Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede12
Mobilspill
Pågående8 487

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2021-11-12 17:06
Antall innlegg: 44845

Jeg skal ikke blande meg så mye inn i denne fascinerende tråden, men jeg må få si 1) at jeg aldri har sagt noe om ikke å 'stille krav til befolkningen' - men må innrømme at jeg ikke vet helt hva Spar mener med å stille krav - eller 2) at en ikke skulle kunne stille de spørsmål Spar gjør. Jeg har en gang hatt tall for de forskjellige fylkene, men klarer ikke finne det. Men tror nok det går fremover både i Finnmark og ellers på landsbygda med % utdanningsnivå. Alle uten en av mine venner fra Finnmark har forøvrig dr.grad! ; ) Det er faktisk sant, men jeg iler med å si at det var en spøk - det er kanskje ikke lov? Huttemegtu! Og tenk at Lizzy er back in town! Long time no see!

Spar - Administrator2021-11-12 17:18
Antall innlegg: 1138

Cygnus, jeg har gjentatte ganger skrevet at lokalbefolkningen selv bør gripe fatt i nedslående tall når det gjelder frafall på vgs. Har de ikke selv et ansvar?

Fint at du syns det må være greit å stille spørsmålene jeg stiller :-)

lind2021-11-12 18:00
Antall innlegg: 1325

Har ikke noe imot det nei Spar,at vi har de godene i nord ,om det var spørsm. Svarte jo på det lenger opp.? Hvorfor skulle jeg det ? Men det kan jo ikke gjøre deg noe personlig eller? Er det så store frafall på VGS i hele nord Norge eller kun Finnmark mener du ?

Fraflyttingen i Finnmark generelt kan ha mange årsaker, vær og vind er sikkert en årsak for noen.

Går no greit det Cygnus,var vel i utgangspunktet Spar og du som skrev om dette om jeg husker riktig :)

Spar - Administrator2021-11-12 18:07

Eh? Jeg spør da ikke om du har noe i mot godene. Jeg nøt godt av godene selv, f.eks nedbetaling av studiegjeld da jeg bodde der.

Saken er derimot om ikke finnmarkinger har et ansvar selv, utdanne seg, besette stillinger innen f.eks utdanning og helse. Har de ikke?

Cygnus2021-11-12 20:38

Beste Spar. Hvordan vet du egentlig hva som gjøres i Finnmark og hvordan det går tallmessig med rekruttering og vgs-tall osv. ? Og hvordan disse tallene er, sammenlignet med andre fylker. Jeg hadde slike tall en gang, men ikke nå, så skal ikke late som om jeg gjør det. Men jeg gjetter at det går oppover - muligens sakte - men vet ikke. Har du disse tallene?

Spar - Administrator2021-11-12 20:53

La oss gjette på at det går oppover ..... ;-)

Seriøst, i alle fall håpe.

Her er i alle fall en oversikt over hvor det mangler lærere. Sørgelig høye tall i nord. For finnmarkselevene, som jeg har skrevet før, fortjener kvalifiserte lærere de også. Det kan vi vel være enige om, eller hva?

www.utdanningsforbun...r- larerne/

Og så kan vi håpe på at tallene for frafall i vgs går nedover. Ikke minst i Finnmark hvor de er høyest i følge SSB.

beste hilsen beste Spar ;-)

ave - Administrator2021-11-12 21:27
Antall innlegg: 4986

Interessant storm i vannglass. Hvor er statuttene som sier at hver geografiske region er ansvarlig for å rekruttere innbyggere til utdanningsforløp for å dekke regionens behov for arbeidskraft?

Kan demografiske, kulturelle, sosiale og økonmiske forhold ha betydning her?

Eller skal vi si at enhver finnmarking er personlig ansvarlig for å rekruttere søkere til helse-, sosial- og lærerutdanning?

Serr!

Spar - Administrator2021-11-12 21:34

:-)

Er det det du får ut av vannglasstormen?

Serr!

LilleLaila2021-11-13 14:39
Antall innlegg: 3144

Godt og intellligent skrevet av Ave som vanlig, de andre: Not so much. Jeg driter vel i hvem Lizzy er jeg, TaliaenX, er bare så enig med lind i at det er slitsomt å følge med på alle byttene deres!! Straks man tror man har fått en venn, forsvinner vedkommende, og dukker opp med et kryptisk nick som det tar lang tid før jeg iallfall aner hvem er. Hva er poenget?

Spar - Administrator2021-11-13 14:52

Fakta:
Finnmark scorer høyest på frafall i vgs.
Finnmark scorer høyest på antall ufaglærte innen undervisning.

Å skrive om disse to i en og samme meningsutveksling blir rent for mye , altså ;-)

Laila: Driter du i hvem som skjuler seg bak ulike nick? Å nei, det gjør du ikke. Det er nettopp det som opptar deg mest av alt i forumet her ;-)

"Straks man tror man har fått en venn, forsvinner vedkommende,...."

