Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 838

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
seierherren- - Ikke medlem lenger2010-12-26 10:32
Antall innlegg: 168

Mysteria: Jepp, lærer visst aldri ;)

Gnøkkel: De argeste diskusjonene her oppstod nok heller pga. enkeltes arrogante oppførsel i debatten.

Bareblåbær: Må man tro på noe? Om jeg skulle tro på noe, så måtte det være livet :)

Hildr - Ikke medlem lenger2010-12-26 10:37
Antall innlegg: 47

Det er noe av det bra og viktige budskapet i Islam og Kristendom. Erkjenn feil så blir det letter å gjøre noe med de, vi er alle ufullstendige, men gi aldri opp. Det er det disse skriftene er, eller kan være, hjelpemidler for å gjøre sitt beste selv om ting er vanskelige som det er for alle mennesker innimellom. Hjelpemidler for å fungere sammen, hjelpemiddel for å forstå hva mennesket er og kan gjøre. Også blir det misbrukt for å lage store hærstyrker og å vinne land, hvilket kanskje er naturlig. Men å kjøpe planeten tom for ressurser, kvinnen er mannens eiendom, misbruk av barn er vel ikke helt i tråd med hva livet kan være.

Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-12-26 11:30
Antall innlegg: 710

Alle tror jo på livet seierherren, men du tror sikkert på bare denne fysiske tilværelsen ?. Må da være utrolig kjedelig.....

Hildr - Ikke medlem lenger2010-12-26 15:14
Antall innlegg: 47

Det er ikke kjedelig å undre seg over livets kompleksitet. Det har blitt skrevet endel bøker siden Toraen, Bibelen og Koranen. For de aller fleste vil det å konsentrere seg om livet, muligheter, det man kan få til, bedre enn å fokusere på døden og en drøm om et liv etter man er død. Er nok kjedeligere å ikke godta livets realitet, man lever så dør man, så blir kroppen til jord og nytt liv, som med alle dyr og planter. Tar man vare på planeten så kan mennesket leve lenge på denne planeten. Og etterhvert kanskje komme seg på andre planeter. Livet er fantastisk, vakkert og langt fra kjedelig.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-26 15:51
Antall innlegg: 238

Hva mener folk om Jesus var starten på denne tråden. Og her er det folk som tror så sterk på ham at de nermest forkynner hans ord som om de var hans egne denne tråden. Angriper med personelighetskaraktestik ker uten å holde seg en gang i nærheten av saken.

For meg er det helt ufattelig at man velger å tro og leve etter en fyr som angivelig var guds sønn for 2000 år sia. De første nedtegnelser om hans virke er gjort av folk som levde minimum 12- TOLV generasjoner etter. Da må det ringe bittelitt i varsellampene spør du meg. Jeg kan fortelle nabokjerringa her en historie som er knapt er gjennkjennbar dagen etter nå den gjenfortelles av sønnen hennes.

Så mitt ikke eksisterende forhold til jesus er at det er svært mye styr for folk som preger mye av samfunnet rundt oss, som man umiddebart ikke får gjort noe med. Tror nok det har levd en fyr som het jesus, som måtte bøte med livet for politisk oppvigleri, som 1000 vis av andre både før og etter. Forøvrig liker jeg Monthy Pytons tolkning svært godt:)

AaseB2010-12-26 18:39
Antall innlegg: 8147

Tenkte eg skulle holde kjeft, men...
Eg tek like lite skade av blessings som av det motsatte, bare så det er sagt. Som vatn på gåsa.
Eg ønskar deg også (og alle andre) ei fantastisk god romjul, bhå:-)
Det kan du stole på at eg verkeleg meiner og ikkje bare sier fordi eg håpar på lønn i himmelen for særs godt i oppførsel i livet.
Eg ønskar at du skal ha det fint, for eg meiner folk som har det bra, bidreg positivt i samfunnet. Og det trengs. Mange har det vanskeleg.

Dei fleste av oss gjeng i gjennom tøffe og vanskelege periodar i livet. Nokon kjem ut av slike periodar ved hjelp av egen styrke og andre meiner dei får hjelp av gudstru. Eg trur det egentleg dreier seg om det samme.
Det eg har lært i allefall, er at me må huske å leve NÅ, for me veit ikkje noko om morgodagen. Det er viktig!
:-)

Ølgylt2010-12-26 19:30
Antall innlegg: 7

Jesus er en 2000 år gammel hype som forhåpentligvis er i ferd med å gå over, til tross for at folk finner stadig nye forklaringer for hvorfor han er så viktig.

BassBjørn2010-12-27 02:39
Antall innlegg: 55

Så utrolig mange bra innlegg. Bare så dritt at noen blir så aggresive og angriper person, i stedet for å holde seg til sak.
Mulig Ølgylt har rett, at Kristendommen er på vei vekk fra folks bevissthet. Spørsmålet blir kanskje da hva vi erstatter den kristne troa med? Selv om folk tror bare på seg selv, så er det også en tro. Men hva kommer til å overta for kristendommen? Islam? Blir Norge et muslimsk land, med sharialover og vakre kvinner gjemt i burka?
Det er bare tanker, og som enkelte har påpekt her inne. En skal si TROR og MENER. Jeg tror ikke det blir noe bedre om Norge hadde mistet sin Jesus og erstattet den med Islam eller noe annet religiøst for den del.
Noen tanker på dette?

Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-27 09:40
Antall innlegg: 238

Frykt

Maisen2010-12-27 10:02
Antall innlegg: 177

Må man erstatte en tro med en anden? Personlig har jeg ingen forståelse for behovet for at have en tro. Livet sker og man prøver at få det bedste ud af og tage ansvar for sig selv. Det er godt nok for mig. Og nej, det er ikke kedeligt. Livet er næsten af og til for spændende.

dollie2010-12-27 12:04
Antall innlegg: 17

Hm, jeg tror jeg rett og slett mangler "relegionsgenet".
Jeg forstår bare ikke hvordan man kan leve dette ene livet man har fått tildelt, etter strenge regler, regler som er blitt pålagt gjennom koranen, bibelen, andre "lærebøker" og religiøse ledere. Jeg tenker at man har latt andre mennesker tenke ut svarene på de ekstistensielle spørsmålene vi alle er født med, som "hvem er jeg?", "hva gjør jeg her?" etc. For de som har skrevet disse bøkene er mennesker, som oss.
Fra min side har ikke dette noe med mangel på respekt for andre å gjøre, det er bare helt uforståelig for meg!
Jeg tror på en form for åndelighet, en form for intelligens som er større enn min/vår- ( for "guds" skyld, det får man da virkelig håpe..)For meg oppleves denne åndeligheten fortrinnsvis i naturen, men også i musikk og i samvær med andre mennesker. Som når et lite barn blir født. Da kan jeg føle denne storheten og at jeg er en del av universet.
Kristne er raske til å ta god moral og etikk til inntekt for kristendommen. Det er ikke noe de har enerett på. For oss andre "ugudelige" er dette minst like viktig, og vi på ingen måte dårligere medmennesker.
Tror kristne at deres tro er den ene og sanne tro? Eller stilles andre religioner likt?

bearo2010-12-27 16:21
Antall innlegg: 888

Sjølvsagt trur kristne at deira tru er sann. Kva for eit spørsmål er det?

maranello2010-12-27 16:36
Antall innlegg: 305

Dollie.
Jeg har ikke tenkt å leke den beste tolker i religion eller selve livet, allikevel, vil jeg si til deg at sånne spørmål du stiller er helt normal.... vi er alle like... det eneste er hva vi vil tenke ut ifra det vi vet om livet... alle har sin ide, men, vi er blitt påvirket for å danne en opinion om de forskjellige bilder i troen...ellers andre ting i levet vårt gjennom årene.
Livet ble gitt for å gjøre noe...Hva? hver og en er fri for å velge sin vei.
Det er det som gir oss drivkraften for å kunne velge riktig.
Hva er riktig? Troen.... hva er det du tror på? Ingenting er gjort uten tro... på seg selv ... på noen... på noe.... alt er avhengig av disse elementer... samlet eller hver for seg.... for å gjøre oss et bildet i samfunnet.... det er vanskelig... fordi en del prøver å blande seg inn... ved å <tro> at de vet mer og bedre enn andre... og vil gi oss de beste forskriftene... vi blir på en måte forvirret, mer og mer.... til slutt vet vi ikke hva vi skal tro eller velge.....selvsagt, hver og en er ansvarlig for sine handlinger....om vi ønsker dette eller dette...står vi fritt.... Bestemt deg for noe, vær sikkert på det... og stå på....
Livet tar slutt en dag.... og hva som skjer på andre siden.... ingen vet... vi bare har en anelse.....

dollie2010-12-27 18:19

bearo: men, ( og dette blir banalt), hvordan går det an å tro at alle andre verdens troende tar feil, det være seg jøder, muslimer, hinduister eller buddister. Og bare du, som kristen, har rett? De er jo like overbevist om at deres tro er den eneste sanne! Noen har altså feil tro...?
maranello: Ja, det eneste vi vet er at vi er her, og er ansvarlige for våre handlinger, og leve livet ut fra beste evne og mulighet, og ingen vet hva som kommer etter dette, det vil vi heller aldri få visshet om.

Bhå2010-12-27 19:31
Antall innlegg: 232

tja, jødene venter jo ennå på at Messias skal komme til jord......

maranello2010-12-27 19:32
Antall innlegg: 305

Bhå... Den eneste som kommer tilbake på joreden er ....Jesus.... da kan de vente .... i evighet....

bearo2010-12-27 19:33
Antall innlegg: 888

Det går vel an på same måte som det går an å tru at alle truande har feil for ein ikkje-truande. Det går an på same måte som med alle andre ting - trur ein at ein har rett trur ein også at andre har feil.

Sjølvsagt har nokon feil tru. Det seier seg sjølv. Det også.

Bhå2010-12-27 19:44
Antall innlegg: 232

Det er så mange som sier at kristne må jekke seg ned litt, fordi de mener at andre har feil.
Men når du først er en kristen, og vet at Bibelen skriver det jeg har klippet og limt inn under her, hvordan kan man da gjøre noe annet enn det som står? Skal man være nødt til å passe på, for man kan jo faktisk støte noens meninger?

Misjonsbefalingen
16 Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. 17 Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

Rabiaz2010-12-27 20:11
Antall innlegg: 897

Jeg tror ikke det finnes noen feil tro, usann tro osv.
Det DU tror er sannheten for deg. For meg ligger sannheten i Islam. For en kristen person ligger sannheten i Kristendommen. Og så respekterer vi hverandre og hverandres tro.
Enkelt.

dollie2010-12-27 20:15

Jeg tror ikke at jeg har rett på noen som helst måte, jeg tror ikke det er oss mennesker gitt å finne svarene på spørsmålene om liv og død. Det som forundrer meg er at noen tror de sitter med fasiten.
Misjonsbefalingen er for øvrig slett ikke ukjent for meg. Man har da virkelig blitt matet med dette opp gjennom ungdomsårene.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?