Spillrom
Sjiraffen11
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede11
Mobilspill
Pågående8 773

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
pellkjell2014-09-29 20:36
Antall innlegg: 364

Borgerlønn
Er det noe stemning for borgerlønn i panelet?

her kan du lese deg opp hvis du vil:
no.wikipedia.org/wik...rl %C3%B8nn

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-09-29 21:14
Antall innlegg: 11608

Det har utvilsomt mye for seg, synes jeg.
Men, hvorvidt det noensinne vil kunne bli implementert i dagens samfunn, det tviler jeg vel litt på.
På mange måter vil det jo bli en aldri så liten revolusjon på mer enn bare det rent administrative planet.

AaseB2014-09-29 22:25
Antall innlegg: 8147

Jeg tror også det er en god idé som har potensiale til å gjøre slutt på mange av problemene vi har i samfunnet i dag som følger av at mange faller utenfor. Jeg tror det vil gi flere mennesker muligheten for et verdig liv, og alt det positive som skjer da.

Det er viktig å huske at om det er mange nok som vil ha endringer på hvordan samfunnet blir styrt, er det mulig å lykkes med det om en vil nok og organiserer seg.
Slikt har skjedd før i historien, opptil flere ganger faktisk.

Men det er nok mulig at litt vel mange av oss er for mette og fornøyde slik det er nå.

Jeg stemmer for forslaget ditt, pellkjell!

Cygnus2014-09-30 08:18
Antall innlegg: 44845

Ja en god ide, men det er nok dessverre litt utopisk ennå.

travel - Ikke medlem lenger2014-09-30 12:08
Antall innlegg: 247

God ide!

kallekanin092014-09-30 14:51
Antall innlegg: 69

Veldig bra!
Mange endringer har starta med utopier, men borgerlønn er både utprøvd og forska på allerede.
Det handler om vilje til å gjøre forandringer som vil komme flere til gode, og de forandringene må skje på flere plan, som også nevnes her.
Ikke minst fordi folk som per i dag mottar offentlige støtteordninger i mange tilfeller blir bedt om å skamme seg, skjerpe seg og hute seg å delta produktivt.
Vi trenger ei holdningsendring, og debatten om borgerlønn er kjempespennende i så henseende :-)

akric2014-09-30 23:54
Antall innlegg: 455

Lurer på hvilken holdningsendring du etterspør. Skjønner ikke at det er så feil å be om litt produktivitet. Norske borgere mottar støtte siden de blir født. Sterkt subsidierte barnehageplasser, gratis utdanning i tretten år, tilnærmet gratis utdanning etter det. Klarer en ikke utdanningsløpet eller arbeidslivet er det trygd å hente. Kan ikke se annet enn at vi egentlig HAR borgerlønn alt? Hva er galt med at folk betaler tilbake litt, ved å jobbe?

akric2014-10-01 00:10

Bre for å presisere: Jeg stemmer ikke borgerlig. Tvert i mot; jeg ønsker at alle bidrar til fellesskapet. Har man behov for støtteordninger, så skal man få det. Men kan man jobbe, skal man det. Tror borgerlønn bare støtter opp om ideen at staten skylder en noe. Det gjør den ikke.

ljusnan2014-10-04 06:39
Antall innlegg: 175

Alle som er utenfor arbeidslivet enten de er pensjonister eller uføretrygdede, burde fått det samme beløpet i pensjon. Uansett om det er Jørgen hattemaker eller kong Salamon.

bearo2014-10-04 15:32
Antall innlegg: 888

Nokon som vil sei kvifor dette er ein god ide? Bonuspoeng til dei som kjem med eit finansieringsforslag.

