det var en selvfølge for folk å spørre om det var greit at de tente en røyk hvis de på nabobordet ikke var ferdige med å spise. Og like selvfølgelig å godta et nei. Etter røykeloven er det blitt slik at vi ikke har noen ambisjoner om å ta hensyn til andre hvis det først er lov å røyke et sted! Ikke-røykerne har liksom mer enn nok av steder de kan oppholde seg der det ikke er røyk.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 09:35

Har aldri ment eller skrevet at de som har problemer med røyk er rigide eller pietister. Det jeg mener er at de som har laget loven er pietister og at loven er rigid. Er absolutt for et inkluderende samfunn. Så derfor spør jeg Fidelma forstår du at de som ikke vil eller kan slutte også har lyst til å møtes på serverings stedene?

Stig_752010-10-13 09:40
Antall innlegg: 218

@Reet: Jeg tviler veldig, veldig sterkt på at det var en selvfølge for røykere å spørre andre i lokalet om det var greit å tenne en røyk. Da har du i så fall oppholdt deg på helt andre steder enn meg. Min erfaring med røykere fra før den nye loven kom i 2004 var at røykere i stor grad var egoister når det kom til sine sigaretter og sine omgivelser.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 09:49

At folk blir sure på deg som har problemer med røyk er urettferdig. Kanskje et utslag over at man ikke kan være noen steder. Kanskje et eksempel på at man kan ikke bare forby noe også er alt i orden.

Reet2010-10-13 10:11
Antall innlegg: 249

Summen av laster er konstant. Da er det vel naturlig at de som slutter å røyke utvikles til å bli nedlatende surpomper.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 10:19

Ved å forby noe på individ nivå får det uoversiktlige konsekvenser. Kanskje man kunne stimulert serverings steder som forbyr røyking også på uteserveringer, og for eksempel hentet inn de pengene ved å la et fåtall serverings steder ha røyking inne mot avgift. Det er mange muligheter for at alle kan få litt. Rir man en hest og skal langt vil den tryne i grusen. Beklager rotete innlegg er ikke vant med å skrive. Men må spørre Fidelma: ville du hatt problemer med at et fåtall, et ytterst fåtall små puber kan ha røkning inne mot at det på mange uteserveringer blir forbudt å røyke??

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 10:29

Samme spørsmål til Stig som har saklige gode argumenter, og andre med store problemer med røyk. Hadde det vært greit med et ytterst fåtall steder inn der man kunne røyke?

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 10:34

En som spiser feit fisk 3 ganger i uka og røyker 1 tobakk i uken, kontra en som ikke spiser fisk og ikke røyker. Hvem har best odds til å bli 80?

Stig_752010-10-13 10:39

Til dere som vurderer å kutte sigarettene:
Allen Carr - "Endelig ikke-røyker"

Leste den samtidig som jeg røykte 20-30 sigaretter daglig i 2004, og da jeg la fra meg boken la jeg også fra meg sigarettene. Suget dukket opp av og til i tiden etter røykekutt, men det var faktisk overraskende lett å riste det av seg.

@Reet: Siden du strør om deg med ordtak, et annet går som følger: It takes one to know one. :)

Stig_752010-10-13 10:53

cod: Jeg synes ikke det hadde vært greit. Det vektigste argumentet for røykeloven var at man skulle ta hensyn til de ansatte i utelivsbransjen. At andre gjester i tillegg kan nyte mat og/eller drikke i omgivelser som ikke er helseskadelige synes jeg er en flott bonus.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 11:02

Kun eieren av en liten pub serverer der , og han røyker selv, da ?

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 11:05

Da er det ingen ansatte som blir utsatt for røyk, og ingen som ikke liker røyk trenger gå inn der. Hvorfor skal ikke det være lov?

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 11:10

HÆ?

cod - Ikke medlem lenger2010-10-13 11:15

Om man har en liten pub, jobber der kun selv, og røyker selv, har kullfilter så det ikke kommer røyk ut heller. Hva kan grunnen være til at de som ikke liker/tåler røyk godtar dette?

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?