Spillrom
| Sjiraffen | 3 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 3 |
Mobilspill
| Pågående | 8 326 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 14:14 | |
![]() | Eller er det sånn at røyking er så dumt fælt å stygt at det kan de bare slutte med? | |
| arctic - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 14:30 | |
![]() | dette blir usakelig... folk røyker, slik er det bare. alle kommer aldri til å slutte. men røykere bør tenke over hvor mye dette plager enkelte. om noen tenner en røyk på nabobordet på en utekafe får jeg ikke puste og må dermed gå... dritt lei av å holde pusten gjennom klynger av folk som røyker utafor døra på forskjellige steder.... hva som funker av vifter inne veit jeg ikke. har aldri vært inne på et sted hvor det er lov å røyke... | |
| arctic - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 14:32 | |
![]() | ellers er jeg helt for at det kan finnes utesteder hvor det er lov å røyke så lenge det finnes noen røykfrie steder. | |
| mmarii | 2010-10-13 14:44 | |
![]() | Jeg syns det blir usaklig å nekte folk å røyke på en UTEkafe... | |
| cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 14:47 | |
![]() | Takk. I rest my case. Kun det jeg var ute etter å høre. Loven er ikke ment for å beskytte de som ikke røyker eller ikke tåler røyk. Den er ment for å få folk til å slutte å røyke for det er ikke bra for de. Men jeg vet hvor skadelig det er, og jeg velger å røyke. | |
| arctic - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 14:56 | |
![]() | enig med cod der ja røykeloven er ikke for allergikere, men for å gjøre det vrient for røykerne så de kanskje slutter. og for å spare helsa til de som jobber på utestedene. men tross alt så har forholdene blitt bedre for allergikerne | |
| kness - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 15:18 | |
![]() | Allergikere har min fulle respekt og forståelse. Friske folk som bruker energien sin på å lete etter ting å irritere seg over, noe å kritisere, noen å føle seg bedre enn, har jeg derimot lite til overs for ... De ser alltid ut som de har en eller annen vond lukt i nesen uansett og har fullstendig mistet evnen til å glede seg over de små ting i livet, som for eksempel at de ikke røyker selv. | |
| tante g | 2010-10-13 15:19 | |
![]() | Svar til Stig_75: Om jeg tok en røyk under tissepausene er uviktig. Jeg snakker om prinsippet. Å stoppe fordi noen har lasten å røyke var ikke aktuelt. Å stoppe fordi noen har lasten å drikke var greit. Hvor er logikken? At jeg har problemer med parfyme har egentlig ingen ting med denne diskusjonen å gjøre, jeg tok det med for å vise hvor grensene går for å si fra. At det er akseptert å si fra til en røyker samme hvor man er og hvem det er, men det gjelder ikke andre personer som kan være til plage for noen. Forresten synes jeg fyll - ny eller gammel - lukter mye vondere enn røyk. Det er fullstendig bortkastet energi å fortelle røykerne at det er dyrt og skadelig. Jeg tror ikke det finnes noen som ikke har fått med seg det. Så hvorfor gidder dere fortsette med opplæring, kritikk og sjikane? | |
| cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 15:27 | |
![]() | Stig vil ikke mer. Ikke de andre anti røkerne heller. Kness har noe av svaret på hvorfor. (tror jeg) | |
| Alfa93 | 2010-10-13 15:32 | |
![]() | Det kan jo være at Stig og andre gjør andre ting enn å lese på Ordspillforumet hele dagen. Vil forøvrig oppfordre folk til å skrive det de vil ha sagt i ett innlegg - posting av mange innlegg etter hverandre blir fort uryddig og tungt å lese. | |
| Tweedygirl | 2010-10-13 17:11 | |
![]() | Må si meg enig med mmari.... Er vel det som er issuet her, hvorfor er røykere fritt vilt mens andre med like skadelige laster ikke er det.. Syns personlig det burde være like advarsler på alkohol som der er på røyken. Tror i bunn å grunn alkohol gjør mer skade enn røyk... :) | |
| cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 17:18 | |
![]() | Det har du nok rett i alfa93. Alle vil eller kan jo ikke være forumverter | |
| cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 17:19 | |
![]() | Litt vanskelig i en diskusjon bare. | |
| meisa | 2010-10-13 17:24 | |
![]() | Eg røykjer ikkje! Var festrøykjar i mange år, men har ikkje tent ein sigarett på 15-20 år nå. | |
| akantus | 2010-10-13 18:33 | |
![]() | Har aldri vært fristet til å prøve. Var vel heldig med valg av venner og familie da jeg var som mest påvirkelig... | |
| Hampus | 2010-10-13 19:37 | |
![]() | Jeg skjønte at du var røykesugen da du la bingoen NIKOTIN her om dagen, Karmensita. | |
| Stig_75 | 2010-10-13 20:06 | |
![]() | @Reet: Det er ganske mange både røykere og eks-røykere som har bevist, gjentatte ganger, at de er flinke til å slutte. Kjenner flere selv. :) @cod: Tja. Nå kjenner jeg ikke andre lover som regulerer restaurant- eller barbransjen, så jeg vet ikke om det er mulig å drive slik rent lovlig. Men rent praktisk er det i hvert fall veldig vanskelig. Mulig du kjenner til noen slike steder? @tante g: Om man kaller det røykepause eller tissepause går litt ut på det samme for min del så lenge man får gjort begge deler. For øvrig høres ikke dette ut som en helt vanlig busstur, og jeg greier derfor ikke helt å se at dette dermed skal være et generelt problem. @kness: Det mange flere "båser" å putte ikke-røykere i enn "Allergikere" og "Friske folk som bruker tiden på å klage". | |
| cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 20:22 | |
![]() | Nei jeg kjenner ingen steder i Norge som er sånn O store dessverre. Det var flere som prøvde seg når røykeloven kom. De leste loven sånn at det var en arbeidsmiljølov og at den skulle beskytte de som ikke tåler røyk. Men det gikk ikke. Det jeg spør om er : er det noen som ikke tåler røyk som har problemer med at en som eier en pub serverer kaffe til røykere i en pub med kraftig utlufting der røyken blir filtrert av et filter? Og at det kun er et fåtall slike puber. | |
| ave - Administrator | 2010-10-13 20:31 | |
![]() | cod, du er sikkert kjent med at mange ikke vil eller har til hensikt å respektere et lovverk de ikke er enige i eller vurderer å være "teit" eller noe i den dur. Den muligheten du stadig prediker her vil gi rom for manipulering av det gitte lovverket. Hallo, hvor sannsynlig er det at en eier skal jobbe 10-12 timer 7 dager i uken og betjene samtlige funksjoner i en pub? Nada nix, det er ikke mulig og gir umiddelbart et behov for å uthule røykeloven og dens beskyttelse av arbeidstakere. Ta en titt på alle innglassinger og oppvarming av uterøykestedene i tilknytning til puber etc, så skjønner du hva jeg mener med å tyne grensa for hva som er røykelovens intensjon. | |
| Fidelma | 2010-10-13 21:07 | |
![]() | Det var da svært så utålmodig, cod. Siden jeg ikke har tilgang til Ordspill.no på jobben har jeg ikke kunnet svare i forum før nå. På spørsmål om jeg forstår at de som ikke vil eller kan slutte også har lyst til å møtes på serveringssteder: Røykere har nøyaktig samme mulighet som alle andre til å møtes på serveringssteder. Den eneste forskjellen er at de må forflytte seg utendørs ut de minuttene det tar å nyte en sigarett. At dette lille kravet skal være så ille å bli utsatt for synes jeg egentlig minner om storm i et vannglass. En av grunnene til at røykeloven ble endret i 2004 var at den daværende røykeloven ikke ble overholdt. Før 2004 skulle 50% av lokalet være røykfri og det skulle være røykfri passasje fra baren til toalettene. Hvem vet, kanskje røykeloven hadde forblitt som den var hvis røykerne og innehavere av serveringssteder hadde overholdt den? | |