Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 479

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Poffity - Ikke medlem lenger2009-10-31 11:28
Antall innlegg: 48

Superchevis har fått meg til å våkne opp, så nå skal jeg også ta vaksine.

Tusen takk! :)

ave - Administrator2009-10-31 12:01
Antall innlegg: 4986

Superchevis skriver:

"men er det noen som har informert om hvor svekket immunforsvaret blir etter vaksinering? En svekkelse av immunforsvaret vil for de fleste bety at immuniteten mot andre sykdommer eller infeksjoner minker, og at vi dermed i større grad blir utsatt for annen elendighet. Dette er en ond pengegenerende sirkel som vi er med å opprettholde"

Hva er dette for noe sludder og hvor er dokumentasjonen din på sånt vås?

Våre utviklede immunstoffer mot andre sykdommer vi enten har hatt eller har fått vaksine mot blir ikke borte selv om vi tar pandemrixvaksinen; det er faktisk ikke sånn det virker.

Vet ikke om det er 'kvikksølvet" vaksinen er tilsatt som utløser denne frykten hos deg, men den er i hvertfall spesielt overdrevet. Formidlingen er jo som om muskelvevet blir sprøytet full av rent kvikksølv, noe som overhodet ikke er tilfelle. Kvikksølvet er en komponenet i et bakteriedrepende middel som blir brukt fordi det er flerdosebeholdere. Det er ikke noe nytt i medisinsk sammenheng eller mer farlig enn om du spiser torsk til middag.

Så bivirkninger. Ja, noen ytterst få er disponert for å få kraftige allergiske reaksjoner på noen av tilsetningsstoffene i denne medisinen. Derfor er det tilsynstid i etterkant av vaksineringen med tanke på å kunne behandle de som får et anafylaktisk sjokk. Dette er f. eks sammenlignbart med de av oss som får lignende reaksjoner på vepsestikk, huggormbitt og også andre medisiner. Imidlertid kan man i forkant ikke ikke vite hvem som får en slik respons, men vi snakker IKKE i kategorien mange som du gjør.

Oppriktig talt, du framstår ganske hjernevasket med teoriene dine om at dette er iscenesatt av noen som har sterke økonomiske interesser verden over. Jeg skjønner også at legemiddelfirmaene tjener penger på omfanget av salg av medisiner i denne sammenhengen; men for meg blir det rimelig sci-fi å tenke at dette er et globalt konspirasjonsnettverk.

Så til deg, superchevis, og i og for seg til Helhet1 også, så vil jeg bare ønske god bedring!

Superchevis2009-10-31 12:04
Antall innlegg: 15

Takk i like måte Eva

USA - Ikke medlem lenger2009-10-31 13:36
Antall innlegg: 1252

Noen fakta om hvordan svineinfluensaviruset smitter _

Amerikanske forskere, 60 minutes TV2, har funnet ut at viruset smitter på opptil 3 meters avstand gjennom luften, vanligvis.

Videre kan viruset holde seg levende ca 3 timer utenfor en vert/kropp.

Selv heller jeg fremdeles imot å ikke la meg vaksinere, men vurderer fortløpende.

Norge er svært seint ute med massevaksinering sammenligna med Sverige.

barbara2009-10-31 13:36
Antall innlegg: 91

Ja, slutter til meg det, Eva, med å ønske god bedring....:) lol

Det jeg synes er betenkelig, er dersom mennesker som befinner seg i risikogruppen ser dette, og unnlater å ta vaksine fordi de blir skremt av eventuelle minimale bivirkninger.

Jeg tok jo vaksinen i går, og i dag har jeg litt vondt i skuldra, akkurat der stikket var, men laaaangt mindre enn f.eks. når jeg tok BCG vaksinen, og jeg ble ikke særlig påvirket av DEN heller.....

Jeg har også tidligere tatt vaksiner, og det kommer jeg fortsatt til å gjøre, jeg setter min lit til mer akseptert forskning og vitenskap, jeg.

plinGiBollen - Ikke medlem lenger2009-10-31 14:51
Antall innlegg: 10

Ser til min store forskrekkelse at det kan være opptil flere andre som er ganske pling i bollen, og det er jo min oppgåve det!

Klare råd fra myndighetene er det vi ønsker oss i slike situasjoner, at alle med kompetanse på feltet er enige slik at vi kunne slippe å bekymre oss.

Slik er det ikke, det er alltid vanskelig å gi klare råd sentralt og man finner alltid eksperter som er uenige.
Ganske logisk at ansvaret skyves over på kommunene.

