Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 492

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2010-05-26 17:08
Antall innlegg: 44845

men i alle fall er det vel lite å hente mer - noen 'tror' - andre ikke, og vi forstår knappast de andres synspunkt, selv om vi er flinke og sier vi respekterer osv.

gompedyret2010-05-26 17:40
Antall innlegg: 4381

Jeg er enig med tedh, tråden har det bra som den er.

Vi kan knappast vente at noen skal "skifte side" som følge av en slik diskusjon. Det er (iallefall tilsynelatende) uhyre sjeldent noe slikt skjer nesten uansett hva diskusjonstemaet er. Ikke desto mindre kan debatten være utbytterik både å lese og delta i, så det er bare å kjøre på. :)

Ninaxxx2010-05-26 17:54
Antall innlegg: 1437

Helt enig, - jeg koser meg veldig med denne tråden. En av de bedre på lenge, faktisk!
Kjør på,- jeg synes det er en fryd å lese innlegg av folk som kan uttrykke seg, være seg om jeg er enig eller ikke...

Tedh - Ikke medlem lenger2010-05-26 20:47
Antall innlegg: 238

Se NRK 2 nå

heidi442010-05-27 00:51
Antall innlegg: 31

Ja, jeg synes også det er spennende å lese andres tanker om troen på Gud. Jeg tror at Gud er kjærlighet og Jesus har vist oss hvem Gud er.

Det er ingenting du kan gjøre for at Gud skal elske deg mer enn han gjør. Det er ingenting du kan gjøre for at Gud skal elske deg mindre enn han gjør.

Jeg tror at det religiøse handler om hva jeg prøver å komme til Gud med, men den kristne tro handler om å ta imot det Gud gir. Frelse, tilgivelse, DHÅ og noe som bærer gjennom liv og død.

Heidi

Glory2010-05-27 18:05
Antall innlegg: 388

At det kan virke skremmende fra sidelinjen har jeg full forståelse for! Om Gud ikke er mystisk, akkurat, så er Han jo i alle fall underfull og mektig. Og som mennesker som gjerne liker å ha kontroll selv, og selv komme frem til sine "sannheter", er det selvsagt utfordrende at Guds Ord er Sannheten og står fast til evig tid. Noe vi alle er nødt til å forholde oss til i løpet av dette livet på den ene eller andre måten. Og hvem vet vel hvor lenge en lever?

Gud ER godhet. Han ER kjærlighet. Men jeg skal være den første til å innrømme, Magne, at det er mye som kan være vanskelig fra vårt perspektiv å forstå. Man kan selvfølgelig legge ut om den gamle og den nye pakt, rettferdighet og konsekvenser, men egentlig er jeg ikke så sikker på at det har noe for seg. Jeg ser ikke det som min oppgave, i alle fall.

Til syvende og sist er det kun Ånden selv som kan overbevise mennesker om rett og galt.

Ja, det der at man kan gjenfortelle samme opplevelse og få det til å høres ut som man ikke var samme plass i det hele tatt er merkelige greier, kanskje.

Egentlig er det vel ikke så interresant hvordan folk har klart å få sine egne vendinger på troen opp igjennom, all den tid Guds Ord til evighet vil være det samme og er uforanderlig. Ingen kan trekke fra eller legge til. Det er levende og evig. Og Gud er uforanderlig.

Nei, jeg er definitivt ikke glups og sluker ethvert agn. Ofte kunne jeg ønske jeg var litt mer slik... Kastet meg på min Far i tro som et tillitsfullt barn... Jeg er tvert i mot en analyserende person som gjerne vil forstå alt med mitt sinn. Men når man har kjent Herren så har forstanden (heldigvis) ikke så mye å stille opp med...

Som heidi44 sier, så er det ingenting du eller jeg kan gjøre eller foreta oss for at Gud skal elske oss mer enn Han gjør. Eller mindre...

Guds kalender er ikke lik vår, Guds matematikk er ikke slik som vår, Guds kjærlighet er ikke begrenset som vår. Vi vil se og forstå før vi handler. Gud kaller oss til å handle. Som et barn må ha tillitt til sine foreldre... Men til forskjell fra foreldre kan Gud ALDRI svikte.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-05-27 18:34
Antall innlegg: 238

Om du ikke er prest Glory? har du havnet på feil hylle:))

Jeg gjør en rask konklusjon på det du sier og det denne tråden viser. Du dveler ikke nevneverdig ved det at det du tror på, er du blitt fortalt av andre, i generasjoner etter generasjoner. Jesus fra Nasaret drev sitt lille snekkerverksted, og etterhvert skaffa han seg noen tilhengere osv. Resten er historie.......

Eller er det det? Hvem eier sannheten???

Du sier Glory, at Gud er evig og uforanderlig for deg og alle andre. Da er jeg glad du tolker han som du gjør:) For paven, prester, Imaner, Buddister, soltilbedere, mulimer, islamister osv osv, messer om seg og sitt, hvor det er x antall tilhengere og dertil grenseløst mange tolkninger av akkurat sin Gud. Hvem eier da sannheten???

Du er bastant i din tro, men virker ikke fryktelig farlig for meg eller dine omgivelser, men vi har i 1000 vis av år, med eksempler på det motsatte. De er nevnt her og det finnes 1000 vis av overgrep i Guds navn osv.

