Spillrom
| Sjiraffen | 15 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 15 |
Mobilspill
| Pågående | 8 631 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Eastwood | 2010-12-08 17:36 | |
![]() | Ord som har blitt godtatt mot meg: aå, wca, won, cad, bow osv. Synes hele spillet blir latterlig når slike ord blir godtatt. Jeg på min side bruker ikke slike fantasiord! Jeg skulle virkelig ønske at spillet var basert på norske ord, fordi ingen av de nevnte ordene ovenfor klarte jeg å finne på ordnett.no i alle fall. | |
| LaBarca | 2010-12-08 17:41 | |
![]() | AÅ? Er du sikker på at det ikke er ÅA? Det betyr i såfall elva. WCA er doene WON er en myntenhet CAD er Computer Aided Design. DAK på norsk, men det vet jeg ikke om er lov å legge. BOW er den forreste roeren. Altså ikke fantasiord, men ord som står i ordboka. Hvis du ikke vil bruke de ordene, blir det vel verst for deg i det lange løp. | |
| verb | 2010-12-08 18:07 | |
![]() | liker innleggene dine LaBarca ;o) | |
| Kirsti | 2010-12-08 18:26 | |
![]() | Det bør kanskje nevnes at WCA faktisk _ikke_ er et ord. Det samme gjelder andre Ordspill-favoritter som CDER, WCENE, PSA og så videre. Ord som WC, CD, DV, PD, LP, PS og lignende, altså forkortelser som har fått status som substantiver, kan nemlig ikke skrives med bøyningsendelser uten bindestrek i normert bokmål. Det må altså skrives CD-er, WC-ene, PS-a og altså WC-a. Av en eller annen grunn er bøyningsendelsene for CD, WC og PS (og kanskje noen til jeg ikke kommer på i farten?) lagt inn i Fullformsordlisten uten bindestrek, og siden Ordspill følger den listen blindt, er denne feilen implementert her også. Riktig kjekt når man får WC og en A, men ortografisk sett fullstendig galt. Og ja, jeg har sjekket med Språkrådet. Det er ingen tvil om at dette er en feil. | |
| Cygnus | 2010-12-08 18:33 | |
![]() | til og med PSA så jeg en gang - antar det er flertall av PS? | |
| LaBarca | 2010-12-08 18:43 | |
![]() | Takk verb ;-) Fullformordbokfeilene får brukes for alt de er verd så lenge det går. Om noen år blir kanskje fullformordboka på nett oppdatert. Hva skjer da? Oppstandelse på FORUM, hehe. Husker du dengang vi kunne skrive WCA! Det var tider, det. | |
| Kirsti | 2010-12-08 18:55 | |
![]() | Ja, Cygnus. Et PS, alle PS-a. Du har et poeng, LaBarca. Det ble stor oppstandelse etter siste oppdatering av ordlisten, da NØ forsvant. Som om det er skrekkelig vanskelig å bli kvitt en Ø, liksom ... | |
| LaBarca | 2010-12-08 19:18 | |
![]() | Når jernteppet slår ned som lyn fra klar himmel er vel de fleste bokstaver vanskelige å legge... Her har jeg brukt "jernteppe" feil, for det kan ikke bøyes. Det er en konstant. Det er verbet FORAN, å få, som kan bøyes. Hvordan blir setningen da? Når man får jernteppe er de fleste bokstaver vanskelige å legge... Enkelt og greit. Lyn-fra-klar-himmel-eleme ntet er implisitt i ordet. Kjedelig for oss som liker å leke med ord. Det heter IKKE hjerneteppe! Når jeg først er helt på viddene må jeg komme med en plakathistorie fra dengang Oluf Lorentsen kolonial var gourmetbutikken over alle gourmetbutikker i Asker sentrum. I ferskvareavdelingen var det er akvarium med hummer eller noe liknende som skulle slippes levende i kokende vann for avliving. VI KOKER HJERNE MENS DERE VENTER | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-12-09 00:39 | |
![]() | Sitat: Det bør kanskje nevnes at WCA faktisk _ikke_ er et ord. Denne er jeg uenig i. Et ord kan godt være på flertallsformen selv om det har bindestrek. | |
| Kirsti | 2010-12-09 01:01 | |
![]() | Du kan være så uenig du bare vil, Jerry1, men det forandrer ikke kjensgjerningene. WCA er ikke korrekt skrivemåte, og dermed er det - med den skrivemåten - et ord som ikke eksisterer i norsk. Å påstå noe annet, blir som å si at "desvere", "infulensa" og "intrisant" er ord bare fordi noen tror disse ordene skrives slik. (Og nei, det hjelper ikke at WCA står i en ordliste. Gjeldende norsk rettskrivning trumfer uansett, og den sier at WCA er feil.) WC-a, eller wc-a, for den saks skyld, må imidlertid kunne kalles ord på lik linje med husa, barna og stolene. | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2010-12-09 01:09 | |
