Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 501

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ave - Administrator2009-11-05 12:27
Antall innlegg: 4986

Min 17 åring var mer eller mindre sengeliggende i 7 dager, og har nå på 10. dagen kreket seg på skolen.

Hovedsymptomene hans har vært intens hodepine, intens hoste og veldig slapphet/utmattethet. Ingen tilstand å bagatellisere selv om han ikke var en risikogruppepasient.

Anitapita2009-11-05 12:38
Antall innlegg: 163

baltez; er ikke mennesker med kroniske nevrologiske lidelser med i risikogruppa? Jeg mener å ha registrert det, men mulig jeg tar feil?

Ø N2009-11-05 12:44
Antall innlegg: 725

Grøsser og får stå-pels over hele kroppen når jeg leser eller hører at det søkes råd om egen helsesituasjon via nett, nabolag og vennekrets. Hvorfor ikke heller spørre bikkja til naboen eller rope i skogen da dette er like sikkert som noen av de andre alternativene.

De aller fleste mennesker i Norge har en fast-lege.

En fast-lege kjenner deg og ikke minst han har papirene på hvem hva hvor hvordan osv osv. Så det eneste fornuftige man kan gjøre er å snakke med fast-legen da denne personen er den best kvalifiserte til og uttale seg om din egen personlige helse.

Det er OK og ha generelle meninger og søke alternativ informasjon folkens. Men når vi går inn på enkeltindividets personlige sikkerhet så er det etter min mening best og holde kjeft. :)

baltez - Ikke medlem lenger2009-11-05 13:01
Antall innlegg: 1398

Hmmm....du har helt rett Anitapita, de er i såkalte risikogruppe!

Men på MS-forbundet hjemmesider står det:

Svineinfluensa: Følg generelle råd
Svineinfluensaen er kommet til landet. Personer med MS har ikke høyere risiko for å bli smittet enn andre. Immunmodulerende behandling verken avsluttes eller utsettes på grunn av svineinfluensaen.

Anitapita2009-11-05 13:13
Antall innlegg: 163

Det er vel som med de gravide det da; ikke høyere risiko for å bli smitta, men høyere risiko for å bli rett dårlig om de først får det. Da er vi enige, baltez :)

baltez - Ikke medlem lenger2009-11-05 13:28
Antall innlegg: 1398

Ja...og jeg som er gravid og greier, da er jeg jaggu i risikogruppen jeg og!:)

sivetass2009-11-05 14:28
Antall innlegg: 1

Tok vaksinen igår. Er en avde heldige med barn i risikogruppen MED eggallergi. Jippi! :-(
Spurte komunelegen om hvilke komplikasjoner de snakker om hele tiden, og fikk til svar; lungekollaps, leversvikt og nyresvikt, og legene har aldri sett noe lignende...
TUSEN TAKK til alle dere som tenker på barnet mitt og vaksinerer dere!

slaraffen2009-11-05 14:37
Antall innlegg: 191

Bare hyggelig sivetass:-)

HÅper og ønsker og ber til Vårherre, (har forøvrig kommunisert med han tidligere også, ikke pr mail, men dog...) om å la i alle fall små barn få komme seg helskinnet gjennom dette.

Superchevis2009-11-05 16:10
Antall innlegg: 15

Ø N?
Helsa si i hendene på fastlegen? Har du sovnet igjen?

ave - Administrator2009-11-05 16:25

Heller sove enn å havne i klørne på Paranoide Fanatikeres Forening.......

Ø N2009-11-05 16:37
Antall innlegg: 725

Neida Superchevis. :)

Men hvis alternativet er og lytte til råd fra nabokjærringa,
personer som vet alt og kan enda mer og dama i kassa
på Rema 1000 så håper jeg folk heller hører på
fast-legen da han har ett mye bedre grunnlag
til og vite noe om enkeltindividets helse.

Superchevis2009-11-05 17:47

Etter h5n1-bløffen, føler jeg det blir som å kaste stein i glasshus når du beskylder meg for å være paranoid ave(går ut fra du regner meg i denne foreningen).

Tør jeg for øvrig spørre om du tok den vaksinen også?

Knuseren2009-11-05 18:03
Antall innlegg: 1

Nå er det vel nøyaktig 1 time siden jeg og minste jenta vaksinerte oss!
Skulle gjerne gjort det før, men det var vår tur i dag. Vi har begge astma.
Mannen min og den andre dattera vår skal og vaksineres så fort de får sjansen. Vi vaksinerer oss for å holde oss friske og for å holde de vi er glade i ,og de vi skal bli glade i friske!

