Spillrom
Sjiraffen | 10 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 10 |
Mobilspill
Pågående | 8 557 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
maranello | 2010-10-13 00:36 | |
![]() | På fransk neger er ikke i bruk ofte, det er betraktet som skjellsord, de sier " Noir".... "Les noirs"..... "Quartiers noirs" etc..etc.... på arabisk sier man heller ikke neger.... men de sier også "noir"... på andre språk er ikke sikkert.... men på norsk er det vanlig, fordi, neger er person med svart hud... hvis de sier" Svart"... da er mange som kommer under dette ordet.... allikevel, det er ment som meget "uhøflig" å si "svarting", bare hvis det kommer fra bekjente, som man kan stole på, og det er ikke vondt ment.......men debatten er ikke ferdig.... | |
JamesO - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 08:26 | |
![]() | Nå er det like før jeg skal til tannlegen så jeg skal være kort. Vi trenger ikke mer rasisme, ergo vi trenger da enda ikke et pord med rasistisk betydning, ergo ordet neger bør alle inneforstås med ikke er et rasistisk ord, og ev tidligere feilinnlæring må fralæres. Da jeg vokste opp var neger bare et ord som beskrev en bestemt type rase mennesker, det var ikke et nedsettende ord og slik må det være i det godes navn. Om man uttaler ordet neger og om en neger eller andre skulle ta dette ille opp å er det bare å forklare til vedkommende at kjære deg , på norsk er ikke neger et rasistisk ord. Det er riktignok noen som har kært at ordet er rasistisk, men dette er basert på misforståelser, men vær du trygg kjære deg at ordet neger er ikke ment nedsettende på noen måte :-) Tannlegen uff, uff... | |
Stig_75 | 2010-10-13 09:42 | |
![]() | James: Hva med "hottentott"? | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 10:21 | |
![]() | Stig_75: Hva med "afrikaner"? | |
Stig_75 | 2010-10-13 10:55 | |
![]() | seierherren: For å beskrive noen fra Afrika - helt greit. For å beskrive noen med mørk hud - ikke greit. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 10:59 | |
![]() | Hva om noen har afrikanske aner, men er født og oppvokst i f. eks. Norge? | |
Kirsti | 2010-10-13 11:10 | |
![]() | seierherren-: Hva med "norsk"? | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 11:39 | |
![]() | Ja, så klart er vedkommende norsk når det gjelder nasjonalitet. Men sier du at det er fullstendig tabu å nevne at noen har avstamming fra andre verdensdeler enn europa? Er det også feil å kalle noen latinsk hvis de har spanske aner? Synes dere viser noen skremmende underliggende tanker her. Skal ikke en neger få lov til å være stolt av opphavet sitt? | |
Kirsti | 2010-10-13 11:52 | |
![]() | Språklig sett er det helt feil å kalle noen med spanske aner "latinsk", ja. At man på amerikansk engelsk kaller mennesker med søramerikanske/spanske aner "latinos", innebærer ikke at ordet betyr det samme på norsk. Jeg synes selvsagt ikke det er tabu å si noe om et menneskes avstamning, og å antyde at noen mener at folk ikke skal være stolte av opphavet sitt, blir for dumt. Men i motsetning til deg, har jeg ikke truffet en eneste "neger" som setter pris på å høre dette ordet brukt om seg selv. Derfor, og fordi jeg selv også opplever at ordet har negative konnotasjoner, velger jeg å ikke bruke det. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 12:03 | |
![]() | Greit nok, så er dette din erfaring med ordet "neger". Men hvor mener du grensa skal gå? Finnes det noen beskrivende ord om etnisk opphav som du er villig til å akseptere? Mennesker med latinsk opphav kaller seg latinoer også i Norge. Dette er alment kjent, Kirsti, så jeg skjønner ikke hvorfor du bringer inn amerikansk engelsk. Les denne forresten: 12463.vgb.no/2007/09...st isk-ord/ Klarere kan det vel ikke sies. | |
Kirsti | 2010-10-13 12:28 | |
