Spillrom
Sjiraffen12
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 248

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
GULL - Ikke medlem lenger2009-05-16 00:51
Antall innlegg: 664

Sydsklie. Faktisk når jeg tenker meg om så har jeg skrevet noen få leserinnlegg noen år siden i aviser der jeg ytrer meg kritisk til enkelte typer praktisering av kristendommen, men aldri tilsvarende med kritikk mot Islam, faktisk.

baltez - Ikke medlem lenger2009-05-16 03:45
Antall innlegg: 1398

obs:
ikke lytt til alfa93 eller gompedyret. Her slettes det innlegg a mass, spesielt seriøse innlegg, for at de kan få alle diskusjoner inn i den løypa de selv vil. Velkommen til Nord-Korea!

matias2009-05-16 04:24
Antall innlegg: 1152

Ja, vi sensurerer. Sammenlikn det gjerne med Nord-korea. Det får du lov til, det som ikke er lov er å diskutere person og ikke sak. Og vi pleier å ikke være ganske strenge der heller.

Fikk egentlig lyst til å lage et eksempel på typiske innlegg som vi sensurerer, men dette er ikke helt tidspunktet å gjøre det på *komme seg hjem fra universitetet etter fest*.

Sydsklie2009-05-16 08:48
Antall innlegg: 703

OK GULL.
Det er viktig å ta alle ekstremister, og opplyse de som blir undertrykt og kjempe med dem.

Er det vanlig å logge seg inn på ordspill.no kl halv om morgenen når en er på fest?

Det er helt vanlig å lytte etter gompedyr, særlig i parringsritualet. Tror det er noe liknende tiurleik - eksotisk og spennende.

Digger dette forum. Her slenges det mer drit til hverandre enn i skolegården. Tror det snart er på tide vi begynner å diskutere bokstaven F igjen.

Ha en god dag alle sammen.

GULL - Ikke medlem lenger2009-05-16 11:25
Antall innlegg: 664

Ok Sydsklie.

Et viktig spm er. Ville det blitt samme hysteri her, spesielt blant unge idealistiske jenter, (for å provosere litt fordomsfullt) dersom jeg hadde kommet med tilsvarende kritikk mot kristendommen ?

Jeg tviler.

Sydsklie2009-05-16 12:14

Ja det tror jeg.

m_ARTin2009-05-16 12:16
Antall innlegg: 4

Helt enig i det siste innlegget ditt GULL (11.25).

Forøvrig er religion lik massepsykose. Religion har blitt brukt som et virkemiddel for å samle og forene land og områder over hele verden, til alle tider, helst på en brutal måte. Fra Konstantin den Store og Harald Hårfagre til Ayatollah Khomeini og Mahatma Gandhi.

Maisen2009-05-16 12:27
Antall innlegg: 177

Efter min mening er det gået ret tydeligt frem, at de allerfleste her i tråden ikke ønsker at religion skal diskuteres i forum. Religion omfatter mig bekendt både islam og kristendommen.

Har du tænkt på - i dit åndelige, nøjtrale og belæste fugleperspektiv - at kommentarer med "islamkritik" i en tråd om træning ikke fremstår som andet end brunt, uanstændigt grums?

Jeg tvivler også.

baltez - Ikke medlem lenger2009-05-16 12:31

Harald Hårfagre religiøs??? Hvilken religion snakker vi om da?? Mahatma Gandi var nok Hindu, men religion har svært lite med hans "livsverk" å gjøre, faktist ingenting!! Flotte eksempler her m_ARTin!

