Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 761

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ToneMette2013-03-17 15:14
Antall innlegg: 1

ikke godtatt ord
Hei,

Jeg oppdaget nettopp at ordet "crawl", som jeg har benyttet flere ganger, ikke lenger blir godtatt ! Har det norske spraket fatt nye regler den siste uken ?
Jeg bor i Frankrike og folger kanskje ikke med pa alle forandringene i det norske spraket, men dette ordet har da alltid blitt godtatt med engelsk skrivemate, jeg har aldri sett det skrevet i "norsk versjon", dvs kraal.

Kan noen gi meg en forklaring ?

Takk for hjelpen
Tone

akric2013-03-17 15:22
Antall innlegg: 455

Hei. Har aldri prøvd å legge "crawl", men det norvagiserte ordet "krål" har i hvert fall vært godkjent lenge!

Winston2013-03-17 16:29
Antall innlegg: 157

Hei. Jeg har samme spørsmålsstilling mht ordet WOC, dette tillates ikke lenger. Skulle gjerne kunne brukt ordet PØSA også.......

Kirsti2013-03-17 16:55
Antall innlegg: 1946

ToneMette: CRAWL og CRAWLE ble tatt ut av ordlisten ved oppdateringen i juli, så det er ikke akkurat snakk om en endring som har skjedd den siste uken. Korrekt skrivemåte på bokmål er KRÅL og KRÅLE, og slik har det vært i flere år, men den engelske skrivemåten sto tidligere i ordlisten ved en feil.

Winston: WOC har aldri vært godtatt i spillet. Og PØSA er ikke en korrekt bøyningsform på bokmål, det heter en pøs, dermed heter det pøsen i bestemt form, og verbet å pøse har fortidsformene pøste og pøst, ikke pøsa.

Minner ellers om at det er veldig fint dersom ting som handler om ord som savnes i ordlisten samles i denne tråden:

www.ordspill.no/foru...ea did=9259

Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?