Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 552

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Hidrasund2021-06-06 17:50
Antall innlegg: 100

Tro er uansett det motsatte av vitenskap. Skal man finne ut av f. eks. reinkarnasjon, må man bruke vitenskapelige metoder hvis man skal komme frem til noe fornuftig. Det er mer avslørende og interessant hvorfor folk tror på noe, enn hva de tror på. Tror man på noe søker man bevisst / ubevisst bekreftelser på dette, og det som er helt sikkert er at det finner man, en sørgelig svak metode. Men søker man å motbevise det en tror på men ikke klarer det, vil det være en styrke for teorien.

Cygnus2021-06-06 17:54
Antall innlegg: 44845

Ja det var nettopp det, Hidrasund!

Aran - Ikke medlem lenger2021-06-06 17:59
Antall innlegg: 6062

Man har forsøkt å nærme seg reinkarnasjonsproblematik ken med undersøkelser. Se videoer det linkes til.

cop333 - Ikke medlem lenger2021-06-06 18:08
Antall innlegg: 252

"Man" meg her og "man" meg der.
Du har jo knapt sett disse videoene selv........

Hidrasund2021-06-06 18:09

Du tror på ganske mye du Aran, men jeg synes du er veldig metodesvak.

Aran - Ikke medlem lenger2021-06-06 18:14

Orker nå ikke å drive med noen vitenskapelige avhandlinger i dette forumet. det er jo tullete.

Jeg har eksamen i ex.phil og har i min tid lært om vitenskapelig metode, men ser ikke noen hensikt å drive på med slikt i dette forum.

Aran - Ikke medlem lenger2021-06-06 18:14

Hildrasund du bare papegøyer etter noen andre for å selv forsøke gjøre deg populær.

Aran - Ikke medlem lenger2021-06-06 18:16

coop: har sett ca 6 videoer i min tid om hvordan folk prøver å finne ut av dette med reinkarnasjon med en vitenskapelig tilnærming.

cop333 - Ikke medlem lenger2021-06-06 18:17
Antall innlegg: 252

Da kan du ikke forvente å bli tatt på alvor heller.

Men du, jeg har ikke sett noen av youtube-videoene du har lagt ut i forumet, men jeg fant to videoer som du har lagt ut på youtube. Den ene var riktig søt, sommerstemning. Den andre var noe helt for seg selv; gode råd i nødsituasjoner. At du ikke heller legger ut disse :-)

Hidrasund2021-06-06 18:20

Du er som alltid, uimottakelig for kritikk!

Aran - Ikke medlem lenger2021-06-06 18:29

Kritikk basert på for lite konstruktiv og for primitiv innlevelse og utfoldelse er ikke verdt å ta til seg.

Aran - Ikke medlem lenger2021-06-06 19:56

Hypotetisk deduktiv metode regnes i dag av mange som den grunnleggende metode i moderne naturvitenskap.

Hypotese: Reinkarnasjon er en realitet.

Slutninger basert på observasjoner: Enkelte barn forteller om tidligere liv med informasjonsdetaljer som bekreftes med undersøkelser at stemmer i stor grad. Disse informasjonsdetaljene kunne så og si umulig disse barna få kunnskaper om fra mennesker de har hatt kontakt med i hverdagen.
Det er beviselig gjort flere tusen slike observasjoner.

Ergo. Hypotesen virker holdbar.

trymare2021-06-06 20:07
Antall innlegg: 871

"lite konstruktiv og for primitiv innlevelse og utfoldelse" sier du om forumdeltakere her inne. Vet du hva, jeg blir direkte kvalm av måten du er mot oss andre på. Din holdning er disgusting, og gjør at din anseelse her inne faller ytterligere.

Hvorfor er du så sinnssykt narsissistisk? Hvorfor tror du at du vet best, mens vi andre er barnehagebarn som må oppdras. At ikke du selv ser hvor patetisk du oppfører deg her inne, sier mye om deg.

