Spillrom
Sjiraffen6
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 542

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Rabiaz2010-10-11 19:39
Antall innlegg: 897

Spent på hva James kan svare på det. Hvis han kan svare på det da...

snubi2010-10-11 20:06
Antall innlegg: 500

Puh....blir helt svett av å lese denne tråden her....blir nok aldri enige her og nå begynner de fleste å gjenta seg selv til det kjedsommelige.
Men likte godt innlegget til Redhy =)

Tedh - Ikke medlem lenger2010-10-11 20:08
Antall innlegg: 238

James har sagt mye, men at nå fikk det være slutt. Over og ut.

Så skal vi finne ut av dette, blir det uten han og 90- 100% av befolkningen som mener det samme.

Forøvrig må jeg si at seieren går til seierherren som klarer å få satt fyr i huet på folk, så de rabler ned personkaratestikker fortere enn jeg klarer å si neger. Det er godt gjort:)

Cygnus2010-10-11 20:10
Antall innlegg: 44845

min konklusjon er at vi bør konkludere nå !

wstine - Ikke medlem lenger2010-10-11 20:17
Antall innlegg: 2369

Ja til et fargerikt fellesskap! Gjensidig respekt, gjensidig kulturpåvirkning. Ingen sitter med fasiten på hvordan en skal kle seg, te seg, utøve religion osv osv osv osv

Tror nok at ord at et ord som "neger" etterhvert dør av seg selv - med tid og stunder. Men å forby det/tvinge det ut av språket blir feil vei å gå. Språkutviklingen går sine egne veier rett og slett :-)

miamaria2010-10-11 20:23
Antall innlegg: 1002

vil neger bli et bannord?

Riskorn2010-10-11 21:30
Antall innlegg: 15

Bra innlegg, Cod.

Og takk til Vintermor ;)

Riskorn2010-10-11 21:38
Antall innlegg: 15

Seierherren - tror ikke jeg har skrevet noe om at det er greit å kalle noen for svarte. Men siden vi måtte kategorisere mennesker etter hudfarge, så brukte jeg ordet "svart" (for enkelthetens skyld). Mener også at "svart" og "neger" ikke betyr helt det samme. "Svart" kan brukes som motsetning til "hvit", mens "neger".... ikke vet jeg. Men nå begynner jeg å kverulere, tror jeg ;)

cod - Ikke medlem lenger2010-10-11 22:48
Antall innlegg: 135

Tror neppe noen er spesielt varme i toppen av gallen og ignoransen som noen ytrer her. Men det var faktisk morsommere å "debattere" med disse enn ordspill. Har jo sett disse klandrerne skrive under noen av Dagbladet sine artikler, men ikke ønsket å betale penger for å sette spørsmålstegn ved deres miserable virkelighetsoppfatning. Nå har jeg det.

Reet2010-10-11 23:33
Antall innlegg: 249

Noen som har sett den svenske TV-serien om Lennartz? Der er det et par scener som beskriver hvordan det er å være ultrasvensk neger. Jævlig kult.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-11 23:56
Antall innlegg: 168

Riskorn: Så det var kun for enkelhets skyld du brukte ordet "svart" altså? Men egentlig så er det ikke ok det heller? For det er vel ingen som er svarte i huden?

Minner meg om den saken som var i England nylig, der noen i myndighetene foreslo å lage en regel for unngå alle allegorier som spiller på mørkt/lyst i offisielle publikasjoner. Det skulle f. eks. ikke være mulig å si "dette ser mørkt ut", fordi det kunne gi inntrykk av at mørkt var noe negativt. Heldigvis gikk ikke dette gjennom.

Rabiaz: Godt innlegg, der er du inne på en interessant problemstilling. Jeg er likevel uenig med deg at vi hele tiden må flytte grensene på hva som er akseptabelt språk. Eller mener du grensa settes en gang for alle med neger? Eller tror du ikke at hvis vi skal tenke som deg så får også det neste ordet kort levetid før noen finner ut at det er for støtende?

Tante g: Du kan ikke sammenlikne det å kalle noen åndssvag med å si at noen er sorte i huden, altså at en er neger. Det førstnevnte er noe negativt, et ord som kun brukes om noen som er svakere stilt. Det er ikke noe negativt med å være av afrikansk herkomst.

Hans1814: Det er språket som utvikler seg, ikke bestemte typer folk som dør ut. Jeg tror forøvrig mangel på empati og rasistiske tendenser er vel så utbredt blant de her som er overbevist om at ordet neger må forbys.

Cod: igjen er det du som står for ignoransen her. Det hjelper ikke å gjenta en løgn mange ganger. Du og bollapin er jo helt på linje med hverandre.

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-11 23:58

If we are not free to convey our honest beliefs, then our honest beliefs will never be challenged, and our conflicting opinions will never be fully explored. That cannot be healthy for any democracy, but worse – it actively undermines efforts to build a fairer, better society.

tombola2010-10-12 11:09
Antall innlegg: 232

Unnskyld meg, seierherren, men dette må vel være et sitat fra en høyt ansett person?

Og en norsk oversettelse byr sikkert ikke på problemer.

Selvfølgeligheter gjør seg kanskje likevel best i fremmed språkdrakt?

seierherren- - Ikke medlem lenger2010-10-12 11:39

Nei, det er fra en heller ukjent britisk journalist.

www.guardian.co.uk/c...nd language

(Regner med de fleste leser engelsk)

Selvfølgeligheter for deg er ikke nødvendigvis det samme for andre.

JamesO - Ikke medlem lenger2010-10-12 22:54
Antall innlegg: 2649

Debattkonklusjon: Neger er ikke et rasistisk ord.

Mennesker som reagerer negativt på å bli kalt neger på norsk i Norge når dette fremsies nøytralt eller positivt har ennå mye selvutvikling å arbeide med.

Alfa932010-10-12 23:05
Antall innlegg: 7771

Hvordan i all verden får du det til å bli konklusjonen av debatten, med så mange forskjellige meninger??

Det er vel heller din oppfatning du oppsummerer her, og det kan neppe beskrives som konklusjonen av en debatt på 175 innlegg hvor det er flere enn deg som taler og flere syn enn ditt som presenteres.

Cygnus2010-10-12 23:21
Antall innlegg: 44845

ja ærlig talt, JamesO, det er da helt umulig å konkludere noe som helst - Alfa93 har selvsagt rett - men igjen foreslår jeg at vi konkluderer med å konkludere tråden! eller skal vi begynne på nytt!!!

Stig_752010-10-12 23:47
Antall innlegg: 218

Tsk. James gav seg på innlegg nummer 5 eller noe slikt. Og da var konklusjonen (var vel kun han som hadde mening da) at "neger" ikke kunne tolkes rasistisk så lenge meningen var god.

gompedyret2010-10-12 23:58
Antall innlegg: 4381

Jeg konkluderer med at afrogrøt fortsatt er godt.

Stig_752010-10-13 00:04
Antall innlegg: 218

Personlig synes jeg Afroman er ganske irriterende.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?