Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 466

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
akric2013-05-04 23:58
Antall innlegg: 455

Gi opp
I det siste har jeg opplevd at motspillere bare har gått når jeg har ledet. Som mangeårig medlem er jeg litt forbauset, for dette har ikke pleid å skje. Selv har jeg heller aldri gått, uansett hvor grundig bank jeg har fått i et spill. Men nå? Sist uke var det en jeg spilte mot som plutselig sa: "Deg gidder jeg simpelthen ikke spille mot". Så gikk hun.

Før dette hadde hun vært oppgitt over en del ord jeg la, som hun aldri hadde hørt.
Vel. Du bør vel i ordspill være forberedt på at andre kan noen ord du ikke kan. Men mest av alt: Vær klar over at du spiller med virkelige mennesker.

Tror ikke nevnte person ville gjort det samme under en ludokveld på hytta. Håper i allefall ikke det. For jeg ble faktisk litt såret, jeg. Og jeg kjenner henne ikke engang!

Har ikke spilt med vedkommende senere, men bare i kveld har to stykker gitt opp spillet mot meg. Er dette en slags trend?? Mener selv at det må veldig mye til for å gi opp og gå, nettopp fordi det faktisk er virkelige mennesker involvert. Vanlig høflighet er et greit stikkord her.

ave - Administrator2013-05-05 00:05
Antall innlegg: 4986

Dette er i hvertfall et fenomen fra app-spilling på mobil/nettbrett, spesielt wordfeud og litt ordspill. Såpass irriterende at jeg har vegret meg for å invitere til tilfeldig spilling.

Kanskje du har truffet noen av disse som ikke helt har forstått spill-etikette?

Jeg blir i hvertfall alltid såpass nysgjerrig at jeg sjekker spillstatistikken til vedkommende for å se om det er et mønster. Da kan man jo velge å styre unna.

akric2013-05-05 00:20

Takk for respons!
Ja, sikkert lurt å sjekke statistikk. Men hva mener du med tilfeldig spilling, egentlig? Er ikke all spilling her tilfeldig ..?

ave - Administrator2013-05-05 00:38
Antall innlegg: 4986

Jo, men på nettversjonen ser du hvem som kommer i spillet du har opprettet, og kan evt. nekte noen.

Det gjør du ikke dersom du inviterer til et tilfeldig spill på appen. Da må du ta i mot det du får....

akric2013-05-05 00:50

Å, sånn å forstå. Har ikke tenkt på at jeg kan se an, jeg. Spiller med alle som vil. Bortsett fra med de ytterst få jeg har dårlig erfaring med, da ...
Takk for svar, ave!

mymlen2013-05-05 07:25
Antall innlegg: 701

På Worfeud har jeg opplevd en del ganger at motspiller (tilfeldig valgt) har gitt opp med det samme. DA lurer jeg litt... Feil kjønn? Feil profilbilde? Feil nick? Underlig.
Ellers har jeg samme erfaring her på Ordspill som deg, akric. Et par andre erfaringer styrker følelsen av at spillermassen her inne er i ferd med å endres, og dermed mentaliteten. Det er lengre mellom de hyggelige spillene for å si det sånn. Holder meg derfor mest til WF, selv om enkelte spill tar gudsjammerlig lang tid....

sijoho2013-05-05 08:50
Antall innlegg: 16

akric og mymlen, jeg syns kanskje dere høres litt sutrete her. Avbrutte spill vises vel på spillstatistikken, og dere ser ut til å ha vært svært lite utsatt for det her på Ordspill i det siste. Og om noen avbryter spill, må det være greit, det er et valg som er lov å ta, ingen grunn til å ta det ille opp. Negative kommentarer er selvfølgelg ikke bra.

Jeg forstår ikke helt hva mymlen mener skal til for at et spill skal være hyggelig. Jeg syns det er hyggeligere vinne enn å tape, men ellers er spillene hyggelige nok for meg når jeg ikke får negative kommentarer. Det har jeg bare fått en gang, tror jeg.