Risikovurdering. Det er helt absurb at Ola Nordmann (+ordspillere!) skal foreta en nøyaktig risokovurdering og sammenligne risiko av vaksine og ikke-vaksine basert på media, tilfeldige klikk på nettet og kanaler som youtube og facebook. Det er KUN myndighetene som kan gjøre en vurdering ut fra sine kanaler.

Det er revnende likegyldig om man tenker at en vaksine er mer risiko å ta enn å ikke ta den. Det handler om å tenke kollektivt og globalt.
Vi må huske på at vi er flokkdyr. Vi lever i store grupperinger der mesteparten av folk ligner litt.

Dersom myndighetene gir klare råd om å ta vaksine så skal man ta det rådet. Vi må stole på myndighetene. Selv om man er skeptisk til staten så er det helt nødvendig i tider der samfunnet blir utsatt for større påkjenninger enn normalt.
Til dømes finanskrise, og nå svineinfluense.

De som går kraftig ut mot stat og helsemyndigheter kunne kanskje tenkt seg å blitt statsløs, og fratatt identitet for en liten periode?
Man tenker hele tiden at man selv har rettigheter, men hvor kommer de rettighetene fra? -Staten som også har rett til å gjøre det som trengs for å opprettholde ett samfunn.

De som snakker om å våkne opp, de snakker fra senga. Bare en krig kan få nordmenn til å våkne opp, og da følger man råd fra myndighetene ikke sant?

Ø N2009-10-31 15:23
Antall innlegg: 725

Nå har jeg fått innkallelse fra min lege med time førstkommende Mandag uten at jeg selv har gjort noe for å få denne timen.

Regner med at jeg blir innkalt pga svineinfluensaen.

Personlig så liker jeg ikke denne vaksinen men hvis min lege vurderer det slik at jeg bør ta denne så kommer jeg til og følge hans råd noe jeg håper alle andre som får denne henvendelsen også gjør.

Følg de rådene fastlegen din gir slik at din egen sikkerhet ivaretas på en trygg måte.

snubi2009-10-31 15:34
Antall innlegg: 500

plinGiBollen:
Jo takk, har fulgt mydighetenes råd før jeg (Folkehelseinstituttets vaksineprosjet på 80-90 tallet mot meningokokk B) og det angerer jeg på den dag i dag...
Hva får deg til å tro at de vet best? Det er i alle fall bevist at de har gjort flere gigantiske tabber...jeg tør aldri stole på de igjen..

plinGiBollen - Ikke medlem lenger2009-10-31 17:59
Antall innlegg: 10

Jeg stiller deg det samme spørsmålet snubi: Hva får deg til å tro at du vet best?

Sykdom er en del av naturen, skal vi innbille oss at de som styrer landet har overnaturlige evner slik at de kan gi alle innbyggerene i landet 100% beskyttelse ved å "overstyre" naturen? Det er umulig å lage en vaksine der noen kan garantere 0 bivirkninger i en hel befolkning. Samtidig vil en vaksine ha en positiv effekt mot en pandemi så lenge mange nok vaksinerer seg.

snubi2009-10-31 19:02

plinGiBollen:
Har jeg sagt at jeg vet best? Det jeg har sagt er at jeg personlig har erfart å pådra meg en alvorlig livsvarig skade som ingen i helsevesenet kan hjelpe meg med (da de vet for lite om det) etter at jeg var med på et vaksineprosjekt i regi av Folkehelseinstituttet. Takken for å stille som prøvekanin....det er det jeg sier!
Ja jeg ville heller tatt risikoen og fått hjernehinnebetennelse, enn å slite med det jeg gjør nå og trolig resten av livet, hadde jeg visst da det jeg vet nå...
Derfor sier jeg at Folkehelseinstituttet i Norge ikke er til å stole på! Det er ikke det samme som å si at jeg vet best..

Rabiaz2009-10-31 19:48
Antall innlegg: 897

Man kan jo aldri stole blindt på noen...kluet er å følge det som føles rett for deg selv.
Jeg for min del, har foreløpig ingen planer om å ta den, men hvis jeg blir anbefalt av noen, med argumenter som overbeviser, så gjør jeg klart det :)

Anitapita2009-10-31 22:04
Antall innlegg: 163

Flertallet vil sannsynligvis tåle denne vaksinen godt, likedan som flertallet vil tåle svineinfluensaen tålelig bra. Men så er det unntakene da.

Jeg har full forståelse for snubis innstilling til vaksiner - såvidt jeg har forstått så får du og dine "medutsatte" lite eller ingen aksept fra myndighetene på at Hibvaksinen er skyld i deres helseplager. Og det må være helt forferdelig, når dere selv (og mange med dere) er overbevist om at så er tilfelle.

