Spillrom
| Sjiraffen | 3 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 3 |
Mobilspill
| Pågående | 8 759 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Red - Ikke medlem lenger | 2013-12-06 19:44 | |
![]() | Mandela Et stort menneske på jorden er gått ut av tiden. Respekt!www.youtube.com/w atc..._G7vzJwcYM | |
| Cygnus | 2013-12-06 19:58 | |
![]() | Ja i sannhet et stort menneske - hadde det vært flere Mandelaer i verden, hadde det gått bedre. Å være på Robben Island er noe av det sterkeste jeg har opplevd. | |
| Red - Ikke medlem lenger | 2013-12-06 20:00 | |
![]() | Enig ,Cygnus! Vi hadde hatt godt av flere "Mandelaer" på denne kloden. Ps. Misunner deg og unner deg opplevelsen av Robben Island ! | |
| Nixita | 2013-12-06 22:18 | |
![]() | Ja en fantastisk mann!!! RIP | |
| kelli | 2013-12-06 23:52 | |
![]() | RIP | |
| kingspencer | 2013-12-07 03:21 | |
![]() | 4.Juli 1993 Mandela was in Philadelphia, USA, to accept the annual Liberty Medal. I was lucky. He went to the crowd of people, and I was one of them who shook his hand. ;-) He will be missed. | |
| Junisol | 2013-12-07 05:15 | |
![]() | Mandela ble en gang spurt om hva som var det verste ved å sitte som fange på Robben Island, han svarte: "fraværet av barn". For meg sier det alt om denne gode mannen. | |
| jonassindre - Ikke medlem lenger | 2013-12-07 19:38 | |
![]() | og glem ikkje ka han starta me ..selv om vi alle beundre han i dag:) | |
| Cygnus | 2013-12-07 21:28 | |
![]() | Og hva mener du med glem ikke hva han startet med, jonassindre? mener du f eks at han kjempet mot apartheid? Jeg blir litt matt!! | |
| rbm | 2013-12-08 14:51 | |
![]() | Ja...det blir jeg også...han ble regnet som terrorist... av veldig mange og Bush måtte gjøre et unntak da han slapp Mandela inn i USA...på90-tallet MEN om man er terrorist når man kjemper mot apartheid osv.. So be it!! I mine øyne er han vår samvittighet! Vi må alle bekjempe rasisme ... | |
| Cygnus | 2013-12-08 20:47 | |
![]() | Det er litt merkelig, jonassindre, at du så ofte slenger ut av deg noe i en tråd, og når du så blir spurt hva du mener, forsvinner du fra arenaen med lynets hastighet. Men det sier vel i grunnen sitt, gjør det ikke? | |
| StigLg | 2013-12-08 21:41 | |
![]() | Terrorhandlinger er aldri bra uansett. Sør-Afrika de siste tiårene er ikke akkurat et pent syn, spesielt for den hvite befolkningen. I følge flere kilder har mer enn 60.000 hvite blitt myrdet siden 1994, på alle mulige groteske vis. Menn, kvinner og barn. | |
| Nixita | 2013-12-08 22:24 | |
![]() | Til:StigLg Nå ble jeg nysgjerrig: - Har du vært der? - Kan du vise til noen av de flere kildene? | |
| Cygnus | 2013-12-08 22:36 | |
![]() | Poenget, StigLg, er nettopp at ordet terror har blitt festet til Mandela pga ANC, fordi de hadde væpnet forsvar i sitt program etter massakren i Sharpeville i 1960 - som Mandela riktignok var enig i og førte an i. Men han selv ble aldri dømt for noen terroraksjon (da ville han blitt henrettet), men for å ha bedrevet sammensvergelser til sabotasjeaksjoner. Væpnet forsvar er forøvrig ikke alltid terrorisme, ellers ville alle de allierte underandre verdenskrig vært definert som terrorister! | |
| Cygnus | 2013-12-08 22:37 | |
![]() | Og jeg er enig med Nixita - hva er dine kilder. Og hvordan ser du dette opp mot den groteske tortur og dreping som apartheidstaten drev på med frem til de tapte? | |
| Junisol | 2013-12-08 22:44 | |
![]() | Jeg var i Sør-Afrika på 1970 tallet, jeg ble kvalm av synet av forskjellene på hvite og svarte der da. Selv de med indisk herkomst ble segregert og fikk ikke innpass i hvite områder. At det er mye kriminalitet og uro der nå, er riktig dessverre. Men det hadde det nok vært uansett. Vi ser jo at det er slik mange steder hvor det ikke har vært ført apartheidpolitikk... Nelson Mandela var utdannet advokat og startet med arbeidet for frihet for alle i landet allerede på 50 tallet. Når det gjaldt bruk av vold, var det den volden som ble utøvet av hvite sørafrikanere overfor de svarte sørafrikanerne som var størst...Uanstt, jeg rettferdiggjør ikke bruk av vold under noen omstendighet. Nelson Mandela var en stor mann, som led mye for det han trodde på... | |
| Cygnus | 2013-12-08 22:54 | |
![]() | På Robben Island var det forskjellige menyer for de tre gruppene - svarte, farvede ('blanding', indisk etc) og hvite. Gjett hvor den beste maten gikk. men det fantastiske med Mandela var at han faktisk ble respektert av fangevoktere så vel som medfanger, slik at han fikk bedret forhodlene emn del! Jeg har alltid lurt på hvordan han fikk sin styrke. | |
| StigLg | 2013-12-08 23:49 | |
![]() | Forsvarer ikke alt det de hvite gjorde, men de måtte nok gjøre visse tiltak for opprettholde trygghet og orden, for seg og sine. Måten det ble gjort på var selvsagt å gå for langt. Om kildene er det bare å google i vei :) | |
| Cygnus | 2013-12-09 00:02 | |
![]() | Ja google er jo en kjent vitenskapelig metode!!! opprettholde trygghet for seg og sine, ja - men hva med majorieten i landet, skulle ikke de ha trygghet og orden??? Det ble sagt direkte her i alndet også at en ANC seier betydde at kommunistene ville ta over Afrika! Merkelig at nazistene i Tyskalnd brukte akkurat samme 'trygghets'argument -de forsvarte kun seg og sine - mot de farlige jøde/kommunister! | |