Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 548

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Rabiaz2010-10-11 17:18
Antall innlegg: 897

Kult innlegg cod :)
Thumbs up!!

Cygnus2010-10-11 17:29
Antall innlegg: 44845

kjære cod, jeg er fra oslo (samt bergen), og har masse selvironi! : )

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 17:30
Antall innlegg: 135

Er helt kjørt nå jeg. Er det sånn klandrerne i Dagbladet kommentarene føler seg. Er fullstendig klar over at denne diskusjonen er helt bortkastet, jeg har utrettet nix nada, men jeg føler en slags tilfredsstillese, som om jeg har sagt noe viktig og der fikk de. Men sånn er det jo ikke. Omtrent som onani i samkvem, det bør man ha en god grunn til ellers kan man like godt gjøre det ordentlig eller la være. Ingen av oss har vel blitt rørt eller beveget..

Rabiaz2010-10-11 17:33

Dere...jeg skønner ikke hvorfor dette har blitt et så omdiskutert tema. Trodde det var ganske enkelt å forstå at man ikke skal være slem mot noen?
Greit så er det flere afrikanere, pakistanere, kinesere osv som klarer å le av å bli kalt hhv neger, pakkis og guling...men så er det noen som ikke liker det, og det er DEM vi må respektere. Har ingenting med utvanning av språk å gjøre, eller å endre norsk kultur....det handler om å respektere våre medmennesker.
Basta.

Rabiaz2010-10-11 17:35

Joda Cod, jeg er rørt og beveget av dine innlegg. Syns du er flink og viljesterk som fortsetter å argumentere til tross for kalde og lite hensynsfulle motargumentasjoner.

:)

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-11 17:40
Antall innlegg: 168

Cod: Du har vel stått for omtrent alt av dårlig debattkultur i denne diskusjonen, og så kommer det faktisk noen og gir deg skryt etterpå. Utrolig hva man kan tåle så lenge noen er på ens egen side.

Du har ikke kommet med noe viktig, det eneste du har kommunisert er dine egne fordommer mot dem du er uenig med.

Du burde se litt på innleggene til. f. eks. Stig_75, som respekterer meningsmotstandere sine, og presenterer relevante argumenter. Så kan man være enig eller uenig når man konkluderer. Personlig er jeg ikke enig med ham, men respekterer meningen hans.

Vel vel, har en følelse av at du ikke leser innleggene du debatterer mot, så dette er vel til liten nytte ;)

Rabiaz: Thumbs down.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 17:51

Har lest flere av dine innlegg Rabiaz og syns du framstår som en reflektert, intelligent og snill person, så takk. Skjønner godt at folk ikke reflektere over min endeløse tirade uten punktum omtrent, men om dere ikke hører på Rabiaz er toget gått.

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 18:00

Igjen feil seierherren.Jeg har lest alle dine innlegg. Du vil ikke gå med på at neger er nedlatende. Du syns at man skal kalle noen neger selv om dem du refererer til ikke vil det....

redhy2010-10-11 18:04
Antall innlegg: 106

Er det virkelig så enkelt at hvis jeg ikke liker å bli kalt bygutt så får ingen lov å si det ?
Forstår ikke alle at bønder er de som ikke holder med Vålerenga ?
Er det bare å si at den som ikke er enig med deg er en kverulant ?
Er ikke kverulant et negativt ladet ord om andre mennesker ?
Er ordet kjærring et hedersbegrep eller i klasse med neger ?
Kan vi ikke si deilige negerboller lenger ?
Er ikke beskrivelse på kommunister og nazister også feil, de er vel mennesker?
Har vi ikke lenger lov og si indianer og hvit ?
Er ikke horer hederskvinner de og eller er ordet allerede forbudt ?
Får ikke folk beskrive meg som feiting eller synes de det er greit med overvektig ?
Kan ikke Nils A Eggen hentyde at andre er rasister når de påstår at en av hans spillere er vel klåfingra ?

Kan det faktisk ha en betydning om hvem som sier hva og kan det være lurt å ikke ta inn over seg at ord er negativt fra avsender eller uttaler ?