HanneH2009-05-16 12:33
Antall innlegg: 2290

Og ingen ting har vel ført til mer krig i verden enn religion, uansett hvilken. Der er nok ikke kristendommen bedre enn de andre. Derfor holder jeg meg egentlig utenfor slike diksusjoner, for uansett hvor mange innlegg man har så blir man aldri enig. Men det er ikke rett å henge ut bare en enkelte gruppe, det finnes utrolig mange andre som ikke er et hår bedre. Og man kan jo heller ikke sett hver enkelt gruppe i bås. Er vel egne meninger blant medlemmer der og.
Men som hedning er jeg vel inhabil, og burde vel ikke uttalt meg i det hele tatt :)

(privat mening)

baltez - Ikke medlem lenger2009-05-16 12:37

Javel HanneH.....og hvor mange kriger har buddhismen vært årsaken til for eksempel? (siden du du mener alle religioner har ført til mye krig)

Texbrus2009-05-16 12:47
Antall innlegg: 40

Jeg hadde tenkt til å holde meg unna debatten. Men så leste jeg de siste innleggene og kom til å tenke på noe jeg bet meg merke i da jeg skrev mastergrad i religionshistorie:

Krig er noe menneskene driver med uavhengig av religion.

Religion forårsaker ikke krig, men blir brukt til å legitimere det. Det kan man se i forskjellige områder i verden. Områder hvor folk stort sett har samme livssyn bruker andre argumenter (etnisitet, for eksempel) enn religion for å legitimere sine kriger. Krig handler vel i grunnen stort sett om makt og ressurser, men det lyder ikke så høyverdig, og kamufleres med andre ting.

Texbrus2009-05-16 12:50

Religion er selvsagt en veldig effektiv måte å legitimere en krig på, ettersom det gjerne ligger dypt i menneskene og er sterkt knytta til følelser.

Sydsklie2009-05-16 12:56

Godt sagt Texbrus.

:)

HanneH2009-05-16 13:13

baltez: Har ikke studert verdens religioner jeg og har ingen planer om det. Men at utrolig mange kriger er startet på grunn av religion opp igjennom tidene er jo helt sikekrt. Og Buddismen har jeg heller ikke studert, muligens det ikke har vært krig mellom de gjennom historien, men det virker neste rart spør du meg :) Men ingen regel uten unntak.
(nå vet jeg hvilken ende av jorden du holder til i tror jeg :D)

Og i dag skal jeg vel være enig i at de fleste kriger muligens går mer på etnisitet i tillegg til religion. Men gjennom historien er det vel religon som har vært lagt til grunn for mange av dem. Fra korsfarerne som dro østover til kristningen av Norge.
(fremdeles personlig mening)

bearo2009-05-16 13:35
Antall innlegg: 888

Det er gøy at nokon som argumentarar for at ein ikkje skal sette grupper i bås, samtidig sett alle religionar i bås.

Texbrus2009-05-16 13:41

Jeg tror ikke du helt tolket innlegget mitt slik som det var ment. Etnisitet, ideologi, religion, alle disse er ikke årsak til krig, men unnskyldninger for. Korsfarerne dro kanskje enkeltvis ut for å omvende muslimer (selv om mange dro fordi det var et eventyr - som mange pilegrimer i middelalderen). Men det handlet grunnleggende om at kirken skulle vinne mer land. (Og ville vært det samme om det ikke var en kirke, men en konge eller.)

Krig har man uansett, men unnskyldingene for dem varierer.

Texbrus2009-05-16 13:46

Ehm, det siste innlegget mitt var til HanneH

HanneH2009-05-16 13:59

Bearo, er jo ikke en gruppe jeg setter i bås da :) Bare religion generelt. Noe må man vel få lov å være motstander av :D

HanneH2009-05-16 14:47

Texbrus, glemte vel å svare deg. Om religionen ikke er årsak til krig men unnskyldninger for kommer i mine øyne ut på ett. Hadde det ikke vært for religion vill de aller fleste kriger vært unngått uansett etter min mening. Så enkelt kan det sees på. Jeg studerer hverken det ene eller andre, men gjør meg opp enkle meninger. Er sikkert en 68'er som ble født litt for sent :)
(fremdeles privat mening)

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?