Jeg har også full forståelse for at hun med en tuberkuloseskadd i sin nærmeste krets er absolutt for vaksinering, det er nå en gang vha vaksiner vi har fått has på en del alvorlige sykdommer (TUB, polio...).

Slik kan vi holde på, fram og tilbake. Og hvem av oss kan komme med fasiten...? Selv havner jeg på midten. Jeg er i utgangspunktet for barnevaksinasjonsprogramm et vi har her til lands, jeg har tro på denne metoden for å bekjempe alvorlig sykdom. Jeg er også overbevist om at snubi og mange av de andre som var med på forsøksprosjektet med Hib-vaksinen har rett i at det er vaksinen som er skyld i deres helseproblemer.

Jeg er faktisk litt misunnelig på dere som greier å være så bastante på hva som er riktig å gjøre - jeg vingler... Sånn enkelt sagt så heller fornuften mot ja, mens magefølelsen sier bastant nei til vaksine. Stort dilemma :s

Ø N2009-10-31 23:57

Dette er egentlig ikke så vanskelig Anitapita hvis du
nærmer deg problemstillingen fra rett vinkel.

Det eneste du må gjøre er å finne grunner til at du skal
ta vaksinen for din egen del.

Hvis hver enkelt gjør dette så er de som har behov for vaksine vaksinert og de som ikke finner grunner for seg selv
lar være og ta vaksinen.

Dvs at en ikke medisinerer med blodfortynnende medisiner
på alle over 60 år bare fordi xx % av de over 60 år
har behov for denne medisinen.

Samme prinsipp bør gjelde for svineinfluensavaksinen ?

Anitapita2009-11-01 00:24
Antall innlegg: 163

Er nok ikke helt enig i det, ØN. En får ikke blodfortynnende medisiner uten at kliniske funn tilsier et behov for det, du har mao målbare verdier for skal/skal ikke. De som har for tjukt blod motsetter seg normalt sett ikke behandling for dette. Jeg ville heller ikke motsette meg Tamiflubehandling om jeg først hadde fått svineinfluensa. Blodfortynnende medisiner kan man også seponere om plagsomme bivirkninger kommer, det blir verre med en vaksine.

Siden denne influensaen rammer såpass tilfeldig som den gjør, er det vanskelig å vite hvem som egentlig har behov for den. Hvilke faktorer skal man ta hensyn til; kun om en er i en risikogruppe? Takker for rådet, men jeg syns det er vanskeligere enn som så.. :)

Superchevis2009-11-01 03:28
Antall innlegg: 15

På tide å våkne?

snubi2009-11-01 08:45

Gode poenger Anitapita!
Skjønner det er vanskelig å avgjøre...hadde selv hatt samme problemet, om jeg hadde vært uten min tidligere erfaring med Hib-vaksinen..

USA - Ikke medlem lenger2009-11-02 09:05
Antall innlegg: 1252

De viktigste momenter som taler imot at man skal ta vaksinen:

1. Langvarige bivirkninger
2. Produsenten av vaksinen har inngått en avtale med Norge som fraskriver dem all erstatningsplikt dersom det skulle vise seg at vaksinen gir langvarige bivirkninger.
3. Vaksinen som brukes i Norge er forbudt å bruke i flere land pga at dens ev. langvarige bivirkninger er ukjente.

Ranja2009-11-02 10:18
Antall innlegg: 3

Jeg skal helt klart ta den, ser ingen grunn til å la være. Mener det er min plikt som borger å gjøre det...så slipper jeg i allefall og smitte og utsette de som er svakere en meg for noe som helst fare! Og som nevnt tidligere så får vi i oss kvikksølv via kostholdet våres daglig, så er ikke redd for det.

Ø N2009-11-02 10:26

Ranja.
Mener det er min plikt som borger å gjøre det...så slipper jeg i allefall og smitte og utsette de som er svakere en meg for noe som helst fare!
......................... .........................

Da regner jeg med Ronja at du tar og alltid har tatt
den årlige influensavaksinen ?

Du vet den influensaen som dreper 1500 mennesker
hvert år i Norge.

miamaria2009-11-02 13:01
Antall innlegg: 1002

hjelp meg å forstå:
medisinsk kompetente folk i min nærmeste familie har nå gjennomgått influensa, hele kjernefamilien.
men de skal vaksinere seg så snart de er friske nok!!
hjelp meg å forstå HVORFOR....

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?