Derfor er jeg ikke ei gjedde som sluker det som sies ang Guder, ånder, hellige sådan, historier om oppstandelser osv. Og jeg blir selvfølgelig skremt når jeg ser andre gjør det. Jeg kan unskylde en 10 åring som blir jernevasket på en madrasskole, men er like farlig for det. men at man kan sluke rått det som i mine ører er vrøvl på en slik måte som her gjøres i vesten, er for meg totalt uforstålig. Men det har nok sine grunner, og det kommer det et program på NRK2 neste onsdag om. Venter i spenning:))))

Cygnus2010-05-27 18:50

Glory skriver: Egentlig er det vel ikke så interresant hvordan folk har klart å få sine egne vendinger på troen opp igjennom, all den tid Guds Ord til evighet vil være det samme og er uforanderlig. Ingen kan trekke fra eller legge til. Det er levende og evig. Og Gud er uforanderlig.

Men problemet er vel at alle mener at de vet hva guds ord er, f eks gjennom skriftene - som jo forøvrig har vært forandret og annerledestolket osv. Så jeg er virkelig interessert i dette og lurer også på hvordan du føler du vet hva guds ord er?

Glory2010-05-27 19:22

Det du ser ut til ikke helt å få med deg, Tedh, er at man ikke er avhengig av hva som har blitt fortalt av andre gjennom tidene. Det er selvsagt et kjempegodt hjelpemiddel for å søke Gud, eller for å få følge inn i Gudsforholdet, men deretter er det relasjonen mellom individet og Gud det dreier seg om.

Hva Gud forteller meg, hva Guds Ord sier, hva Ånden åpenbarer.

Du snakker (forståelig nok når du ikke har opplevd det) fortsatt som om Gud er en død tro som defineres av mennesker. Her ligger da også hele forskjellen. Husker du at jeg sa at det faktisk er som å få slått på lyset? Man går faktisk fra en åndelig død/dvale til livet. Alt blir nytt og annerledes! Man kan naturlig nok ikke klare å forholde seg til dette før man er der. Å kjøre bil i teorien er ikke helt det samme som faktisk å ha sittet bak rattet. Og hvem er eksperter på barneoppdragelse? Som regel de som selv ikke har fått barn ;o)

Cygnus: Det der med Ordet er ikke en enkel greie å forklare: Jesus ER Veien, Sannheten og Livet. Han er også Ordet. Ordet ER Gud. Ordet er Sannheten. Dette kan bare forstås ved DHÅ, så inntil DHÅ åpenbarer Ordet vil det være uforståelig for oss, og for alltid dårskap for den som ikke tror.

kjell-t-ring - Ikke medlem lenger2010-05-27 19:25
Antall innlegg: 109

DHÅ? Tror du blander litt her nå, Glory. Du mener selvfølgelig DFS.

Det Flygende Spaghettimonsteret ER Veien, Sannheten og Livet. Han er også Ordet. Ordet ER Det Flygende Spaghettimonsteret. Ordet er Sannheten. Dette kan bare forstås ved DFS, så inntil DFS åpenbarer Ordet vil det være uforståelig for oss, og for alltid dårskap for den som ikke tror.

Alfa932010-05-27 19:37
Antall innlegg: 7771

Hva kalles religionen din, Kjell?
Er du spaghettist?

...eller kanskje er det ikke en religion? ;)

Nordavind2010-05-27 19:47
Antall innlegg: 167

Det er religionen til kverulerende ateister:)

Cygnus2010-05-27 19:51

Synes ikke svaret ditt tar med det faktum at troende disputerer sterkt hva som er guds ord - samt hva skriften betyr - du kan ikke bare feie det bort med å si det du sier. Jeg hørte en gang to biskoper diskutere - på tv - en sak (sikkert homofili eller noe), en for og en imot - begge støttet seg til bibelen og guds ord, annonserte de - de VISSTE, like sterkt begge to, at kkurat de var med gud i denne saken.

Glory2010-05-27 19:58

Ja, vi er faktisk alle bare mennesker, Cygnus. Det gjør derimot ikke Gud noe mindre, eller mindre virkelig...

miamaria2010-05-27 22:13
Antall innlegg: 1002

min svigerfar var sjøkaptein.
de gikk på varmen med kjempetankere fylt med fuel.
ikke noe for pingler.
han sa en gang følgende om sjømenn og gudstro:
du finner ikke en sjømann som avsverger gud når han har 22 mm stål mellom seg og kanskje 30.000 favner med hav.

faller dette sammen med en strofe fra et dikt jeg kjenner om storm:
"i natt får du mange bønner, gud".

Cygnus2010-05-27 22:44

jeg for min del har vært i livsfare - to ganger - uten å kjenne den trangen! hvis en ikkke ber ellers, er det litt dumt å rope i kriser!

miamaria2010-05-27 22:52
Antall innlegg: 1002

neida.

Cygnus2010-05-27 23:06

i alle fall må jo alle gjøre og tro det de synes er rett og riktig - det er det eneste som er riktig!

Nordavind2010-05-27 23:11
Antall innlegg: 167

miamaria: det du sier der er vel hele basisen for eksistensen til all tro or religion; frykten for død og det ukjente.

kjell-t-ring - Ikke medlem lenger2010-05-27 23:50
Antall innlegg: 109

Alfa: Pastafarianisme

Nordavind: Det har ingenting med ateisme å gjøre. Ei heller kverulering.

Glory: Ja, vi er faktisk alle bare mennesker. Det gjør derimot ikke Det Flygende Spaghettimonsteret noe mindre, eller mindre virkelig...

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?