Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående9 089

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
jeykz2013-06-29 20:19
Antall innlegg: 346

Studere i utlandet
Er det noen som har noe erfaring, vet om eller kjenner til noen som tar utdanning i Romania? Om det er vanskelig å komme inn på studier/høyskole osv? Noen som har noe å dele om det? :-)
 
kuami2013-06-29 20:37
Antall innlegg: 585

Ta kontakt med ANSA!
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-06-30 20:42
Antall innlegg: 2649

Med 4,7 eller bedre i snittkarakter fra vg.s. så blir man vel opptatt på ethvert østeuropeisk embedsstudium i medisin ?
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-01 08:45
Antall innlegg: 2649

Av og til lurer jeg på : Er folk redde for å komme med kommentarer til innlegg i denne og andre tråder ? Er ikke ordspillforumet attraktivt lengre ? Kanskje er det min feil at jeg er for pågående med å komme med fakta / begrunnelser ?

Hadde i det minste håpet på at noen skulle kommentere min og andres påstander/spørsmål. kuami har i alle fall skrevet noe.
 
Fidelma2013-07-01 10:46
Antall innlegg: 3315

En grunn til at det er stillere enn vanlig i forum er et fenomen som kalles sommerferie. Jeg tviler på at folk lar seg skremme av din pågåenhet i forum, JamesO, men det er godt mulig at noen synes det er irriterende.

Tilbake til trådstarters spørsmål. Jeg vet ikke noe om studiemuliheter i Romania. Jeg vil tro at ANSA eller Lånekassen vil kunne gi noen svar.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-01 17:36
Antall innlegg: 2649

Du kan ikke skylde på sommerferie noe særlig Fidelma angående lite bruk av forum da det er inne omtrent like mange spillere nå som for noen mndr siden etter hva man kan se av antallet aktive spillere.

Og om noen andre finner mine innlegg irriterende så er det jo trist for dem, for det er ikke min hensikt å irritere. Da sitter problemet hos vedkommende.
 
melville - Ikke medlem lenger2013-07-01 18:52
Antall innlegg: 37

Til den spilleren som tror han er årsaken til tausheten: Det kan jo være et så enkelt svar som at ingen hadde konkrete svar til trådstarter? Tipset om å kontakte ANSA var jo bra og unødvendig å kommentere.
Men nå lurer jeg på hvor de 4,7 og medisin passer som svar på trådstarters spørsmål ...


 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-01 19:01
Antall innlegg: 2649

Det går da an å stille spm etter trådstarter. Og kan man ikke tenke seg en videre utvikling av en tråd så får man bare la være å bidra da Melville.
 
melville - Ikke medlem lenger2013-07-01 19:05
Antall innlegg: 37

Hehe :)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-01 19:15
Antall innlegg: 2649

Du skal bare la være å delta i forum Melville om du bare vil krangle :)
 
melville - Ikke medlem lenger2013-07-01 19:31
Antall innlegg: 37

Oi oi oi. Dersom dette er den vanlige "diskusjonsformen" skjønner jeg godt at det er stille her.
 
ave - Administrator2013-07-01 19:48
Antall innlegg: 4986

@JamesO - Det er ikke så lurt å kaste sten i glasshus.

Det blir dessuten spesielt synlig når teksten står som den står her, i denne tråden også.

Jeg syns ikke det er å drive fram tråden på en god måte når du både definerer og ønsker å avskjære andre ordspillere som responderer på det du selv bringer til torgs.

I den grad noen skal ha gult kort her er du førstemann i køen.


Da forventer jeg at tråden kommer tilbake til "Studere i utlandet".
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-01 20:33
Antall innlegg: 2649

haha
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-01 20:36
Antall innlegg: 2649

Nå må di gi deg ave. Dette gidder jeg ikke være med på sorry.
 
kuami2013-07-01 21:25
Antall innlegg: 585

Tenkte du på et el flere spesielle studier, jeykz? Den rumenske ambassade kan kanskje gi noen tips?
 
Boubou2013-07-02 14:29
Antall innlegg: 1210

Spennende å gjøre noe litt annerledes! Jeg har null kjennskap til Romania, men endel til studier i utland generelt etter 8 år ute og litt arbeid hos ANSA.

Plan A) Sjekk med ANSA. Er det et noenlunde kurant lærested som allerede har hatt noen norske studenter har de oversikt.

Plan B) Finn ut selv, dersom ANSA ikke har nok informasjon.
Sjekk med Lånekassen hvilke studier i det aktuelle landet som gir rett til støtte. Om studiet ikke gir rett til støtte, men du klarer deg uten, sjekk med ... er det NOKUT? - om faget/graden du tar blir godkjent i Norge. Er svaret negativt, dropp det.
Sjekk så med aktuelle læresteder om de gir undervisning på engelsk, og det krever naturligvis litt mer av deg enn "god reiseengelsk", eller, hvis du har et godt grunnlag i et latinsk språk, om du kan ta et forkurs/innkjøringshalvår eller noe før du setter i gang med høyere studier på rumensk.

De fleste europeiske læresteder har nettsider på engelsk i tillegg til lokalt språk og der står det kanskje noe om inntak.

LYKKE TIL!!

 
jeykz2013-07-06 22:17
Antall innlegg: 346

Hei, har ikke vært her siden dagen jeg skrev tråden :-)
Jeg får sjekke ut ANSA sine hjemmesider og undersøke litt.. Det er ikke så mange nordmenn i Romania, men noe støtte kan man vel få.

KUAMI: Ja, jeg tenker dyrepleier eller psykologi. Takk for svar :-)



 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-07 21:36
Antall innlegg: 2649

Dette sier jeg generelt og det har ingenting med jeykz å gjøre. Skal man bli klinisk psykolog så er det viktigst at man har omtanke for sine medmennesker. Å bare være interessert i psykologi er ikke tilstrekkelig grunnlag for å begynne på et studium der man hver eneste dag får til behandling mennesket som har psykiske plager. Å stadig møte på slike mennesker, hver dag, 8 timer hver dag i 40 år, kan være en stor belastning for mange.
 
Nixita2013-07-07 22:20
Antall innlegg: 4720

Er er du psykolog JamesO?
 
JamesO - Ikke medlem lenger2013-07-07 23:16
Antall innlegg: 2649

Neida jeg er ikke psykolog.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?