Spillrom
Sjiraffen4
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede4
Mobilspill
Pågående8 747

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Boubou2013-08-15 11:56
Antall innlegg: 1210

Bil og buss og sånn...
Hvordan er veinettet der du bor? Og hvordan er det med kollektivtrafikken? Og hvor viktig er sånt for deg? Og vil dette bety noe for din stemme til høsten?
Jeg ber (litt mer ydmykt en wst, hun kommanderer, gjør hun ikke ;-)? ): grei ut!

Cygnus2013-08-15 12:49
Antall innlegg: 44845

Du var veldig ydmyk! : )
Her i bergen er det for mange biler i sentrum og dermed forurensning en masse, særlig ved kaldt vær. Men også mange tunneller! Kollektivtrafikken kunne vært bedre!
Men nei, dette bestemmer ikke min stemme!
Med gjen-ydmyk hilsen Cygnus

Erik75 - Ikke medlem lenger2013-08-15 12:51
Antall innlegg: 11608

Siden jeg bor i en relativt stor by, er både veinett og kollektivtilbud godt utbygd i området her.
Og i og rundt byer vil det vel alltid være slik.

En ting som opptar meg i vesentlig større grad er den kontinuerlige byggingen av enorme broer rundt omkring utenfor de store byområdene.
Nå senest Hardangerbroen som vil erstatte fergesambandet Brimnes-Bruravik.

Og det er nettopp det som plager meg litt.
For vi lever i dag i et samfunn til skal ta hensyn til absolutt alt og alle.
Men, én gruppe blir sørgelig oversett.

Vi som liker å kjøre ferger.

Snart er det broer ut til hvert eneste fiskeskjær langs kysten vår, og ikke en fergestrekning igjen.
Og hvorfor er det så dyrt/tidsbegrenset å ta ferge i Norge?
Vi behøver faktisk ikke å se lenger enn til vårt naboland i øst for å se hvordan det kan gjøres med ferger tilgjengelig døgnet rundt, uten at det koster en krone da det hele finansieres gjennom veiavgift/skatt.

For er det egentlig noe stort fremskritt å betale 150,- for å kjøre over en bro som har kostet over 2,5 milliarder kroner, bare for å kunne kjøre over fjorden i stedet for å ta ferge?

(Og kom ikke med den om at "du som bor i byen vet ikke hvordan det er å være avhengig av å rekke siste ferga for kvelden" etc...)

Boubou2013-08-15 12:58

For å starte med meg selv...
Venter - 20 år på overtid - på firefelts motorvei på en av de virkelig store trafikkårene.
Kollektivtrafikk: fire busser i timen i rushtiden, to ellers, mjælkerute som tar tid, men det går an å time og det fungerer sånn noenlunde internt i byen.
Skal man lenger blir det en overveiing: Til nabobyen tar det 25 min fra dør til dør med bil. Med buss tar det minimum 50 minutter hvis jeg kan time avtalen min der, noe jeg slett ikke alltid kan. Det blir fort en time eller mer - og jeg bor forholdsvis sentralt - 10-15 min å gå til buss.

Til Oslo tar det minst en time mer kollektivt enn med bil, og det er DYRERE med tog, enn med en person i bil. Ekspressbuss er litt billigere, men har færre avganger.

Så, selv i mellomstore byer i sentrale strøk er kollektivtilbudet mildt sagt... ille.

Så, takk og pris for sykkel i byen og bil utenfor, og... nei, dette avgjør ikke mitt politiske ståsted (som har blitt veldig vinglete, for øvrig. Mer forvirra etter valgomaten enn før, jeg. Alle partiene mellom 22 og 27%. Så da blir det nesten trynefaktor).

Skyttedame - Ikke medlem lenger2013-08-15 16:08
Antall innlegg: 40

Jeg bryr meg heller om rusomsorgen her i landet. Det er et landsdekkende problem.

Boubou2013-08-15 17:25

Og det er viktig, Skyttedame.

Men det er nok ganske mange flere enn bare meg her i landet som ALDRI har opplevd rusproblemer hos selv, familie, venner, kolleger, bekjente.

Sånn sett er sykehus, eldreomsorg, skoler... og vei/kollektivtilbud mer relevant for ALLE.

Men altså, ja takk, begge deler.

maliins2013-08-17 21:05
Antall innlegg: 452

Her jeg bor har vi buss en gang i timen, og den korresponderer ikke! Med toget. Bussen er på stasjonen fem min etter at toget har gått, noe som gir en god grunn til å ta bilen.

kuami2013-08-17 21:46
Antall innlegg: 586

Jeg bor i Oslo, og til og med på et knutepunkt (tog, buss og trikk). Til bykjernen er det mange avganger, men så fort man skal litt på tvers av byen, er det straks mer komplisert og tidkrevende. Selvsagt går det fortere med bil. Men, siden jeg ikke har førerkort, kjenner jeg altså godt til ventetider. Har også bodd flere steder i Akershus, og har sagt at jeg aldri mer vil bo slik at jeg er avhengig av NSB (gjett hvorfor).

Prisen på offentlig kommunikasjon burde subsidieres mer, øket utbygging av off. komm., ja takk til dobbeltspor på Østlandet, og ja, jeg har allerede stemt.

Matsine2013-08-17 22:38
Antall innlegg: 99

Jeg tar 28-bussen fra Majorstuen mot Fornebu, og det er omtrent som å ligge i en sildeboks; Svettende og illeluktende.

BeeJay2013-08-18 00:15
Antall innlegg: 968

Mange steder på landet har ingen bussforbindelse i skoleferiene..... man MÅ ha bil .

divaen2013-08-18 21:48
Antall innlegg: 341

Kollektivt dyrt og dårlig. Kjører heller bil.

Emmas2013-08-18 23:05
Antall innlegg: 1671

Liker! til Erik 75. Jeg er glad i ferger :-)

Krepsefrua2013-08-19 10:16
Antall innlegg: 2224

Her er det dårlig med kollektivt, bil er tingen her.

Krepsefrua2013-08-19 10:21
Antall innlegg: 2224

Vurder for første gang å ikke stemme...er møkklei all den dritten, og de som sitter på ræva der og liksom styrer, ja ingen kommentar!

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?