Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede2
Mobilspill
Pågående8 873

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
maritfo - Ikke medlem lenger2008-07-25 16:44
Antall innlegg: 19

Lind
jeg fikk ordet LIND godkjent i et spill og ble deretter bedt om å lære meg norsk! Til opplysning for min motspiller er: LIND et tre - jfr. Google. Kanskje burde noen skaffe seg litt mer lærdom før de beskylder andre for å spille som en gammel bestemor! Jeg skal huske navnet på spilleren og passe meg vel for ham en annen gang
 
Eiram2008-07-25 16:48
Antall innlegg: 31

Hvis ordet blir godkjent så er det vel motspiller som må lære seg norsk? Personlig spør jeg hver gang det kommer et or jeg ikke vet hva betyr, men hvis man ikke vet hva en lind er, så bør man kanskje fullføre grunnskolen før man langer ut mot andre:)
 
maritfo - Ikke medlem lenger2008-07-25 17:49
Antall innlegg: 19

Ja, helt enig! Kanskje vedkommende har en dårlig dag!
 
touran - Ikke medlem lenger2008-07-25 18:55
Antall innlegg: 43

I grunnen litt morsomt når noen skal belære en om noe, og ikke kan sakene sine selv. Minner meg om en som kastet seg på forumet her og skrev nedlatende om meg fordi jeg stavet ordet HVIS slik: VISS. Det ene er like korrekt som det andre.
God helg fra meg
 
Ambiva - Ikke medlem lenger2008-07-25 19:34
Antall innlegg: 3

"Hvis" og "viss" er begge korrekte ord, ja, men det har jo ikke samme betydning.
 
Mooseman2008-07-25 19:48
Antall innlegg: 1596

Hvis og viss er faktisk valgfritt 8=)
 
Ambiva - Ikke medlem lenger2008-07-25 19:56
Antall innlegg: 3

Seriøst? Det visste jeg faktisk ikke. Trodde forskjellen lå i type: "Jeg har en visshet om at dette kommer til å gå bra" og at "jeg har en hvisshet om at dette komme til å gå bra" ser temmelig feil ut... :p

Men du har sikkert rett, herr Elg! ;)
 
Mooseman2008-07-25 20:14
Antall innlegg: 1596

Nå var det vel ikke ordene visshet og hvisshet det gjaldt :p
Så langt jeg kan se, så er ikke hvisshet et godkjent ord...
 
ARK2008-07-25 21:16
Antall innlegg: 7

"Viss" betyr jo ikke det samme som "hvis" selv om begge blir godkjente her... Eller?

-Hvis kan erstattes med dersom
-Viss bruker man feks sånn: En viss type bukse

Mener du seriøst, Moosemann, at man kan skrive viss med samme betydning som hvis??
 
predikanten2008-07-25 21:18
Antall innlegg: 110

Viss kan ha flere betydninger - en av de er at det kan erstatte spørreordet hvis!

"Kors på halsen, ti kniver i hjertet..............."
 
Mooseman2008-07-25 22:48
Antall innlegg: 1596

Ja, man kan bruke hvis og viss om hverandre, mest viss om hvis.
Når det gjelder en viss type bukse, er det nok fortsatt viss som benyttes,hvis/viss jeg har forstått Språkrådet rett ;)
 
jwpede2008-07-26 00:33
Antall innlegg: 107

En gang på 1900-tallet på en skandinavisk språkkonferanse ble det visstnok enighet om å ta bort stum h i begynnelsen på f. eks. spørreord. Svenskene fulgte opp dette ( konf. svenske spørreord som va, var osv.), men dessverre ikke Danmark og Norge.
Vi er kommet litt etter. Ingen skriver hvalp lenger. Mange skriver verken, og noen barneskolelærere jeg kjenner, lærer elevene viss i betydningen dersom. Vorfor skal vi slite med disse unødvendige h-ene som bare forsurer livet til dyslektikere og andre med språkvansker, samt en hel del mennesker som prøver å lære seg korrekt norsk? Jeg vet ikke vem som er enig med meg, men va synes dere om dette?

Far vel
 
Stig_752008-07-26 01:00
Antall innlegg: 218

Huff. Jeg er helt uenig, og kommer til å tviholde på h-en i både hverken, hvis, hvorfor, hvem, hva og andre lignende ord....
 
touran - Ikke medlem lenger2008-07-26 03:04
Antall innlegg: 43

Full forvirring tydeligvis blant noen. Enig eller uenig: begge kan brukes i betydningen dersom. Viss du skriver hvorfor, hvem osv. uten h, har du dratt på deg en stor skrivefeil. Det kan du være viss på.
Fortsatt god helg med h
 
ave - Administrator2008-07-26 09:39
Antall innlegg: 4986

Artig diskusjon, min kommentar i denne sammenhengen er at når vi har en ordbok som fasit i spillet så er det grunnløst å ergre seg over det ordene som faktisk godkjennes. Det er da mye mer irriterende når den ikke godkjenner ord som er en del av språket vårt, men som f.eks har en bøyningsform som denne ordboka ikke har inne.
Ellers må jeg også si at jeg får vondt i øynene når jeg ser spørreordene våre uten h.....
 
jwpede2008-08-31 14:02
Antall innlegg: 107

Takk for forventa kommentarer. Årsakene til at jeg skriver spørreord uten denne helt unødvendige bokstaven som dere tviholder på, er:

1. Jeg misliker sterkt å få bokstaven på ordspill.

2. Derfor prøver jeg å utrydde den fra språket vårt der den er fullstendig unødvendig.

3. Jeg vil også gjerne prøve å få litt fart på utviklinga av norsk. Alle språklover tilsier at ethvert språk forenkles og slites ned over tid. Bare
se va som er skjedd med f. eks. eldre europeiske språk og kinesisk.

4. Ettersom de generelle lovene for språkutvikling også gjelder for norsk, vet jeg at jeg vil "vinne" til slutt. Denne bokstaven har vært borte i svenske spørreord de siste hundre åra, og det samme vil skje i Norge. Så vorfor forbanne ei uunngålig utvikling?

Vem vil jelpe meg i denne kampanjen?

Men jeg skriver fremdeles humor med h.

Far vel
 
fortuna2008-08-31 16:05
Antall innlegg: 46

Løysinga er enkel: skriv nynorsk. Då slepp du unna stumme h-ar og andre jålete stavemåtar :)
 
qua - Ikke medlem lenger2008-08-31 16:35
Antall innlegg: 97

Vel - når vart det innført å skrive jelp på nynorsk?
 
fortuna2008-08-31 17:35
Antall innlegg: 46

Ok, der fekk eg den. Men stort sett skriv du som du uttaler!
 
nalo2008-09-01 08:58
Antall innlegg: 356

Her var det vel spørjeorda med stum H som vart diskutert? H i Hjelp, Hjarta, Hjul... er ikkje stum. Det er meir "luft" i uttalen av J-lyden i desse orda, enn om dei skulle vore skrivne utan H. Du høyrer godt forskjellen om det vert snakka om HJUL til bilen eller JUL i Skomakergata.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?