En dåre kan spørre mer en ti vise....hvis noen kan kalles dåre da.....

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-11 18:16
Antall innlegg: 168

Cod: Det er DU og dine meningsfeller som oppfatter ordet neger nedlatende, mann.

At noen står fram i avisen og ikke ønsker å bli kalt neger betyr ikke at dette er representativt for alle. Derfor er det en interessant diskusjon hvor man skal sette grensen. Faktisk forstår jeg disse folkene, for de har sikkert opplevd at noen har brukt ordet med negativt fortegn. Men dette gjelder mange ord, og det er ikke sikkert løsningen ligger i å forby ordet.

Jeg foreslår at man heller jobber med holdninger enn å prøve å luke ut i utgangspunktet harmløse ord fra språket som "ikke må nevnes" fordi noen kan bli støtt.

Rabiaz2010-10-11 18:33

Seierherren, jeg tror ikke det er cod, meg eller de andre her som stemmer imot bruken av det ordet, som står bak forbudet.
Det er jo faktisk en grunn til at det ikke skal brukes lenger? Skjønner at du har kompisr av alle slag som kan høre både det ene og det andre, men faktum er at afrikanere FLEST, uansett hvor i verden de befinner seg, føler seg fornærmet når noen kaller dem neger. Og dermed skal man ikke omtale dem som negere.
Jeg tror du er en intelligent mann og du hadde nok derfor aldri gått bort til en mørk mann og sagt; hvordan føles det å være neger i norge??? Der imot, som du selv sier, kunne du ha sagt det til en kompis. Det er en forskjell. Stooor forskjell.
Og jeg vet at du forstår poenget innerst inne...

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 18:38

Joda redhy og seierherren i og for seg rett. Men å forenkle det sånn blir feil. Poenget er at ordet er dårlig og at mange føler seg støtt av det, så da er det bedre å bruke andre ord. Av de to gode grunnene.

bestemormor2010-10-11 18:42
Antall innlegg: 66

Da min kjære svarte svigerdatter kom til Norge, syntes hun vi var rare som ikke kunne si neger. "Negro" var ikke noe skjellsord der hun kommer fra, "nigger" derimot... Hun brukte å le og si at hun var en svart neger ( og stolt av det), og at jeg var en hvit kaukasier ( og burde være like stolt). NÅ derimot- etter noen år i Norge- har hun LÆRT at neger er et stygt ord.og at SVART også er tvilsomt, så hun vet ikke helt hvordan hun skal oversette ord som "black" og "negro" til norsk. Datteren hennes sa da hun var 2 år (veldig høyt på T-banen) mens hun så fra den ene til den andre av foreldrene: "mamma er svart!" ..."..og pappa er hvit!" Så dro hun opp ermet og så nøye på seg selv, og konstanterte: " OG jeg er GRØNN!!" Hun hadde ikke lært seg alle fargene ennå... Kan vi ikke bare få være "fargeblinde" da!

cruella232010-10-11 18:47
Antall innlegg: 40

Hva er poenget med å tviholde på at ordet neger på norsk har et nøytralt innhold og derfor kan brukes uhemmet?

Vi justerer oss hele tida i forhold til andre mennesker og verden utenfor oss selv. Det er en del av sosialiseringsprosessen både for den enkelte og for folkeslag/nasjoner.

Det er da vel ikke snakk om at noen bryter seg inn i norsk virkelighet og forlanger å få ords innhold endret fordi de vil ødelegge norsk språk og kultur? Det er snakk om et ord med svært negative konnotasjoner internasjonalt og som vekker såre følelser i folk.

Hva er så motivasjonen for å tviholde på å bruke ordet? Vi har utvilsomt mange andre aktuelle uttrykksmåter å velge mellom. Det virker som at neger-ordet er blitt en slags fanesak, et symbol. For hva?

