Spillrom
Sjiraffen6
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede6
Mobilspill
Pågående8 769

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
AnnikenN2013-03-01 22:15
Antall innlegg: 229

hannkjønn, hunnkjønn eller intetkjønn
Som regel kan man skjønne hvilken bøyning et ord har, men når det gjelder dyr kan det fort bli vanskelig.
Man kan si EN ku eller EI ku, men skal man bøye det så funker det ikke.....en ku,kuen? Ei ku, kua. En katt, katten. Men man kan også si katta, men ikke ei katt. EN hund, hunden. EI bikkje, bikkja. EN hest, hesten. Ei geit, geita. EI mus, musa. EN mus, musen. Hvorfor er det ingen regler for hvilken kjønnsform noen dyr skal bøyes, mens andre ikke? Noen som har en forklaring på dette, eller er det bare meg som er forvirret?

herr_strert2013-03-01 22:18
Antall innlegg: 232

Eg føretrekk (?) inkjekjønn.

AnnikenN2013-03-01 22:21

Var ikke meningen at folk må blottstille sin seksuelle legning her da:)

herr_strert2013-03-01 22:22

Hintet jeg noe om det? Det var ikke meningen.

AnnikenN2013-03-01 22:24

Ikke noe galt i det altså, men var ikke helt det jeg oppfordret til:)

herr_strert2013-03-01 22:28

Vil si at norsk som mange andre språk er inkonsekvent :). Mange unntak til regler. Og ja, mange ord er både hann- og hunnkjønn...hmmm ja er jo litt snodig, spør du meg. Men er vel generelt slik at hunnkjønnsord også kan være hannkjønnsord (uten at jeg er noen språkekspert på noen måte, skulle ha tatt seg ut), og ikke omvendt, som du hinter til.

herr_strert2013-03-01 22:29

Ikke spør meg hvorfor! ;)

AnnikenN2013-03-01 22:43

Tja....bare mye som er ganske uforståelig, stakkars de som må lære seg norsk:)

Niillas2013-03-01 22:50
Antall innlegg: 6024

Du kan ikkje seie katten og katta med same tonelag (dersom du ikkje er frå Finnmark da) - katta blir uttalt med same tonelag som dama og katten med same tonelag som mannen - altså er katte og katt to ulike ord - det eine maskulinum (katt) og det andre (katte) er femininum. I tillegg finst hokjønnsordet kjette som tyder hokatt, og som sjølvsagt er hokjønn. Det er vel ein viss samanheng mellom bioøogisk kjønn og grammatisk kjønn på dyrenamn utan at det eit heilt fast system - ei ku er t.d. hokjønnsvesenet medan hannen heiter 'ein okse'. Ei kvige er også hokjønn både grammatisk og biologisk. , Fellesomgrep som sau og hest og rein er ofte hankjønn, medan hokjønnsvesena er grammatisk høkjønn - ei hoppe og ei søye og ei simle, og hankjønnsvesena er grammatisk hankjønn: 'ein hingst' og 'ein ver' og 'ein bukk'. Bikkje er det gamle ordet for ein hohund, og det forklarar vel kjønnet - det er det same ordet som 'bitch', medan 'hund' er fellesord. Ei geit er forklart slik i Bokmålsordboka; 'kraftig, tettbygd (hunn)dyr av slekten Capra, i Nynorskordboka slik: (jortedyr av) slekta Capra; særleg: (hodyr av) tamgeit, Capra hircus. Om vi eksplisitt snakkar om hanndyret, seier vi vel 'ein geitebukk'?

Når du så kan seia 'en ku' og 'en geit' kjem det av at hankjønn og høkjønn har falle saman i ein del talemål, m.a. anna i dansk, og det er vel særleg under påverknad frå dansk at ein del i dag seier 'en ku', 'en bok', 'en sol' osv. Det tyder eigentleg ikkje at orda er kankjønn, men at den som seier det, ikkje lenger skil mellom hankjønnsord og hokjønnsord på same vis som i andre nprske dialektar. Det er vanleg blant språkfiorskarar i dag å seia at slike talemål har to kjønn, felleskjonn (uterum) og inkjekjønn (nøytrum).Somme av oss kjenner både eit talemål med fullt utvikla trekjnnssystem (der det MÅ heite EI ku og EI geit), og eit talemål der artikkelen i gamle hokjønnsord og gamle hankjønnsord har falle saman. Ordet 'ku' er altså anten 'felleskjønn' i eit system der alle gamle hankjønnsord og alle gamle hokjhønnsord kan få 'en' som ubunden artikkel, eller det er hokjønn i dialektar med tre kjønn. Når du kjenner at det kan heite både ei og en ku, kjem det altså av at du kjenner til to system.

herr_strert2013-03-01 22:53

Åh, godt noen har peiling her inne, Niillas! Ment som kompliment.

JamesO - Ikke medlem lenger2013-03-01 23:09
Antall innlegg: 2649

Synes ikke man skal bøye dyr for mye. Litt bøying kan gå an så lenge dyret koser seg.

AnnikenN2013-03-01 23:15

Tusen takk for et veldig utfyllende svar Nillas, jeg både forstår og ikke forstår det du forklarer. Vi satt hjemme her en kveld og ramset opp alle dyr vi kunne komme på, og det gjelder så mange. Selv om jeg sikkert ikke skriver det feil så skjønner jeg allikevel ikke helt hvordan alle disse dyrene skal bøyes. Kanskje vi burde spørre DE om hvorfor en katt egentlig vil være hankjønn, mens ei ku vil være hunnkjønn:)?

AnnikenN2013-03-01 23:16

Til JamesO; jeg pleier ikke nødvendigvis å bøye dyr.,men nå luer jeg på om det er mulig? :)

Niillas2013-03-01 23:17

katt er altså eit fellesomgrep, men ku er namnet på hodyret

Niillas2013-03-01 23:18

Eg ville tru at dei fleste kyr er godt nøgde med å vera hodyr - og at dei fleste uksar synest det er greitt at dei er hankjønn

AnnikenN2013-03-01 23:19

Jomen Nillas! Man kan godt si EN ku

berita2013-03-01 23:25
Antall innlegg: 848

Det er iallfall slik at det er valgfritt med -a eller -en som ending i bestemt form entall for alle hunkjønnsord. Det betyr at det er mye som er valgfritt på dette området:

ei/en ku– kua/kuen
ei/en bikkje – bikkja/bikkjen
ei/en geit - geita/geiten
ei/en mus - musa/musen
en/ei katte - katta/katten

Katt, hund og hest er hankjønnsord, så de kan bare ha -en.

Men jeg er heller ikke "noen språkekspert på noen måte", for å sitere herr_strert, jeg tyr til Tanums når jeg lurer på hvilket kjønn et ord har.

AnnikenN2013-03-01 23:27

kan man virkelig si bikkkjen?

AnnikenN2013-03-01 23:28

ja med en k mindre selvfølegelig:)

AnnikenN2013-03-01 23:30

Forresten så stemmer ikkke den regelen siden både katt og hund på en måte er hunnkjønnsord. Katta og Bikkja er vel eksempler på nettopp det?

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?