Spillrom
| Sjiraffen | 8 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 8 |
Mobilspill
| Pågående | 8 565 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Cygnus | 2018-02-05 13:26 | |
![]() | Akk ja - nå har man jo ikke sett annet enn ord fra det hold mht kjærligheten til arbeiderne! Jeg er nokså skeptisk til den retorikken! Faktisk - og uten sammenligning forøvrig! - talte Hitler mye i samme baner! Hans første parti het også arbeiderens parti (den tyske arbeiders parti, eller noe sånt!) | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 14:13 | |
![]() | Jeg tror ikke det er så fruktbart å fortsette å sammenligne Trump med Hitler. Til det er forskjellene i både det politiske og økonomiske landskapet i USA anno 2016 og Tyskland anno 1933 for store. Jeg synes det er mer relevant å diskutere Trump i lys av nettopp den globaliseringen som Halse tar opp i kronikken sin, og hvilke konsekvenser den har fått for det vi tidligere kalte "arbeiderklassen". For selv om vi ikke har fått noen europeisk Trump ennå, så har de som kan klassifiseres som noe i nærheten av "det" økt sin oppslutning svært markant over hele kontinentet over flere år nå. Og jeg tror ikke det skyldes at de samme europeerne har blitt mer egoistiske eller rent ut rasistiske i løpet av noen ganske få år. Og m.t.p. at de yngste velgerne i snitt stemmer betydelig mer rødt/grønt enn de eldre, så viser vel det en enda større endring blandt de samme folkene som stemte på sine politikere for 10 år siden også. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 14:50 | |
![]() | ja heldigvis er vi i en annen tid enn 1936 . Min kunnskap om politikk er minimal ; men min kunnskap om personlighetsforstyrrelse r er stor . Jeg trodde aldri vi kunne ende opp som den gang ; men det var fryktelig ubehagelig å skjønne at de hadde valgt en med "hitleregenskaper". Og vi må aldri få en europeisk Trump ! Hvis verden skal , fortsette , å gå i riktig retning , så må vi bruke kunnskapen vi har fått , og nå får med trumpgalskapen . Få "læren om personlighetsforstyrrelse r" inn i pensum , tidlig , så vil ikke flere Trumpere bli valgt , i noe land . Kunnskap er det som trengs . | |
| Cygnus | 2018-02-05 16:07 | |
![]() | Erik: jeg sa spesifikt ‘uten sammenligning forøvrig’! At Hitler fokuserte på der Arbeiter er dog et faktum. Det er vel heller tvilsomt om Donald bryr seg så mye om the world’s workers, men den som lever får se!!:) | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 16:19 | |
![]() | Donald bryr seg om Donald . | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 16:28 | |
![]() | Joda, du skrev det, Cygnus. Men, nok en gang ble han brakt på banen i anledning Trump, den gamle østerrikeren ;) abelon : Alle så vel hvordan Trump fremsto både før og under valgkampen. Inkl. de amerikanske velgerne. At han til tross for dette blir valgt til president foran Clinton, det sier vel noe mer om de politiske strømningene i den vestlige verden enn bare at folk kunne trengt mer kunnskap om personlighetsforstyrrelse r? | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 17:30 | |
![]() | "De politiske strømningene i den vestlige verden" gjør at amerikanerne velger en forstyrra person til president . Og det henger på greip ? At de har mista god dømmekraft fordi de er desperate ? Man velger ikke en person som så åpenbart virker "forstyrra" hvis man har kunnskap . Da skjønner man at det på lengre sikt ikke vil gå bra . | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 18:01 | |
![]() | Jeg synes vel det er litt i overkant å stemple 62 millioner amerikanere som kunnskapsløse, abelon. Aftonbladets Peter Kadhammar hadde en ganske fin reportasjeserie fra USA etter valget som plutselig hadde en ganske annen vinkling enn de skandinaviske avisreportasjene før valget. Som han selv skriver : «Efter chockresultatet i amerikanska presidentvalet förra året for jag till Pennsylvania och tala med Donald Trumps väljare. I den lilla staden Coudersport mötte fotografen Urban Andersson och jag sju kvinnor som alla hade röstat på mansgrisen, reaktionären, lögnaren, mobbaren, skrävlaren, dilettanten och skitprataren Trump. De var inga marginaliserade, korkade och outbildade bonnläppar. Kvinnorna levde inte upp till schablonen av högerpopulisternas väljare. De gav intelligenta och förnuftsbaserade argument för sitt val. Men det intressantaste sa en av dem när vi pratade om hur överraskad världen blev av Trumps seger. – Det kunde man ju se att han skulle vinna. Det kom fler till Trumps möte än till Hillarys, trots att hon hade draghjälp av en massa kändisar. Och Trumps publik var mer entusiastisk. Svårare än så behöver det ibland inte vara att se sin tid. Man kan gå ut och titta, och lyssna.» | |