Alle tjener på å vise klokskap, skille mellom viktig og uviktig i mellommenneskelige forhold. Og dette har ingenting med det avvæpnende begrepet politisk korrekthet å gjøre. Alle mennesker liker å bli behandlet med respekt.

hans18142010-10-11 18:50
Antall innlegg: 14

Jeg tror det alltids vil være et fåtall mennesker i samfunnet som henger etter i dets utvikling. Det seg være bruken av ord og uttrykk som svarting, pa**is, ni**er eller mongoloid om de med downs syndrom, eller hvordan man behandler minoriteter eller andre som skiller seg ut grunnet religion, seksuell legning osv.
Jeg vet ikke hva som motiverer til å tviholde på et begrep som "neger", til tross for at det har et rasistisk opphav. Kanskje det ligger rasisme tendenser til grunn, eller er det så enkelt som mangel på empati?
Jeg trøster meg i alle fall med at disse menneskene i Norge er utdøende, i likhet med de som , i sin tid, tviholdt på ordet "ni**er".

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 18:51

Lapp er et godt eksempel. Man sa før lapp om de som kom fra Lappland. Men det ordet er brukt som et negativt ord så lenge at det er ikke en bra betegnelse. Den også på samme måte dårlig da det fins Samer , Kvener, etnisk Norske, etnisk Svensk, russere, Finner og alle slags mennesker i nord, noen har nomade kultur og noen kystfiske kultur. Så lapp er på samme måte som neger i utgangspunktet et vanlig ord men av hensynet til en urett som er gjort bruker man andre ord som nå når man er litt mer opplyst også er en for dårlig beskrivelse.

bollapinn2010-10-11 18:52
Antall innlegg: 4

tull og tøys ! er så lei alle som skal tas i m silkehansker vi norske blir jo kalt horer og hva som værre er !!!! snakk om diskriminering for svarte

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 19:02

Bollapin: Dem er det det negrene? Og oss er det de som ikke er negere? Så siden noen sier hore syns du man skal kunne si neger?

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 19:08

Tror du traff spikeren der, jeg er overbevist. Det gjør ingenting å bruke ordet neger for de sier hore så, dessuten om noen blir støtt er det deres feil. Logisk for meg nå. Hade

tante g2010-10-11 19:12
Antall innlegg: 94

Først må jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke har tålmodighet og tid nok til å finlese alle innleggene, så hvis noen har vært før meg med noe her er det ikke fordi jeg kopierer noen....

Til JamesO

Jeg har også vokst opp på tjukkeste landsbygda, og ordet neger har jeg med meg i barnelærdommen. Men jeg bruker det sjelden, ihvertfall aldri når det er barn og folk jeg ikke kjenner til stede.

Men nok om neger-diskusjonen. Den uttalelsen din som provoserer meg er at når disse menneskene kommer hit til landet så får de lære seg å akseptere språket osv. Og at grunnen til at de føler seg krenket er at de ikke forstår vår kultur og tradisjon når det gjelder språket. De må bare godta at det heter neger. For nå bor de i Norge.

Javel. For ikke så lenge siden ble dyslektikere kalt evneveike, eller rett og slett dumme. Hva har disse menneskene for unnskyldning for å ikke lenger å godta det?

Og hvorfor blir ikke en kortvokst lenger kalt dverg? Kjenner heller ikke disse menneskene til den norske språktradisjonen? Hvorfor gjør de ikke det?

Folk med Downs syndrom ble tidligere kalt åndssvake. Er det noen som bruker det ordet i dag - selv om det er et gammelt norsk ord som før ble brukt i dagligtale og ikke var ondsinnet ment?

Det er mange ord som er på vei ut av det norske dagligspråket. Og det plager meg faktisk ikke det minste. Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor det plager deg?

Jeg forstår heller ikke hvordan du kan påstå at alle du kaller negere har kommet til Norge som flyktninger og ikke viser vilje til å godta norske tradisjoner? Det er både 2. og 3. generasjons mørkhudete i Norge. Det er faktisk også ganske mange som er adoptert. Og det er sikkert også mange andre grunner for at vi har mørkhudete her. Det er nok bare en brøkdel som er her som flyktninger. Vet du virkelig ikke det?

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?