Oisann,
ordspillvennskap er visst ikke som andre vennskap.... ;-)

Cygnus2021-11-13 20:19

Å si at noen scorer høyest eller lavest er relativt uinteressant når en ikke vet statistikkene over tid, eller for andre fylker, for by versus land osv. Men greit nok, la oss ta dette som gitt - og hva er det så du ønsker vi skal gjøre med dette? Være enig i at utdannelse må oppsnakkes i Finnmark? Hvem dette gjelder - individer, institusjoner, politikere - sier du ikke. (Når det gjelder institusjonsarbeid så har det forøvrig vært mye kompetanseheving i høyete utdanning i Finnmark de siste årene, mye i Univ i Tromsø-regi.) Dette med oppsnakking var ditt første poeng, så det ut til. Dernest så det ut til at du mente Finnmarkstillegget må bort. Jeg vil påstå at ingen av oss har kompetanse til å avgjøre om hvilken påviselig effekt dette tillegget har hatt eller ikke har hatt. Det må nødvendigvis bli en politisk avgjørelse bygget på (forhåpentligvis) faktiske forhold. Men enden på visen er at jeg faktisk ikke forstår hvor du vil hen, selv om jeg aldri så gjerne vil forstå det.

Spar - Administrator2021-11-13 22:05

Cygnus da; jeg har jo allerede skrevet hvem som i første rekke må oppsnakke utdanning - fullføring av.
Men jeg har ikke skrevet at Finnmarkstillegget må bort. Det vil nok være nødvendig i flere tiår framover.
At du ikke forstår, kan jeg nok ikke hjelpe deg med.

Men la oss nå håpe da at situasjonen snur. At elever i vgs fullfører utdannelsen i større grad, får seg jobb, slipper å havne i Nav-systemet, at Finnmark får faglærte innen undervisning og helse. Det hadde vel vært fint, hva?

Cygnus2021-11-13 22:10

Yep!

LilleLaila2021-11-14 09:05
Antall innlegg: 3144

Synes du begynner å høres skremmende lik en fargerik person som har forlatt oss her, Spar.
En sånn ovenfra-og-ned-holdning i svarene dine til flere her, og du tror liksom du kjenner meg, og vil fortelle meg hva mine interesser og preferanser er ... huff!

lind2021-11-14 14:39

Godt svart fra Ave og Cygnus ! Enig LL.

Når det gjelder fradraget ligger det jo i linjene at du vil ha det bort... Egentlig forstår jeg ikke hvordan du kom innpå dette i det hele tatt..

NAV systemet ,hva vet du der , hvorfor folk havner under dem ?? Vær forsiktig,en dag kan det bli deg selv som er inni det systemet...

Spar - Administrator2021-11-14 15:57

Lind: Hjelpe meg!

Nei, det "ligger IKKE i linjene" for å bruke ditt uttrykk.
Hvordan kom vi inn på det? Du får skrolle deg bakover og se, det skulle vel aldri være du selv som kom inn på dette?

Nav-systemet, nå får du lese hva jeg skriver da. Mål: å fullføre utdannelse for å SLIPPE å havne i nav-systemet.

lind2021-11-14 16:19

DU skrev om det først om du skroller helt tilbake!!!

Folk med utdanning havner og i NAV systemet..kan du forstå det...

Folk med utdanning kan bli syke ,så derfor mener jeg hold NAV systemet utenfor....

Spar - Administrator2021-11-14 16:44

Selvsagt havner også folk med utdanning også i nav-systemet. F.eks pga sykdom. Selvsagt.
Dette handler ikke om det.

Unge uten utdannelse, hva skjer med mange av dem? Utdanning er inngangsbilletten til arbeidsmarkedet. Faller du utenfor her, så er svaret nav for mange. Visste du ikke dette?
Selvsagt er nav-systemet sentralt her.

Og så til neste punkt....... et rimelig komisk punkt. Aksjon klipp & lim starter her:

Lind: Okei Trymare,da husket jeg rett, ifinnmark som jeg abbonerer på :) ( Avisen for hele Finnmark) Hehe ,joda er en del sørfra som søker jobber i nord. Iallefall her æ bor :)

Cygnus: Det er nok tiilfelle over hele Finnmark, tror jeg, Lind - var det i alle fall - særlig lærere og helsepersonell.

Lind: Ja mye av de søkerne til Finnmark,Cygnus. Ja det lokkes jo med finnmarksfradraget og nedbetaling av studielån, men er jo et pluss da.

Spar: Hva har det seg at innbyggerne i Finnmark ikke i større grad klarer å dekke stillingene selv? Hvorfor er det stadig behov for finnmarksfradrag? Slik har det jo vært i flere tiår?

Sånn startet diskusjonen her.
:-)

Hard Kost2021-11-14 16:45
Antall innlegg: 53

Don't feed the troll...

lind2021-11-14 16:48

Så bra du fant det ut Spar,dyktig....

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!