Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 759

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
lups - Ikke medlem lenger2013-12-26 02:37
Antall innlegg: 105

Hvor ble det av Juleevangeliet????
Er Juleevangeliet ganske så skrinlagt i de 1000 hjem? Eller er det bare det at vi har glemt hvorfor vi feirer Jul??? Moro å høre de forskjellige svarene .

ave - Administrator2013-12-26 04:19
Antall innlegg: 4987

Juleevangeliet?

Nei, her er det rent vinterblot....

Cygnus2013-12-26 05:11
Antall innlegg: 44845

Hvorfor vi feirer jul? JUL ble feiret i uminnelige tider her - det het JOL og det er sannelig bra å ha litt feiring med god mat og lys midt i mørkeste tiden i vårt kalde klima - lysfester er forøvrig vanlige i alle de delene av verden hvor det er mørkt og kaldt om vinteren!
Historien om Jesu fødsel ble så festet til denne tradisjonen (personen Jesus ble forøvrig ikke født i desember ei heller i år null).

kallekanin092013-12-26 12:44
Antall innlegg: 69

De fleste religioner legger sine høytider til tidspunkt hvor det allerede er en høytid. Det kalles synkretisme. Derfor sammenfallet av midtvintersblot og kristmesse.
Og på samme viset har konsumentkulten lagt sin store fest parallelt med den kristne jula.
Avstanden mellom vikingenes jol og den kristne jula er like stor som avstanden mellom jul "i gamledager" (da jeg var ung ;) og dagens feiring.

Cygnus2013-12-27 13:14

Og religioner legger også sine hellige steder til steder som var hellige for tidligere religioner - alt dette synes jeg er en kjempeinteressant gjenbrukstenkning!

miamaria2013-12-27 20:41
Antall innlegg: 1002

juleevangeliet? det ble opplest av min eldste sønn
fra en smartmobil i starten av familiejulemiddagen for 18, hvorav ni børn (fire tenåringer...),
forøvrig den eneste tillatte mobilen ved middagsbordet.. :)

toeren2013-12-28 17:29
Antall innlegg: 50

Juleevangeliet ble lest av den Ordspillende vertinnen der jeg var. :-)

frida82013-12-28 23:14
Antall innlegg: 147

Hos oss leses juleevangeliet av far i huset når julemiddagen er spist og oppvasken er tatt. Også synger vi en av de gode gamle julesalmene.

Subef2013-12-29 03:58
Antall innlegg: 1

Juleevangeliet opplest i den vakre lokale kirken på julaften er obligatorisk for meg!! Ingen jul uten Jesus;) En gave som ble gitt oss for over 2000 år siden, og som fortsatt er like kraftfull og gjeldende. Hvilken rikdom det er for oss som tar i mot og som feirer julen til ære for Han!<3 Jobber med barn, og har sannelig latt barna få kjennskap til juleevangeliet, spesielt i disse tider hvor folk er så redd for sin egen kultur :) Klamrer meg fast til troen på det som er evig, trosser andre voksnes livsynsnøytrale syn på julen, og vidreformidler juleevangeliet og den flotte kristne kulturarven i tråd med mitt yrkestetiske ansvar til de søte små. Slik blir kunnskapsrike og tolerante istedenfor fordomsfulle og verdinøytrale som mange foreldre og ansatte. Etter hvert som de blir klare for det kan de ta et standpunkt selv om de ønsker å tro eller ikke, noe vi heldige mennesker i Norge tar for gitt at vi kan velge selv. Rike er hvert fall vi som har Jesus i hjertet!:) Skulle ønske alle skjønte hvor godt det er!! Hurra for Han som har bursdag på julaften- den beste gaven vi noen gang kan få!! God jul til alle :)

Cygnus2013-12-29 04:09

Ja nå ble jeg nysgjerrig, miamaria - håper det er ok ? - men hvirfor lest fra en smartmobil?

miamaria2013-12-29 17:04
Antall innlegg: 1002

tja. er han litt kul og moderne av seg? (han er jo bare 40...) eller var det de eneggede tvillinguttene deres på 16 måneder som stjal showet i DEN sammenhengen også? (slik at mobilen ble en nødløsning) kan det muligens skyldes at min storskriftbibel glimret med sitt fravær denne gangen? - eller sist - men ikke minst - likte han å småerte de fire tenåringene som pent måtte legge mobilene sine i mobil-kurven under julemiddagen? - alltid høyt humør under våre familiesammenkomster ( og ditto decibel-nivå :) )

Texbrus2013-12-30 00:17
Antall innlegg: 40

Jeg feirer jul for å møte familien og spise overdrevent mye til middag og hvile litt midtvinters. Flaks for meg at de kristne har laget et opplegg for at det går an. Så håper jeg både religiøse og ikke-religiøse har hatt en fin feiring.

Cygnus2013-12-30 05:17

miamaria: : )

ljusnan2013-12-30 07:19
Antall innlegg: 175

Juleevangeliet er der det alltid har vært - i Bibelen.

lups - Ikke medlem lenger2013-12-30 12:52
Antall innlegg: 105

Koselig å lese svarene.Herved har jeg fått bekreftet hvor godt det var å vokse opp i et hjem hvor vi leste Juleevangeliet før julemiddagen ble fortært.nå for tiden leves det jo som julekvelden året rundt.Det både synes og føles. Ha en vel overstått Jul.

frida82013-12-30 14:24
Antall innlegg: 147

Det minner meg om en sang jeg lærte på skolen: "Jul uten Jesus har liten verdi, det blir som ei pakke med ingenting i"

jonassindre - Ikke medlem lenger2013-12-31 15:22
Antall innlegg: 405

D var i de dager..
Ingenalltid ting for ateista som ikkje klare å være ærlig selv om juleblotet..alltid faller sammen me jula..puh

heidihv2013-12-31 16:54
Antall innlegg: 90

Subef og frida8 - takk for kloke og gode ord!! :) Dere er ikke alene! :)

Jesus er Guds julegave til oss og DET er det vi som familie feirer! :) Julekrybbe i yttergangen, julekrybber i reolene i stua, til og med ei fra Israel i oliventre :) julesanger om Jesus og juleevangeliet i julaftens gudstjeneste på tv'n (selv om preika der er litt tannløs :) ).
God nytt år folkens! :)

alone2013-12-31 18:11
Antall innlegg: 387

Det gjør meg så godt å høre heidihv.
Gud er vår største beskytter :) Takk og pris for det ...

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?