Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 449

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Terjebaa2015-03-02 16:34
Antall innlegg: 12

Ord som ikke ble godtatt
hei,
HØK ( over høk) og viselige (viselig godtas). Er ikke det to " gode" ord?

AaseB2015-03-02 17:22
Antall innlegg: 8147

Jeg er ingen ekspert, men tror at Høk er en litt foreldet skrivemåte for den fuglen som nå skrives Hauk. Og at det andre ordet visselig skrives visselig.;-)

AaseB2015-03-02 19:23

Jeg tenkte litt mer og kikket i ordlista vår nå og ser at du har rett i at ordet viselig står oppført som et adverb der, og blir godkjent. (Det samme gjelder visselig). Det jeg finner på nettet om ordet viselig er at det betyr klok, allvitende e l. (Jeg har nok hørt om saker som er viselig innrettet f eks.) En del adverb har ingen bøyingsform, og det spørs om ikke dette er en av dem.
Noen som har peiling må gjerne av- eller bekrefte dette som jeg bare antar.

Bullbill2015-03-03 00:22
Antall innlegg: 20

Det heter vel høk over høk og ikke hauk over hauk. Det er et fast uttrykk. Jeg synes det bør godtas

piaf2015-03-03 00:53
Antall innlegg: 995

Det er nok mange som savner HØK, men ordet er, som AaseB sier, erstattet av HAUK. Norsk Ordbok har likevel beholdt ordet som en del av uttrykket det vises til over: "Høk over høk", som betyr "det er alltid en som er høyere enn den høye", brukt når noen overgår en annen (og så selv blir overgått).

Likedan er det mange som etterlyser ordet GAVN, fra uttrykk som "I navnet, men ikke i gavnet". GAVN er erstattet av GAGN på norsk, men fortsatt er det mange som sverger til den gamle skrivemåten.

Begge ordene står på ønskelisten og vil bli vurdert ved neste oppdatering.

Forøvrig fint om alle som savner ord i ordlisten kan etterlyse dem i denne tråden: www.ordspill.no/foru...ad id=9259, så får vi samlet dem på ett sted.

JamesO - Ikke medlem lenger2015-03-03 16:07
Antall innlegg: 2649

LADA går ikke, som i Onkel Skrue LADA børsa for å fakke B-gjengen.

AaseB2015-03-03 16:37

Som piaf skriver over her; bruk denne tråden til slike spørsmål:

www.ordspill.no/foru...am p;page=0

Trådstarter har fått svar på det han spurte om, så jeg stenger denne tråden.

Diskusjonen er arkivert og ikke åpen for nye innlegg.
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?