| auau | 2018-02-05 18:11 | |
![]() | En leg blander seg inn i tankerekken: Det kan ikke utelukkes at valgresultatet hadde blitt annerledes om motkandidaten til presidentembedet hadde vært en annen? Men det var det nå en gang ikke, så det er bortkastet energi å mene noe som helst. Så jeg sier til meg selv: Skomaker, bli ved din lest. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 18:38 | |
![]() | Nei , det er ikke i overkant . De er tydeligvis kunnskapsløse . De var kunnskapsløse i 1936 , og de er kunnskapsløse i 2017 . Han appellerte til noe primitivt og grunnleggende usikkert i dem selv . Som om de skulle ha vært barn . De så ham ikke med sine voksne øyne , men med barneøyne . | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 18:44 | |
![]() | Det var da en voldsomt hard dom, abelon. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 19:58 | |
![]() | Dessverre så er det sannheten . | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 20:00 | |
![]() | Jeg tillater meg å være helt uenig, du. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 20:24 | |
![]() | Ja , men det er ikke så overraskende Erik75 . At du er helt uenig . Når det er psykologiske mekanismer i sving , så tar det ofte litt tid før man skjønner hva det er . At disse amerikanerne ikke har tatt et valg med "sitt voksne jeg" , men med sitt umodne jeg . Med nok kunnskap og selvanalyse hadde de ikke stemt på ham . | |
| Cygnus | 2018-02-05 20:30 | |
![]() | Om han er gal, vet jeg ikke, men at han har danset på kanten av loven sitt hele forretningsliv, er veldokumentert. Og bare det at han ikke klarer ta avstand fra nynasisterosv!!! Og du må da innrømme, Erik, at han bedriver et nifst demagogisk spill? Som han selv sa - han kunne skyte noen på 5th Avenue (eller var det Times Square?) og slippe unna med det. Ig det er sokkert sant! Jeg har hørt mange intervjuer med følgere som sier f eks at de godt vet at han lyver som en ravn, men de bryr seg ikke!! Og lignende! Det høres ikke helt sunt ut! Må si at ALLE mine venner i USA som er enten svarte eller homo eller andre minoriteter er livredde for det de ser skje. Skal vi kimse av det? Forøvrig, det at han vant til tross for færre popular votes, er jo pga electoral college. Jeg er ikke voldsomt begeistret fir fru Clinton, men fra ditt argument over, så var det 3-4 millioner flere som ville ha henne - til tross for hennes mangel på karisma. Men valgdeltakelsen var jo så lav at de hver seg ikke reoresenterer noen kjempeandel av USAbefolkningen!! | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 20:49 | |
![]() | Jeg benekter på ingen måte at fyren fremstår som spik spenna gæren, og også gjorde det under hele valgkampen. Ei heller kimser jeg av at minoritetsgrupper føler seg utrygge. Men, det som jeg synes er litt sørgelig er at en så stor del av debatten her hjemme etter valget ender opp med et enkelt "de derre amerikanerane er klin gærne!", og så er man ferdig med det. Vi har rett og slett et utrolig fordomsfullt syn på de amerikanske velgerne, synes jeg. For hvordan var det egentlig mulig for Hillary Clinton å tape dette her? Det får vi jo aldri noe svar på så lenge vi nøyer oss med at amerikanerne gikk fra å være fornuftige og rasjonelle mennesker som gjenvalgte Obama for en annen periode i 2012, til å 4 år senere være en gjeng gærninger. Og noen litt kritisk selvransakelse fra Clinton eller demokratene ser jo aldri ut til å komme heller. | |
| Cygnus | 2018-02-05 20:59 | |
![]() | Jeg tror ikke vi er fullstendig uenige, Erik, men det er nifse tider!!! | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 21:36 | |
![]() | Finner egentlig ikke noe fornuftig å si om at så mange stemte på ham . Må si at hvis jeg traff en marsboer ,he he , så ville jeg vært flau på vegne av menneskeheten ! | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 21:47 | |
![]() | hahaha, som om marsboerne er noe bedre, liksom ;-) | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-05 21:54 | |
![]() | Må jo tro og håpe på det da , om de finnes ... | |