![]() | Jeg synes man skal definere begrepet "ord" svært vidt. Nemlig slik at et "ord" er noe som kan stå for seg selv (med ev. bindestrek) og ha en betydning i seg selv eller gi en tilleggsbetydning i en setning eller bidra til en setnings betydning. Selv om et "ord" ikke står i noen ordliste, så bør det likevel kunne defineres som et ord nettopp fordi begrepet "ord" på denne måten er nødvendig som et eget begrep. Elsempler på ord som kanskje ikke står i noen norsk ordliste: phøy, dæjåå, urgh.. | |
| Kirsti | 2010-12-09 01:25 | |
![]() | Der kan jeg delvis være enig med deg, selv om jeg synes eksemplene dine er noe søkte. Et bedre eksempel er ordet matboks, som ikke står i en eneste ordbok over det norske språket. Ingen vil vel være uenige i at dette er et ord. Poenget mitt er imidlertid at når et ord har en korrekt skrivemåte, er det den skrivemåten som gjelder. Og i den forstand er ikke WCA et ord, fordi det ikke er stavet korrekt. | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-01 23:51 | |
![]() | Disse ordene er kanskje ikke så merkelige, men de staves enkelt og de er vel ikke mye brukt i dagligtale: omer omer substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form, normert om I om -en (jf norr ómun f 'røst') svak, dump lyd høre omen av kirkeklokkene gjøle gjøle v2 (norr g&oeacute;la) smiske, rose, skryte g- for noen | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-01 23:51 | |
![]() | GINE stod ikke i ordboka | |
| LaBarca | 2011-01-02 09:59 | |
![]() | gine gin [giner], gein, gine el. -i el. gine v1 el. v2 (norr gína) 1 vere open el. utett; glipe, gape veggen, borda gin 2 glo, kope Da bør du notere ordet i tråden som fanger opp ord som burde vært med i ordboka. | |
| Hildr - Ikke medlem lenger | 2011-01-02 11:20 | |
![]() | Det dødeste øllet. | |
| Pusur38 | 2011-01-02 14:33 | |
![]() | hei en gang fikk jeg bingo på VEIDETE.... hva i huleste betyr det? og det er sant som det blir sagt her,at det er forferdelig mye rare ord her som blir godkjent | |
| Pusur38 | 2011-01-02 14:49 | |
![]() | men jeg takker for et morsomt spill,,, gjør ikke meg noe om det er rare ord,,,moro er det lell jeg fikk en liste aw AWI for en stund sden,,med ord på c og w så bare si fra om dere har et ord med de bokstavene,som dere lurer på om går her,,,så kan jeg svare dere ha en fortreffelig dag videre alle sammen | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-02 17:25 | |
![]() | Hei Pusur38 Om du bruker denne ordboka: www.dokpro.uio.no/or...ks oek.html så kan du finne frem til "alle" norske ord ta f.eks. ord som har bokstaven j i fjerde bokstav: da er det bare å taste inn i søkefektet _ _ _ j og man får ut: besj besj a2 el. beige s d beige a3 (utt besj) el. besj a2 fr, eg om ull, 'naturfarget' lys gulgrå el. brungrå en b- frakk tusj tusj m1 (fra ty., av fr toucher, eg 'berøre') 1 (opph svart) type blekk 2 tusjpenn rysj rysj m1 (fra fr) rynket el. plissert tøystykke til besetning på kjole pysj pysj m1 kortord for pysjamas hysj I hysj el. I hyss n1 ordet hysj el. hyss I hyss n1 el. I hysj s d II hysj el. II hyss interj (lydord) snakk lavere, vær stille! h-, ikke vekk henne! II hyss interj el. II hysj s d husj husj interj, brukt når en vil jage vekk dyr: h- katte, kom deg ut! hasj hasj -en kortord for hasjisj røyke h- fysj fysj interj (lydord, jf fy og æsj) fy f- og f-! dusj dusj m1 (gj fr fra it. doccia 'vannrør', jf lat. ducere 'lede') 1 fin sprut av vann el. annen væske, særlig om bad ta en d- / hun er i d-en hun dusjer / kaldd- særl overf: ubehagelig overraskelse, erfaring / en lett d- med hårlakk, parfyme / også om annet enn væske: brudeparet fikk en d- av risengryn og konfetti 2 apparat til å gi dusj (1) badekar med d- / håndd- 3 rom med dusj (2) gymnastikksal med d- bæsj bæsj m1 i barnespråk: avføring belj | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-02 17:26 | |
![]() | ord med h i fjerde bokstav: sjah sjah m1 (fra persisk 'hersker, konge') kongetittel i Iran, Afghanistan og enkelte naboland sikh sikh m1 (hindi 'elev, disippel') medlem av religionssamfunn i Punjab i India rush rush n1 (utt røsj; eng.) 1 stor fart, stormløp lage mål på et r- (f eks i håndball) 2 sterk tilstrømning av mennesker forretningene har et veldig r- før jul push push m1 el. n3 (utt pusj; eng.) dytt, skubb framover gi, få et p- (framover) mach mach subst (utt makk; etter den østerrikske fysikeren Ernst Mach, 1838—1916) enhet for hastighet dash dash m1 (utt dæsj; eng.) klatt, skvett en d- ketchup cash cash a3 (utt kæsj; eng.) kontant bush bush -en (utt busj; eng., sm o s busk) (tropisk) landområde med spredt befolkning ute i b-en langt fra sentrale steder (geografisk, kulturelt) | |