Spillrom
| Sjiraffen | 0 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 0 |
Mobilspill
| Pågående | 8 767 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| adamant - Ikke medlem lenger | 2014-06-06 20:33 | |
![]() | Ginende Hva betyr "ginende"? Kunnskapskilden "nettet" forteller meg at det er et ord som aksepteres i Word Feud og Scrabble (og ordspill), men hva betyr det? Bokmålsordboka er taus. Jeg spør selvsagt fordi jeg nylig tapte et spill da motstander la dette ordet helt på slutten. | |
| ave - Administrator | 2014-06-06 21:59 | |
![]() | Å gine er et verb som betyr å åpne/sprike. Ginende er presens partisipp av dette verbet. | |
| adamant - Ikke medlem lenger | 2014-06-06 23:38 | |
![]() | Takk for svar! Skulle gjerne sett et autentisk eksempel på bruk av dette verbet. Åpne/sprike, sier du, da må det dreie seg om to ulike betydninger - sprike er jo intransitivt, men åpne er eller kan i hvert fall være transitivt. Man kan åpne noe, men ikke sprike noe, altså? | |
| ave - Administrator | 2014-06-06 23:54 | |
![]() | Det var bare min kortversjon av betydningen av ordet; sitert etter Tanums så står det "være åpen, sprike, gape". Jeg har ikke noe aktivt forhold til ordet, men det er kanskje noen dialekter som bruker ordet? Hadde vært morsomt om det er noen her på Ordspill kunne fortelle om det. | |
| adamant - Ikke medlem lenger | 2014-06-07 00:15 | |
![]() | Takk igjen for svar. Jeg har heller aldri støtt på ordet, verken i tekst eller tale, så jeg ble litt nysgjerrig. Kanskje et spørsmål til Språkteigen. | |
| Kirsti | 2014-06-07 00:27 | |
![]() | Verbet er også å finne i Nynorskordboka, som sier litt om bruken av det: gine v1, v2, v3 (norr gína) 1 vere open eller utett; glipe (II), gape veggen, borda gin 2 glo (II), kope | |
| adamant - Ikke medlem lenger | 2014-06-07 12:15 | |
![]() | Dette burde jeg kanskje vite, men godtas nynorske ord i Ordspill? | |
| gompedyret | 2014-06-07 13:19 | |
![]() | Ikke med mindre de også regnes som bokmålsord. :) Ordlisten som brukes er forøvrig basert på fullformsordlisten til Norsk Ordbank. Her kan du lese mer: www2.scrabbleforbund...ge _id=1488 | |