Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 654

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Poffity - Ikke medlem lenger2010-08-09 12:31
Antall innlegg: 48

Missbruk istedenfor misbruk? :)

Alfa932010-08-09 14:39
Antall innlegg: 7771

Også er det så mange som spør spørsmål...

Apion2010-08-09 16:21
Antall innlegg: 25

Da jeg bodde i Trøndelag for en del år siden irriterte jeg meg over folk som skreiv f.eks. "Han heter for Ole." Hva i all verden gjør "for" i denne setningen? Jeg vet at sier man det slik på trøndersk, men det ser forferdelig ut når man skriver det.

Fidelma2010-08-09 16:41
Antall innlegg: 3315

Det er sikkert noen som har tenkt til å si at han heter for Ole.

Unødvendige fyllord, fysjom!

Kirsti2010-08-09 17:20
Antall innlegg: 1946

"Tenkt til" er grusomt. Et annet unødvendig fyllord, kanskje mest brukt muntlig, er "så". "I dag så skal jeg ..." "Egentlig så synes jeg ..." Fysj.

gompedyret2010-08-11 18:24
Antall innlegg: 4381

Contender sa: jeg tar en sjanse og påstår at det er forskjell på "verd" og "verdig". Eksempelvis: " .... er verd en kommentar"; "det var en verdig seremoni".

--
Jeg skjønner hvor du vil hen, men tror jeg har mitt på det tørre her. Hvis du ser på definisjonen i bokmålsordboka: www.dokpro.uio.no/pe...p; renset=j
så ser du fra betydning 1 at "verdig" ikke utelukkende betyr høytidelig.

Kirsti2010-08-11 18:52

Det har du rett i, gompedyret, men Contender var ikke helt på jordet. Hvis du ser på eksemplene du selv viser til, ser du at det står "være tilliten verdig". Språklig sett hadde det vært bedre å si at dette var en gjentagelse verdig enn å si at det var verdig en gjentagelse ...

Etter å ha lest litt her i forum og i andre nettfora de siste dagene, har jeg begynt å irritere meg kraftig over noe helt annet: Hvorfor er det så mange som dropper mellomrom etter tegnsetting? Hvor lat går det an å være? Skjønner ikke folk at det gjør teksten vanskelig tilgjengelig? Vi trenger det lille tomrommet for å se at det kommer noe nytt, akkurat som vi trenger det mellom hvert ord.

Alltid mellomrom etter komma, punktum, spørsmålstegn, utropstegn, semikolon og tankestreker. Aldri mellomrom før. Det er ikke akkurat kjempekomplisert.

Kirsti2010-08-11 18:54

Øh. Det gikk litt fort i svingene her - det skal selvsagt være mellomrom før tankestreker. Men ikke før komma, punktum, spørsmålstegn, utropstegn og semikolon.

musical - Ikke medlem lenger2010-08-11 18:57
Antall innlegg: 5

Noe av det mest provoserende for meg er når ordet "fora" brukes i stedet for "forum". ÆÆÆÆÆsj :-)

Skalle2010-08-11 19:05
Antall innlegg: 74

En ting jeg alltid har lurt på, mange sier "nei det har jeg ikke brukt for"

I mitt hode så er den t'en i brukt helt feil å bruke!

Utrolig mange som sier dette, det kan da ikke være riktig?

JamesO - Ikke medlem lenger2010-08-11 19:16
Antall innlegg: 2649

Det er så mange som sier til meg: Kan ikke e få vær me de på sydenferie, når det vitterlig heter: kan ikke jeg få være med deg på sydenferie, men det har vel noe med dialekten å gjøre.

Kirsti2010-08-11 19:23

Regner med at det som provoserer deg er at noen sier "et fora", musical? For i flertall er det faktisk valgfritt - "flere forumer, alle forumene" eller "flere fora, alle foraene" ... ;-)

jwpede2010-08-11 19:32
Antall innlegg: 107

Jeg har slutta å irritere meg over språkfeil. Jeg bare konstaterer at det skjer, og synes synd på dem det gjelder.
Et spørsmål til interesserte:
Er å fornekte Holocost det samme som å benekte at Holocost fant sted? Judas fornekta Jesus, men benekta ikke at han fantes.
Og vorfor skriver "alle" Dagbladjournalister "har/hadde lyktes/mislyktes" når ordboka sier "lykkes/mislykkes" ?

Vem vil støtte kampanjen min mot hv-ord?

Vennlig hilsen

Bobvar

harstad2010-08-11 19:44
Antall innlegg: 10

De som bruker ordene fordeler og bakdeler når det heter fordeler og ulemper. Bakdelen har alltid vært den vi sitter på:) Ekstra flaut er det når journalister på tv bruker dette uttrykket feil...

contender2010-08-11 20:34
Antall innlegg: 464

"VERD" og "VERDIG".

Gompedyret og Kirsti: jeg er ikke skråsikker, men har noen eksempler på hvordan ordene skal brukes:

"Denne bilen er en konge verdig." (Denne bilen er en slik bil som kongen fortjener.)

"Kongen er verd en skikkelig bil" (Kongen fortjener en skikkelig bil.)

"Denne bilen er verdt 2 mill." (Litt av en bil.....!)

"Dette spørsmålet er verd et svar." (Dette spørsmålet fortjener et svar.)

"Dette svaret var spørsmålet verdig." (Spørsmålet fortjente et slikt svar.)

"Svaret er ikke verdt fem flate øre." (Svaret er verdiløst.)

- Kanskje spørsmålet ville være verd en kommentar fra Per Egil Hegge?

contender2010-08-11 20:54
Antall innlegg: 464

"Kongen er verdig denne bilen" (Kongen er god nok for denne bilen.)

"Bilen er verd en konge" (Bilen fortjener en konge.)

Du kan ikke uten videre bytte om på "verd" og "verdig". Det har noe med at "verdig" viser til objektet, mens "verd" viser til subjektet.

(Tror jeg.)

mysteria - Ikke medlem lenger2010-08-11 21:04
Antall innlegg: 1124

"I kjølevannet av..."
Hm.

Kirsti2010-08-11 21:26

Contender: Jeg er nokså sikker på at du har helt rett. Betydningen av adjektivene "verd" og "verdig" er heller ikke den samme. En vinner kan være verdig, men ikke verd ...

Harstad: Dessverre er bruken av "bakdel" i betydningen "ulempe" blitt så utbredt at den ikke lenger er gal. Slår du opp i Bokmålsorsboka, ser du at den betydningen faktisk er tatt inn der. Vi er mange som synes det er pinlig babyspråk, men akk, vi kjemper en tapt kamp der.

ajnor2010-08-11 21:30
Antall innlegg: 958

Haha.... I kjølevannet av, ja....

Hva med "i overigår" og "i går tidlig"?

ave - Administrator2010-08-11 21:59
Antall innlegg: 4986

Eller syntes når man egentlig er i stadiet man synes noe.....

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?