AaseB2014-10-04 16:04

Det er faktisk nobelprisvinnere i økonomi som også synes dette er en god ide, og har forslag til finansiering.
Les litt her om du er interessert:

borgerlonn.no/2012/1...-p rislapp/

abelon - Ikke medlem lenger2014-10-04 22:38
Antall innlegg: 1807

Man kan jo lett forstå hvorfor dette kan være en god løsning for enkeltmenneske . Det gir fleksibilitet , og sannsynligvis større følelse av menneskeverd .

akric2014-10-05 00:10

Ljusnan, du sier at alle som er utenfor arbeidslivet skal få det samme fra staten, "uansett om det er Jørgen Hattemaker eller Kong Salomon". Ok. God tanke. Men kan du forstå at jeg, som mangeårig lærer og med veldig mye av livet brukt på jobb, synes det er bittelitt urettferdig at mine skattepenger (36 prosent) skal gis til noen som VELGER ikke å jobbe? For meg er det riktig at vil alle spleiser på dem som ikke kan eller vil delta i arbeidslivet, men borgerlønn gir jo alle et valg. Og jeg vil faktisk ikke sponse dem som bare ikke vil! Skjønner ikke hvordan det kan gi folk mer menneskeverd å få borgerlønn, som noen hevder her. Det nærmeste vi kommer "flat trygd" her til lands er barnetrygd, som mange får. Har ikke hørt at noen har fått økt menneskeverd av den grunn.
Tvert imot er det vel ganske grundig dokumentert at folk trenger å føle seg til nytte. At jobb skaper menneskeverd. De som ikke kan bidra til samfunnet ved å jobbe, skal tas vare på. Det er blant annet derfor vi jobber! Men det skal ikke være et valg om vil vi bidra eller ikke; lønn må gis etter ytelse. Og så får staten gi etter behov. Det er ett og slett ikke rettferdig å gi alle likt. For vi behøver ikke det samme.

CleopatraVII2014-10-05 00:14
Antall innlegg: 21

Jeg stemmer for! Det å være aktive og gjøre noe nyttig for fellesskapet tror jeg de fleste menneskene ønsker uansett.

akric2014-10-05 00:29

Ja, så hvorfor stemmer du for borgerlønn, da? De som ikke kan være aktive eller nyttige får jo trygd.

Erik75 - Ikke medlem lenger2014-10-05 00:46
Antall innlegg: 11608

Jeg synes det interessant å lese om eksperimentet i Dauphin.
Det som er synd er jo at det ikke ble gjennomført en mer grundig dokumentasjon, og at det hele må sies å ha vært i en så liten skala at det er vanskelig å trekke noen sikre konklusjoner ut av det.
Men, tendensen er absolutt interessant.

akric : Det er vanskelig å argumentere mot det at det vil bli noen gratispassasjerer her. For det vil alltid være noen som ikke vil jobbe.
Men, jeg tror, rent personlig og basert på egen erfaring gjennom et arbeidsliv i både yrkesaktivitet og frivillig arbeid, at den andelen mennesker er forsvinnende liten.
Og det som betyr mer for meg, er at en stor andel mennesker som i dag står utenfor arbeidslivet her vil kunne bidra på en helt annen måte enn i dagens samfunn, med alle de positive ringvirkninger det vil få på samfunnet generelt.
Dessverre er det vel slik i dagens "internasjonale samfunn" at ett enkelt land neppe vil kunne innføre noe slikt uten at man vil tiltrekke seg all verdens arbeidsskye parasitter og snyltere, og at det derfor aldri kommer til å bli innført i full skala noen steder.

bearo2014-10-05 01:59
Antall innlegg: 888

Kva meiner folket er eit passande nivå for borgerlønna då?

ljusnan2014-10-05 12:15
Antall innlegg: 175

Til Akric. Jeg mener de som på grunn av skade eller sykdom ikke er i stand til å jobbe. "Skattebetalernes penger" utgjør kun en liten del av statens inntekter. Barnetrygden er lik for alle derfor burde alders pansjonen man får av staten vært lik for alle.

De som vil kjøpe tileggspensjon har lov til det. Men det man får av staten burde vært slik at man kan leve av det.

kallekanin092014-10-06 15:52
Antall innlegg: 69

Akric: Hvis du har 36 prosent skatt, er det oppsiktsvekkende.
Hvor kommer feriepengene dine fra, mon tro?

AaseB2014-10-06 17:54

(Det er ikke lurt å blande feriepenger og skatt sammen. Arbeidsgiver trekker skatt og avsetter til feriepenger ved hver lønnsutbetaling. Dette er to helt forskjellige ting. Arbeidsgivere som prøver å bruke skattetrekket til utbetaling av lønn og feriepenger, blir som regel sittende i fengsel og angre på at de gjorde det på den måten.)

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?