Aran - Ikke medlem lenger2021-06-06 20:17

Du verden

kda2021-06-06 20:23
Antall innlegg: 684

Jeg tror ikke på reinkarnasjon, bare inkarnasjon. Men derimot et liv etter døden!

bladfyken - Administrator2021-06-06 23:30
Antall innlegg: 645

Hypotese: Aran har null peiling på vitskap og naturfagleg metode og farer støtt og stadig med lause påstander utan hald i røynda.

Slutningar basert på ETTERPRØVBARE observasjonar: 1) Aran har gang på gang her forum hevda at han "besitter" naturfagleg kompetanse, men viser aldri noko som helst teikn til å gjere det. 2) I staden viser Aran gang på gang til Youtube-videoar der folk puslar med ørkeslause hobbyprosjekt som ikkje er i nærleiken av å vere vitskapeleg relevant. 3) Gang etter gang plukkar Aran opp ein ørliten del av eit vitskapeleg felt, som til dømes hypoteteisk-deduktiv metode, utan å gå inn i heilheita av feltet - for då ville han ha falle for eige rep. 4) Aran er ute av stand til å finne seriøse vitskapelege kjelder for påfunna sine og bortforklarar gang etter gang med at han ikkje synest det er verd å bruke tid på ein seriøs debatt. I staden vil han berre synse i veg utan å bry seg ein tøddel om dei seriøse, kjeldebelagte motargumenta han får.

Og alt dette er ETTERPRØVBARE slutningar. Det er berre å lese seg gjennom forum her.

Konklusjon: Hypotesen er ikkje falsifisert, men ei undersøking av kvar og ein av slutningane gjer hypotesen meir og meir sannsynleg. For sjølv om alle slutningane viste seg å vere sanne, er ikkje dette eit eintydig prov på at hypotesen er sann. Dette gjeld for dei aller fleste vitskaplege hypotesar: Ein einaste slutning kan falsifisere ein hypotese, men same kor mange slutningar ein har som stør teorien, er det særs sjeldan ein eller fleire slutningar er i stand til heilt og fullt å stadfeste hypotesen.

bladfyken - Administrator2021-06-06 23:41

Når eg først slaktar Arans (manglande) forståing av vitskapleg metode, får eg gi eit lite spark til Trymare her òg:

Trymare, det du skriv om aukande folketal på jorden, er slett ikkje noka prov på at reinkarnasjon ikkje finst. Det kan heilt klart kallast eit sterkt indisium, men langt frå noka prov. Her er to enkle måtar å forklare auke i folketal om ein er reinkarnist:

1) Det kjem stadig fleire sjeler til verda, men fordi altfor få menneske gjer det som er rett for å kome seg vekk frå jammerdalen her på jorda, forblir dei menneske i liv etter liv etter liv. Derfor blir vi stadig fleire her.

2) Vi blir stadig fleire menneske, men stadig færre dyr på jorda. Somme seier at det er på grunn av forurensing, klimaendringar og at menneske generelt overtek den naturlege plassen til dyra. Men sanninga er at stadig fleire sjeler går frå dyr til menneske. Då blir det sjølvsagt fleire menneske òg.

Berre sprøyt, sjølvsagt, men likevel heilt mogleg å tenkje seg. At vi stadig blir fleire menneske, er altså ikkje noko absolutt prov mot reinkarnasjon. (Og det finst nok både fleire og betre moglege argument enn dei to eg kom opp med her.)

Cygnus2021-06-06 23:44

Fyk - bra og logisk tenkt og skrevet!

Cygnus2021-06-06 23:50

Unntatt at det blir flere og flere amøber og basiller og andre 'lavere' dyr!

bladfyken - Administrator2021-06-06 23:54

Eg skulle nok ha presisert "virveldyr", ja. :) For amøbane og basillane er jo heilt ferske sjeler!

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?