Spillrom
Sjiraffen | 2 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 2 |
Mobilspill
Pågående | 8 654 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-08-15 11:10 | |
![]() | Jeg leste nettopp en bok (elendig krimbok, fra Cappelen) der bruken av preposisjoner var litt pussig. Noen var direkte feil, men det med sofaen begynte jeg å lure på. I boken sitter man konsekvent _på_ noe. Jeg mener altså som Nina, at man sitter _i_ en sofa. Kanskje Fredmol har rett? Da skulle jeg altså forstå forfatteren (ovesetteren?) slik at alle sofaene som ble omtalt i boken var harde... | |
Boubou | 2010-08-15 16:39 | |
![]() | Haha for en herlig tråd. Skulle egentlig spille, men sitter visst bak en brannmur :-( Jeg irriterer med over mye rart - masse har vært nevnt (- og jeg klarer å irritere meg selv om jeg vet at jeg også skriver feil av og til. Kan ikke kommaregler for eksempel. Eller tegnsettingsregler generelt...). Insjinativ og annen feilbruk/feil uttale eller staving av fremmedord er skrekkelig. Og naturligvis orddelingsfeil. Rå gode vafler...Nei takk. Det er dessuten mye fælt å lese som har med logiske brister å gjøre. Per Egil Hegge tar heldigvis for seg sånt. Og man kan sitte i en sofa eller på en sofa. I det siste tilfellet høres det ut som om man a) sitter vaglet litt ukomfortabelt på et armlene eller på en sofa som er veltet eller noe, eller b) man sitter ytterst på kanten av setet, igjen ukomfortabelt og stivt. MYE dårlige oversettelser der ute! | |
Sander123 | 2010-08-15 16:46 | |
![]() | Liten bokstav i begynnelsen av en setning eller eller egennavn. DEn setningen burde være plettfri. Null skriveleif | |
Sander123 | 2010-08-15 16:48 | |
![]() | Æsj, jeg skreiv DEn :( Og ingen punktum på siste setnign. :) | |
Sander123 | 2010-08-15 16:49 | |
![]() | Det var da fælt med skriveleif fra meg, da! Setnign óg! | |
Scrabla | 2010-08-15 17:28 | |
![]() | Det er veldig bra at du klarer å oppdage feilene selv. Det betyr jo at du bare kan lese gjennom det du skriver før du trykker send, og så kan du rette det opp før du sender. Jeg trykker også for fort noen ganger, og ser det med en gang etterpå. | |
Fidelma | 2010-08-15 18:09 | |
![]() | Nyskjerrig... | |
Pee-Jay | 2010-08-15 20:34 | |
![]() | Særskriving irriterer meg mest. I Stavanger har vi en butikk som selger varme pumper. En dag skal jeg gå inn og spør hva en varm pumpe er. | |
harry | 2010-08-15 20:47 | |
![]() | Det er ekstra irriterende å få regninger på kontingenter når kassereren har skrevet, og sier, kontigent. Det er beklageligvis en svært vanlig feil. | |
gmw | 2010-08-15 20:52 | |
![]() | Da jeg gikk i grunnskolen fikk vi stor rød anmerkning hvis vi skrev "bakdelen" ved en ting, dvs det motsatte av fordelen. Den gang het det "ulempe"., og jeg reagerer hver gang jeg ser eller hører ordet bakdel i den sammenhengen. Men det har visstnok gått inn i språket som en godkjent formulering har jeg hørt........ | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-08-15 20:54 | |
![]() | Jeg fikk mail fra en statlig utdanningsinstitusjone der de skrev 'kollegaer'. Hm... | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-08-15 20:55 | |
![]() | Au. En e for mye i utdanningsintitusjon. | |
medea - Ikke medlem lenger | 2010-08-15 21:05 | |
![]() | Korrekturlesning er ikke lett...:P | |
Torill | 2010-08-15 21:18 | |
![]() | Kollegaer er lov! | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-08-15 21:55 | |
![]() | Er det? Tror jeg må skaffe meg ny ordbok. Bokmålsordboka mi er nok foreldet, tydeligvis. | |
Wordman | 2010-08-15 22:49 | |
![]() | Har nettopp begynt med scrabble på nett, og er litt sjokkert over alt som er tillatt og vice versa. Bøyningsformen av forkortingen (wc- wca) , interjeksjoner og bruk av forkortinger der man må bruke punktum (ca.). | |
sommerfugl | 2010-08-15 22:49 | |
![]() | Ifølge bokmålsordboka på nett (bør vel være oppdatert) så har mysteria rett: ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) Tilslagsord: Bøyingsform Oppslagsord kolleger substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form, normert kollega kolle'ga m1 el. -ger, -gene i fl (fra lat., eg 'en som er valgt sammen med en annen') yrkesbror, fagfelle | |
Kirsti | 2010-08-15 22:57 | |
![]() | Niks, sommerfugl. Når det står "m1 el. -ger, -gene", betyr det at det er to mulige bøyningsmønstre, enten det som heter "m1" (kollegaer, kollegaene) eller kolleger, kollegene. | |
mysteria - Ikke medlem lenger | 2010-08-16 00:12 | |
![]() | Sett på maken. | |
kness - Ikke medlem lenger | 2010-08-16 00:14 | |
![]() | Ingen tvil om at det heter _I_ en sofa (ihvertfall hvis den er fra Ikea) www.youtube.com/watc...qA xEWb78ao | |