Spillrom
Sjiraffen15
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående8 838

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-27 20:18
Antall innlegg: 238

Jeeeeze. Ja Bhå. Når du leser en bok som er hønngammal og attpåtil skrevet først etter minimum 12 generasjoner etter de påståtte hendelser, bør du og alle andre være ytters forsiktige med å gjøre andre til disipler. Heldigvis er det en annen tråd her hvor det skrives av en kristen dame at hun er fornøyd med Gudetroen sin og har det bra m den uten å prakke den på andre. Om noen jazzer frivillig inn til en kirke/prest og ber om å bli opplyst er saken en annen, men å misjonere er skamløst, i MINE øyne.

Jeg tror sinnsykt hardt på Nissen, men skal ikke prøve å få andre med på den TROEN. Den kan jeg ha for meg sjøl.

Rabiaz2010-12-27 20:22
Antall innlegg: 897

Å si at misjonering er SKAMLØST, er litt vel srengt sagt Tedh.
Er enig i at folk kan ha det godt med å holde troen for seg selv. Men jeg hadde ikke blitt irritert hvis du hadde prøvd å overtale meg om at nissen finnes. Tvert imot, jeg hadde faktisk lyttet til argumentene dine.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-27 20:35

Ja, det hadde vært hyggelig Rabiaz:) Men om jeg tok med meg medisiner, tepper, mat ,litt sykdom og min nissebibel til Papua Ny Guinea og messet om nissen til det naturfolket som jeg innerst inne vet ikke har det minste behov for min nisse. Er det greit?

Rabiaz2010-12-27 20:37

Tja.....hvis det å høre på noen historier om en nisse, er prisen man må betale for å få medisiner, mat, tepper osv...så JA! Ja det er helt greit :)
Jeg mener det...

Bhå2010-12-27 20:40
Antall innlegg: 232

Jeg får mer og mer sansen for Rabiaz jeg for min del :-)

Rabiaz2010-12-27 20:41

Og Bhå, hva hadde vi kvinner gjort uten deg ;)

Cygnus2010-12-27 20:47
Antall innlegg: 44845

Det jeg synes er underlig. er at mange går rundt og sier. glem nå ikke meningen med julen - men det som er et ubestridelig faktum, er at en jul, dvs en midtvinterfeiring, har vært feiret i alle (dvs i alle europeiske i hvert fall - der hvor vinteren er mørk og ofte lang) kulturer i årtusener - god mat og drikke, lys, osv. romerne, f eks, våre gamle vikingeforfedre og - mødre, osv osv. Men det er gammelt nytt at nye religioner tar i bruk de eldre - så hvordan noen kan snakke om sannhet og sann mening er rett og slett noe jeg ikke kan fatte.

maranello2010-12-27 20:56
Antall innlegg: 305

Each person is born in a circumstance which is not of his own choosing. The religion of his family or the ideology of the state is thrust upon him from the very beginning of his existence in this world. By the time he reaches his teens, he is usually fully brain-washed into believing that the beliefs of his particular society are the correct beliefs that everyone should have. However, when some people mature and are exposed to other belief-systems, they begin to question the validity of their own beliefs. The seekers of truth often reach a point of confusion upon realizing that each and every religion, sect, ideology and philosophy claims to be the one and only correct way for man. Indeed, they all encourage people to do good. So, which one is right? They cannot all be right, since each claims all others are wrong. Then how does the seeker of truth choose the right way?

God gave us all minds and intellects to enable us to make this crucial decision. It is the most important decision in the life of a human being. Upon it depends his future. Consequently, each and every one of us must examine dispassionately the evidence presented, and choose what appears to be right until further evidence arises.

Like every other religion or philosophy, Islam also claims to be the one and only true way to God. In this respect it is no different from other systems. This booklet intends to provide some evidence for the validity of that claim. However, it must always be kept in mind that one can only determine the true path by putting aside emotions and prejudices, which often blind us to reality. Then, and only then, will we be able to use our God-given intelligence and make a rational and correct decision.

There are several arguments which may be advanced to support Islam’s claim to be the true religion of God. The following are only three of the most obvious. The first argument is based on the divine origin of the names of the religion and the comprehensiveness of its meaning. The second deals with the unique and uncomplicated teachings concerning the relationship between God, man, and creation. The third argument derives from the fact that Islam is universally attainable by all men at all times. These are the three basic components of what logic and reason dictate necessary for a religion to be considered the true religion of God.

Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-27 20:59

Da er vi helt klart totalt uenige rabias. Husk at jeg kun TROR på denne nissen. Og om jeg har snev av menneskelighet i meg, ville jeg ikke utsatt andre for MIN tro.

Så tilbake til starten. Min nissetro er ikke særlig godt dokumentert, ei heller jesus. Så de som legger sjela si i han ( det som er skrevet av andre leeeenge etter han døde) og er villig til å ofre livet sitt til det, er på ville veier. Spør du meg:)

Bhå2010-12-27 21:12

Din tro på nissen, Tedh, er muligens ikke godt dokumentert. Heller ikke din tro på Jesus. Men er det noe forskerne mer og mer enes om nå, er det at de finner at både skapelsesberetningen og historien om Jesus faktisk stemmer. Men det var jo de der brillene man velger å ha på seg. Noen har speil som gjør at andre ikke kan se øynene dine gjennom. Noen snur de speilene for å unngå å se verden rundt seg. Mulig jeg er en da dem, men jeg er redd jeg ikke er alene. TROR og MENER jeg!

Cygnus2010-12-27 21:15
Antall innlegg: 44845

skapelsesberetningen, bhå? hva mener du at forskere sier den stemmer? (antar du mener mosebøokens skapelsesberetninger - det finnes jo utallige rundt om i verden!)

Tedh - Ikke medlem lenger2010-12-27 21:22

Jeg har sett dokumentarer og lest om jesus. Har han har eksistert er det liten tvil om. Men man vet ikke med sikkerhet hvor han er født en gang, så det er mye antagelser og uenighet.

Den mest spennende skriften er hans møte med en konge langt mot øst i år 72-73 mener jeg å huske. Det er skrevet ned hendelser fra det møtet av folk som var til stede og datering av skriften sansyneliggjør at det er ekte. Guds sønn på flukt etter hans egne uttalelser. Det er i såfall veldig guddommelig.

Håper ikke jeg bruker speil når jeg søker kunnskap:)

Rabiaz2010-12-27 21:40

Tedh, nå må du velge dine ord med omhu...mener du virkelig at du aldri deler med andre på det du tror?? Har du aldri startet en setning med; Vet du hva, jeg tror faktisk at....osv osv... :P

Dessuten er det forskjell på det å tro PÅ noe, og det å tro noe. Du tror at nisser finnes, mener du. Men du tror kanskje ikke PÅ dem. Big difference.

Så over til det mer relevante: Om jesus er dokumentert eller ikke, bør ikke ha noe å si for en som ønsker å tro på læren hans. Hvorfor bry seg om hvor han ble født, om han i det hele tatt ble født, om han døde, om han var uten far, om han er Guds sønn....who cares? Det som er viktig er det han etterlot. Det han ØNSKET å etterlate. Kan vi ikke heller legge vekt på det?

Rikard23 - Ikke medlem lenger2010-12-27 23:17
Antall innlegg: 115

Jeg synes heller vi skal legge vekt på de utallige forskningsresultatene som viser at religiøse er vesentlig mindre intelligente enn ikke-religiøse.

cruella232010-12-27 23:37
Antall innlegg: 40

Jeg tror på Kong Olav.

Rabiaz2010-12-28 12:06

Rikard, hvor i alle dager har du funnet de resultatene? Hatejesus.com?

VeldiGlad2010-12-28 15:00
Antall innlegg: 1077

Rabiaz, det han ønsket å etterlate seg er det jo også utallige meninger. Litt av en suppe kan det og har det faktisk blitt! :) Best å holde seg utenfor TROR nå jeg!

Og Bhå - skapelsesberetningen stemmer? Det står faktisk to stk skapelsesberetninger i bibelen som er ikke så lite motstridende. Stemmer de begge to? Hvilken av de er da minst usannsynlig i forskeres øyne?

Rabiaz2010-12-28 16:37

Supper? Jeg elsker supper!! Nam. Enda bedre er gryteretter, derfor jeg valgte Islam :)

berrum2010-12-28 16:51
Antall innlegg: 322

Det er vesentlig å ha i tankene at det heter Å TRO, ikke Å VITE. La nå folk få tro på hva de vil. Om det er Allah, julenissen eller Jesus spiller ingen rolle for meg, bare jeg slipper å få det presentert som en vitenskap og det eneste sanne.

Bhå2010-12-28 17:00

VeldiGlad, NÅ ble jeg nyskjerrig nå. Du må virkelig gi meg tips om hvor de to skapelsesberetningene står. Jeg må ha bladd forbi det uten å ense dette. Legg gjerne ut lenke til
www.bibel.no/nb-NO/H...be len.aspx

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?