Spillrom
| Sjiraffen | 15 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 15 |
Mobilspill
| Pågående | 8 631 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-04 10:05 | |
![]() | HJÅM betyr vist tynn hinne | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-04 23:09 | |
![]() | SOU sou -en, - (utt su; fr, av lat. solidus 'massiv') 1 fransk mynt = fem centime 2 ørliten verdi ikke være verdt en s- KJER kjer n1 (norr ker) 1 *kar (II, 1) 2 *kar (II, 2) 3 fangstinnretning i elv for laks og ørret | |
| Merlin | 2011-01-04 23:18 | |
![]() | Noen som kan fortelle meg hva "SMURFEN" betyr?, jeg la den som bingo for noen spill siden... | |
| Kirsti | 2011-01-04 23:20 | |
![]() | Husker du ikke smurfene? Kjempehit på Barne-TV på starten av åttitallet. no.wikipedia.org/wik...i/ Smurfene | |
| Merlin | 2011-01-04 23:23 | |
![]() | Joda, men hvorfor er den godkjent i ordspill?? | |
| Kirsti | 2011-01-04 23:59 | |
![]() | Fordi smurf, smurfen, smurfer og smurfene står i Fullformsordlista. Grunnen til det må du nesten spørre dem som lager den om. Jerry1, trikset for å søke i Bokmålsordboka (_ _ _ j) er fiffig, men det er greit å være klar over at man da bare får treff på firebokstaversord som slutter på j. Skriver man for eksempel _ _ _ j _, får man opp alle fembokstaversord med j som fjerde bokstav. Og så videre. Det må altså være en strek for hver "blanke" bokstav. | |
| Torill | 2011-01-09 02:27 | |
![]() | Kirsti skrev: "Et bedre eksempel er ordet matboks, som ikke står i en eneste ordbok over det norske språket. Ingen vil vel være uenige i at dette er et ord." I natt måtte jeg bare prøve, og sannelig: » Torill har fått bingo og får 50 poeng ekstra!!! » Torill: SLAG, MATBOKS (5+63=68) Fullformsordlista er ikke så dum den. | |
| Kirsti | 2011-01-09 02:40 | |
![]() | Jeg visste faktisk at det sto i Fullformsordlista, Torill. Det var derfor jeg skrev at det ikke sto i en eneste ordBOK ... Fra Bokmålsordboka: ordliste: alfabetisk oppstilling over ord i et språk (med opplysning om rettskrivning og bøyning), t forskj fra *ordbok ordbok: alfabetisk ordnet samling av ord fra ett el. flere språk, oftest med forklaring av deres betydning på samme språk el. på et annet, dessuten ofte med opplysninger om uttale, bøyning, ordhistorie og bruksmåter, t forskj fra ordliste bibelo-, dialekto-, fremmedo-, norsk-engelsk o-, rettskrivningso-, synonymo-, teknisk o- (Flisespikkeri? Jøss da. Men jeg har lagt merke til at påfallende mange ikke vet forskjellen.) | |
| Torill | 2011-01-09 03:01 | |
![]() | Er det sånn det henger sammen ja. Jeg trodde plutselig at Fullformsordlista hadde begynt å høre på deg. Men akk nei. | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-09 13:34 | |
![]() | Jada Kirsti, og om man fra denne elektroniske ordboka ønsker å få opp mange ord med mer enn 5 bokstaver som har j i fjerde bokstav så er det bare å taste inn: _ _ _ j % | |
| Kirsti | 2011-01-09 14:05 | |
![]() | Du bruker den gamle versjonen av Bokmålsordboka på nett, ser jeg nå. Den nye versjonen (innholdet er det samme, men design og brukervennlighet er forbedret) ligger her: www.nob-ordbok.uio.n...ok =bokmaal Dersom man her taster inn _ _ _ _j, kommer det opp en rullegardinmeny med alle ord som har J som fjerde bokstav, uansett hvor lange de måtte være. (For den som vil prøve, det skal ikke være mellomrom mellom strekene, men jeg har brukt det her for å gjøre det leselig.) | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-01-09 14:18 | |
![]() | Jada fordi ___j er lite leselig, man kan jo ikke lett se hvor mange _ det er og ikke minst hva slags tegn som gjelder, nemlig understrek. | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-03-04 01:33 | |
![]() | PROE : proe el. ptroe v1 si pro (til hest) TILL : stod ikke i ordboka mi på nettet, noen som vet hva ordet betyr ? | |
| scapegoat - Ikke medlem lenger | 2011-03-04 01:38 | |
![]() | TILL (ordnett.no) till1 subst. 1 pengeskuff 2 kassaapparat till2 verb dyrke, bearbeide tilled land dyrket mark | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-03-04 01:51 | |
![]() | Takker ...... | |
| Kirsti | 2011-03-04 02:16 | |
![]() | Øh, scapegoat, nå har du vel slått opp i engelsk-norsk ordbok? Å tille betyr å dryppe smått, piple, ifølge Norsk riksmålsordbok og Tanums. | |
| scapegoat - Ikke medlem lenger | 2011-03-04 02:46 | |
![]() | Uff ... Kan hende det gikk litt raskt det der, Kirsti :-/ Beklager det hele. (Du har nok rett - og jeg er tydeligvis evig skadet av langvarig engelsk scrabble :)) | |
| piaf | 2011-03-04 11:13 | |
![]() | LITOT er et godkjent ord som ifølge ordbøkene betyr "underdrivelse; en talefigur der en sier mindre enn en mener, f eks 'ikke verst' for 'svært bra', 'han er ikke plaget av arbeidslyst' istf. 'han er meget doven'. Bruke et svakt uttrykk for å oppnå større indirekte virkning (motsatt av hyperbol). scapegoat: Følg med her! www.ordspill.no/foru...ea did=6790 Ny dato for VM-kvalifisering på engelsk er underveis :) | |
| olapaloma | 2011-03-04 14:57 | |
![]() | såg lengre nede på lista at dødeste går men eg prøvde smilete og det gjekk ikkje, me brukar det ordet men kanskje det er nynorsk? | |
| Jerry1 - Ikke medlem lenger | 2011-03-11 16:17 | |
![]() | OKKE v1 (lydord) refl: si okk, beklage seg o- seg over noe KUNG m1 (opph av lat. cunila, senere knyttet til norr konungr) velluktende, leppeblomstret plante, bergmynte, Origanum vulgare To ord som brukes i ordspill som det kan være greit å være sikker på betydningen av | |