Mira7 - Ikke medlem lenger2013-05-05 09:57
Antall innlegg: 2459

Sijoho, det er den som bryter spillet som får det på statistikken sin, ikke den vedkommende spilte mot!

mymlen2013-05-05 15:25
Antall innlegg: 701

Et hyggelig spill gjenkjenner du når du opplever det, sijoho... :)

Og sutrete? Jaja. If you say so. Jeg har spilt her i så mange år at det koster meg lite å bli kalt det fordi jeg påpeker at det er en endring på gang her.

sijoho2013-05-05 19:09
Antall innlegg: 16

Mira7: Hvis man ser på statistikken til hvem som helst her, står det hvem vedkommende har spilt mot, hvem som har tapt, vunnet eller evt avbrutt.

mymlen: Kan godt hende du har rett,og at jeg er for fersk til å forstå det. Jeg vet ikke hvordan mentaliteten var for flere år siden, kunne vært interessant å få vite litt mer om det. Jeg syns de aller fleste er så hyggelige man kan vente på den korte tida de har til å være det, men du har helt klart større erfaring å snakke ut fra.

nødtelt2013-05-17 17:32
Antall innlegg: 26

Det er ikke sikkert at alle nye som kommer hit er klar over hva som er korrekt etikette rundt dette med å gi opp spill. Noen vil kanskje hevde at dette er en selvfølge, men I mange andre spill er det helt legitimt å gi opp når man står til tap. I sjakk kan motstander til og med bli fornærmet hvis du _ikke_ gir opp et spill hvor du står blankt til tap (Ved å spille videre setter du i tvil motstanders evne til å konvertere en klar fordel til seier. Det kan være et spørsmål om teknikk når man når et visst nivå, og det sees på som uhøflig å spille videre når en enorm og aldeles usannsynlig tabbe må til for å endre på resultatet).

Jeg vet ikke helt hva som er straffen poengmessig for å gi opp her på ordspill, men håper det er slik at det sjelden eller aldri "lønner seg" å gi opp istedenfor å spille ferdig. Da blir det jo lettere å akseptere at noen velger å gi opp et spill.

MyRuin2013-05-17 19:13
Antall innlegg: 201

heller at folk gir opp da, enn å bare la tiden gå ut.. DET er kjedelig det.. Og når noen bryter, får man jo startet et nytt spill kjapt.

BeeJay2013-05-17 23:57
Antall innlegg: 968

Kan det hende at man oppfattes som om man gir opp, når man blir - ufrivillig - koblet fra? Det skjer meg fra tid til annen, og da kommer jeg gjerne ikke inn igjen. Eller kan man se forskjell på ufrivillig frakobling og at spilleren har gitt opp med vitende og viljer?

AaseB2013-05-18 01:18
Antall innlegg: 8147

Om motspelaren trykker på "Gi opp" to gonger (advarsel etter første forsøk), får du denne meldinga i chatten: Motstander ga opp.
Om vedkommande berre forsvinn, altså sluttar å legge/passe/bytte, kan det vera fleire årsaker.

husmor1232013-05-21 00:04
Antall innlegg: 1

Mange år? Har dette spillet vert her i mange år?

Torill2013-05-21 01:17
Antall innlegg: 3664

Nettutgaven av spillet kom i 2008, mobilutgaven i fjor (om jeg husker rett).

Junisol2013-05-21 06:31
Antall innlegg: 146

Det stemmer Torill. jeg begynte å spille i april 2008... det har jammen blitt over 5 år. Flott tidtrøyte, og veldig sosialt.

ABDT - Ikke medlem lenger2013-05-24 17:53
Antall innlegg: 19

Apropos å gi opp.
Spilte her om dagen med en som gav opp. Jeg var i ferd med å legge et ord som ville gitt en kjempeledelse for meg. Må si jeg gledet meg til endelig å få en real poengsum. Følte meg ganske snytt, kan du si, da spillet ble avsluttet før dette var i boks. Årsaken var helt klar: Vedkommende hadde tabbet seg ut med å lage en kjempevei for meg, og ville vel ikke utsette seg selv for et durabelig tap. Kan jo forstå stakkaren. Jeg vant jo spillet, men... Og da jeg etter "sjokket" fikk somlet meg ut av spillet, hadde vedkommende lagt seg klar til nye muligheter. Eksempel på dårlig taper, syns nå jeg.
NB! Jeg gadd ikke bli med på det neste spillet.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?