![]() | Latino, ja. Latinsk, nei. Det betyr noe annet, og jeg følte for å pirke litt. Visst finnes det drøssevis av beskrivende ord om etnisk opphav jeg er villig til å akseptere, og jeg er enig i at det iblant kan være vanskelig å vite hvor grensen skal gå, men det oppfatter jeg mest som et tegn på naturlig språklig utvikling. Og jeg synes altså ikke det er mer komplisert enn at man lar være å bruke et ord folk opplever som sårende. Somaliere jeg kjenner, for eksempel, synes det er helt greit å bli kalt både somaliere, afrikanere og svarte. Men negre vil de slippe å bli kalt. Jeg kjenner også folk som ikke liker å bli slått i hodet med noe hardt. Jeg pleier å ta hensyn til begge deler. Og mht lenken din - å jo da, det kan sikkert sies klarere. Men bloggerens fordommer mot alle som mener noe annet enn ham/henne, kommer da i alle fall klart nok frem. | |
seierherren- - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 12:53 | |
![]() | Ja, skal si du fikk valuta for den pirkingen der. Saklig. :) Nå var det nettopp ordet "afrikaner" jeg spurte Stig_75 om da du fant det for godt å bryte inn. Så dette er et greit ord, tenker du da? Synes det blir drøyt å sammenlikne en voldshandling med språk, særlig når ordbruken er positivt ment. | |
Reet | 2010-10-13 13:09 | |
![]() | I min omgangskrets er faktisk somaliere et mer negativt ord enn negre. Selvsagt idiotisk, men det har bltt et negativt ladet ord etter alt det negative vi har hørt om somaliere. Og her i huset bruker vi alle samme kam. | |
Reet | 2010-10-13 13:10 | |
![]() | Men det er ingen lusekam, så det slipper alltid noen gjennom :) | |
Kirsti | 2010-10-13 13:17 | |
![]() | Ja, jeg synes afrikaner er et helt greit ord, selvfølgelig - hvis den man snakker om oppfatter seg som afrikaner. Og etnisk afrikaner vil han/hun være uansett. Men vår hang til å sette folk i båser er dessverre problematisk for mange. Jeg vet om flere med én etnisk norsk og én utenlandsk forelder som synes det er vanskelig alltid å bli spurt "Hvor kommer du _egentlig_ fra?". Det blir en daglig påminnelse om at man er annerledes, om at man ikke er helt er godtatt, ikke helt norsk. Og jeg opplever det jevnt over som overflødig å bruke disse "båsbetegnelsene" om enkeltmennesker. Min erfaring er faktisk at de som gjør det, er de som har problemer med annerledeshet. Når noen sier "En venn av meg som er homo/svart/sitter i rullestol ..." og så fortsetter med en historie der vennens seksuelle legning, hudfarge eller handikap ikke på noen som helst måte er relevant, forteller det meg at de ikke akkurat har et avslappet forhold til nettopp denne siden ved sin venn. For hadde de hatt det, vile det ikke falt dem inn å nevne det. | |
cod - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 13:22 | |
![]() | Min konklusjon er at de som insisterer på å bruke ordet neger gjør det i et dårlig forsøk på å føle seg bedre. | |
Vintermor79 - Ikke medlem lenger | 2010-10-13 13:40 | |
![]() | Signerer deg cod. Jeg fatter ikke vi engang har denne debatten i 2010. Skremmende. | |
Reet | 2010-10-13 13:49 | |
![]() | Du er en meget klok dame, Kirsti! Jeg og en kollega prøvde en gang å omtale oss selv som ikke-praktiserende heterofile. Ingen skjønte hvorfor det hadde noe med noe å gjøre. Men vi prøvde å, hva sier man, make a point! | |
Kirsti | 2010-10-13 13:53 | |
![]() | Takk, Reet! :-) Fant tilbake til et leserinnlegg som gjorde et visst inntrykk på meg - det handler ikke om ordet neger, men er like fullt relevant: www.nyemeninger.no/a...ea d100115/ | |
Reet | 2010-10-13 14:00 | |
![]() | Ja, det kommer til å ta tid. Men jeg er jo av den typen som syns "annerledeshet" er et teit ord som i de fleste (om ikke alle) tilfeller kan byttes ut med individualisme. Og som elsker individualismen! | |