Jeg syns det er et egostisk valg av de som velger bort vaksinen!

Superchevis2009-11-05 18:13

Jeg synes det er sjofelt å forsøke prakke ens egen dritt på andre!

pizza1 - Ikke medlem lenger2009-11-05 18:21
Antall innlegg: 124

Fint om knuseren fortsetter å kegge inn innkegg her så vi får høre hvordan om det er bivirkninger etter vaksinen og om astmaen blir verre eller ikke ?

ØN; Fastlegene har bedre kunnskap enn nabokjerringa, men likevel er det mulig å finne ut av ting ganske lett som overgår fastlegenes kunnskaper om man selv er litt utdannet...

ave - Administrator2009-11-05 18:33

Hvilket glasshus?

Jeg har ikke nevnt fugleinfluensa med et ord her, så ser ikke helt orspillet ditt....

Når det er sagt så fikk ikke dette viruset den utviklingen som var fryktet i denne runden, og det kan vi vel ikke annet enn være glade for?

Svineinfluensaen derimot har fått et større og raskere nedslagsfelt verden over noe som gjør at den kvalifiserer til definisjonen pandemi.

Det faktum at så mange får hilse på sykdommen over dørstokken gjør selvfølgelig noe med hvordan vi velger å forholde oss til sykdommen og vaksineprogrammet som er etablert.

Du har sikkert også fått med deg at opinionen har endret holdning i løpet av de 2-3 siste ukene. Nå ønsker et flertall å ta vaksinen for både å beskytte seg selv og sine nærmeste, samt at man forholder seg til det å ta et kollektivt ansvar for å dempe smittespredning.

Og siden du nå i din frimodighet spør om jeg tok H5N1-vaksinen så må jeg kanskje skuffe deg med å si at det gjorde jeg ikke; både på grunn av det mer begrensede omfanget den epidemien fikk, samt at jeg hadde Hongkongsyken som barn. Fornøyd?

ave - Administrator2009-11-05 18:48

I tvil? Innlegget er et svar til superchevis....

Alfa932009-11-05 19:16
Antall innlegg: 7771

Nå har jeg klart å bli syk, og det er virkelig ikke noe moro :(

Riktignok er dette langt mildere enn vanlig influensa i mitt tilfelle, men jeg skulle gjerne vært foruten. Her i familien er det bare min vaksinerte mor som har sluppet unna, og jeg angrer på at jeg ikke har fått summet meg til å ta vaksinen.
Da hadde jeg sluppet å ligge hjemme og se dårlig TV hele dagen ;)

picassa2009-11-05 19:49
Antall innlegg: 596

Takk til gompedyret for linken,skal spoerre der.

Baltez:Ms er en nevrologisk sykdom,saa den er nok i risikogruppen,dessverre

barbara2009-11-05 19:59
Antall innlegg: 91

Helt enig med deg, Gompedyret, i at når man stiler et svar til EN person, så forventer man kanskje å få svar fra DEN personen, og ikke alle mulige andre som måtte ha et eller annet svar i den sammenhengen...()...

Jeg har selv tatt vaksinen, og i dag så har kulen i armen gått ned, så de kortsiktige bivirkningene er helt klart små, i forhold til de konsekvenser det kan gi å IKKE ta vaksinen, når man nå er i risikogruppen.

Det som sto om MS og vaksine, og at mennesker med MS ikke har større risiko for Å BLI SMITTET enn andre, er helt sikkert korrekt.

Men BLIR man smittet, så kan man bli langt sykere, iom at det er en nevrologisk kronisk lidelse.

I mitt tilfelle, så er risikoen for å bli smittet relativt lavere enn hos gjennomsnittet av befolkningen, da jeg er mindre ute blant folk enn gjennomsnittet av befolkningen, vil jeg tro. Men allikevel ville jeg jo ha vaksinen, for å være på den sikre siden. Spesielt fordi jeg i helgen var på halloween fest, og der fantes det smittepotensiale.

Vaksinen tok jeg jo på fredag, og lørdag var jeg på fest. Så de kortsiktige bivirkningene var ikke særlig begrensende på meg, ihvertfall.

Nå er det vel ikke alle som ØNSKER vaksine, som faktisk FÅR vaksine, Alfa93, det er i første omgang begrenset til de som er i risikogruppe. Så er du ikke i risikogruppe, så kan du bli avvist på legekontoret.

Om litt under en måned, så blir vaksinen tilgjengelig for ANDRE grupper, sa legen min når jeg fikk vaksinen.

Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?