Spillrom
Sjiraffen | 12 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 12 |
Mobilspill
Pågående | 8 265 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Texbrus | 2009-05-16 14:57 | |
![]() | Da mener du nå motsatt av alle som har forsket på nettopp det, men det har du jo all rett til å gjøre, HanneH. :) | |
Rabiaz | 2009-05-16 15:24 | |
![]() | OK, nå tar vi en liten avstemning. Alle som stemmer for at denne tråden skal avsluttes si DITTO! Er så j*** lei av å høre atter mas fra trådstarteren om dette temaet. Han har herved fått flere tilbud om å diskurere dette privat, men tydeligvis ønsker han ikke no diskusjon, kun kverrulering. Dermed syns jeg denne tråden bør arkiveres!! | |
Texbrus | 2009-05-16 15:26 | |
![]() | Enig. | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 15:36 | |
![]() | japp | |
GreteSB | 2009-05-16 15:48 | |
![]() | Ditto | |
gompedyret | 2009-05-16 16:24 | |
![]() | Fordi religion er et så mektig kraft, både psykologisk og på samfunnsnivå, blir det bortimot meningsløst å spekulere i hvordan verden hadde sett ut uten religion, ikke minst i forhold til krigshistorie. At skrekkelig mye inhumant har blitt begått der religion har fungert som motivasjon, det er sikkert. Men når det gjelder krig er vel religion sjelden en utløsende årsak, men mer en sterk motivasjonsfaktor, f.eks. for gruppetilhørighet ("vi har Gud med oss, la oss gå i krigen, min hellige bror") og for demonisering av fienden ("la oss slakte ned disse vantro grevlingene med snuter som et annet skittent dyr vi iallefall ikke ønsker å sammenligne oss med!") Men nå leser jeg Texbrus sine innlegg ordentlig, og han sa egentlig det jeg skulle si, bare mer elegant. Religionskritikk er en fin sport. Nødvendig også, i den grad religion søker å ikke bare være en privatsak, men å påvirke samfunnet. At det er de store monoteistiske religionene som ofte blir skyteskiven er naturlig. De er størst, mektigst og spekket med mer eller mindre snurrige dogmer. Når det gjelder religionskritikere synes jeg Ibn Warraq har noen gode poenger. På youtube har du Pat Condell som herjer med alle og alt religiøst, alltid rolig og behersket, men med en veldig "in your face"-holdning. Men om Pat Condell har noen gode poenger har han ikke den utsøkte elegansen til Richard Dawkins. Jeg har dessverre ikke lest noen av bøkene hans, men denne lille forelesningen (anbefalt!) om religion kontra evolusjon er iallefall utmerket reklame for dem. preview.tinyurl.com/5sm5p d | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 16:25 | |
![]() | Er nok enig at det er en relativ useriøs tråd, men uendlig mange useriøse og upassende kommentarer, men husk at den har 125 innlegg, så tyder på at iallefall det er interesse her. Mulig ikke interesse rundt temaet, men heller mer interesse rundt trådstarter. La folk diskutere, og la ytringsfriheten leve! | |
gompedyret | 2009-05-16 16:27 | |
![]() | Det er jo bare å la være å bidra til tråden, så forsvinner den ut av syne. Veldig enkelt og greit! | |
Texbrus | 2009-05-16 16:35 | |
![]() | Gompedyret har et bra innlegg. Religionskritikk er viktig, men den må baseres på kunbnskap, ikke synsing eller fordommer. (Jeg er forresten ingen "han".) | |
gompedyret | 2009-05-16 16:41 | |
![]() | Beklager, miss Texbrus! Jeg tenkte noe a la Tex Willer og trakk litt for kjappe konklusjoner. :) | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 17:02 | |
![]() | Rabiaz: Jeg har forklart før her hvorfor jeg ikke diskuterer religion med en hengiven Islamist. Det er mye mer interessant for meg å spre informasjon om Islam. Og det vil jeg gjøre når tida strekker til. Så om du skal stoppe meg med å komme ut med faktainformasjon om Muhammed i landets aviser bl.a. så må du handle raskt. Forstår det slik at denne faktainformasjonen er svært lite ønskelig at skal komme ut for flere Islamtilhengere. | |
Torill | 2009-05-16 17:10 | |
![]() | Men GULL - vet du forskjellen på islamist og muslim? Hvis ikke er det ikke rart du er forvirra | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 17:13 | |
![]() | Lytt til Gompedyret. La tråden dø ut av seg selv. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 17:14 | |
![]() | Eventuelt bli holdt kunstig i live av gull | |
baltez - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 17:21 | |
![]() | For øyeblikket blir den holdt kunstig i live av meg, men for kun kort tid siden av kness! | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 17:34 | |
![]() | Dere liker å gjøre narr av meg. Men takket være en innsats fra slike som meg så unngår vi at det norske samfunnet og de vestlige siviliserte land ender opp med et politisk system der steining, avkapping av lemmer, henging, utbredt søskenekteskap, henrettelse pga utroskap eller homofili blir en realitet om 100 år..... takk meg heller istedet for å finne de minste ting og blåse dem opp og gjøre narr av meg. Dere vet ikke hvor godt vi har det i Norge i dag sammenlignet med levekårene til mengder av folk i Pakistan, Afganistan, Irak og Iran osv..... | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 17:38 | |
![]() | Mente ikke søskenekteskap, mente søskenbarnekteskap. Tok litt for hardt i akkurat der ja... Sorry. | |
GULL - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 17:47 | |
![]() | Så vil jeg på det sterkeste si i fra om til spillvertene eller andre med tilgang til data at min identitet ikke må oppgis til noen pga. sikkerhetsårsaker. Vi vet alle hva som skjedde den gang en avis trykket noen uskyldige humoristiske tegninger av "profeten" Muhammed. Og ja, jeg er seriøs. Og om jeg en dag skulle slutte å skrive i dette forum så kan dere tenke deres egne tanker om hvorfor. | |
MyRuin | 2009-05-16 18:01 | |
![]() | hahahaha,- ja vi kommer å tar deg om vi skulle få vite hvor du bor!!! Du er sannelig ikke sann,- jeg tok meg i å synes de andre var litt ufin med deg,- men IKKE nå lenger!! hahhahahaha | |
May Lene - Ikke medlem lenger | 2009-05-16 18:32 | |
![]() | Folk kjemper i årevis for å bedre ting i verden, og så kommer det alltid en idiot og uttaler seg, tilsynelatende på dems vegne, og latterliggjør alt de står for! Det blir selvfølgelig alt for mye for folk, og menneskene rundt mister sympatien de en gang hadde for den gitte saken... :3 | |