Spillrom
Sjiraffen22
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede24
Mobilspill
Pågående8 647

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2015-04-28 21:55
Antall innlegg: 11608

Den store kaketråden
Jeg har blitt oppfordret om å legge ut noen kakeoppskrifter her i forumet, så da lager vi oss en egen tråd for alle oss kakemomser her inne!

Kom gjerne med dine egne tips og oppskrifter til ting og tang du kan eller finner ut fra kakenes vidunderlige verden :)

Jeg starter det hele med en oppskrift jeg har gjort suksess med hos både store og små.
Nemlig pæremuffins med honning og anis!

For et romslig brett med knakende gode muffins trenger du følgende :

125 g brunt sukker
1 dl flytende honning (Går fint å varme litt forsiktig på ”vanlig” honning også)
1 dl smaksnøytral olje
2 store egg
1 dl gresk yoghurt
250 g hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts kanel
2-3 ts anissukker (lag gjerne ditt eget med noen nyknuste anisfrø blandet med litt melis om du ikke får tak i dette på butikken, eller bland melis og anis fra krydderpakke)
En liten skål mandler
3 fine og flotte pærer

Topping:
Perlesukker
Kanel
Mandler

Rør sammen brunt sukker, honning, olje, eggene og yoghurt. I en annen bolle blander du alt det tørre. Bland så det våte med det tørre, men ikke rør mer enn nødvendig.

Hakk mandlene i små biter. Skrell og rens pærene og del dem opp i terninger (ca 1 cm store). Vend mandler og pærebitene forsiktig inn i deigen, men husk å spare litt mandler til toppingen.

Sett papirformer i muffinsbrett og fyll deigen i formene så de blir 2/3 fulle.

Dryss topping på hver muffins og stek de midt i ovnen ved 200°C i ca. 20 minutter, eller til de er gylne på toppen og gjennomstekte.

Lykke til, og send gjerne en muffins til Kakemaj….øh, jeg mener Brikkemajoren!

Det går selvsagt an å bytte ut pærer med epler aller annen frukt, men hvorfor i all verden skulle man gjøre noe sånt?

Erik75 - Ikke medlem lenger2015-04-28 21:56

Apropos olje til baking.

Jeg bruker alltid bakeoljen fra Odelia.
Fås vel i de fleste butikker?

Erik75 - Ikke medlem lenger2015-04-28 22:00

..og ang. anissukker : Hvis du eller noen du kjenner er i Nederland, så be de kjøpe med en sånn til deg : nl.wikipedia.org/wik...te _muisjes

Helt ideell til baking og litt ekstra schwung på smaken!

AaseB2015-04-28 22:28
Antall innlegg: 8147

Pærer, honning, mandler og anis. Spanande! Gleder meg til å teste den ut! :-)

CaB2015-04-28 23:09
Antall innlegg: 2926

Og så slår jeg til med en oppskrift på søsterkake. Det er en sørlandsk kake som minner mye om julekake. Nydelig med smør og brunost, gjerne mens den er litt lunken. Eller den kan spises "bar".

Dette er en oppskrift jeg har etter min farfar.

4 kopper hvetemel
ca 1 kopp melk
ca 60-70 gram margarin
ca 1/2 kopp rosiner
4 kaffemål sukker
1 pakke gjær

Bland melk og sukker.
Smelt margarin og ha i melken. Når temperaturen er ca 37 grader, bland det med gjæren. (hvis du bruker tørrgjær; bland den med melet og sukkeret. Da kan margarinen og melken være litt varmere, 39-40 grader).
Bland det tørre og det flyende. Dekk til med plast. La deigen hele på et lunt sted til dobbel størrelse, sånn cirka.
Elt rosinene inn i deigen. Ha deigen i en smurt brødform. (Hvis jeg husker rett er denne oppskriften til 1 kake.). Dekk med plast og la den heve sånn passelig lenge. Og husk å sette på stekeovnen om du ikke allerede har gjort det.
Pensle kaka med egg (eller melk) hvis du ønsker det.
Stekes på 150°C i ca 30 minutter. (Men den tåler fint 40 min om du vil ha den litt bedre stekt. Har prøvd det, glemte tiden litt)

Kattami102015-04-29 15:04
Antall innlegg: 47

Jeg spiste engang en kake av marengs og med et slags lakrisfyll eller kanskje tyrkisk pepper ? Noen som kan oppskriften ? Den var veldig god !

CaB2015-04-29 19:37

Hvis du ikke har forsøkt det før, så er det knallgodt med revet eple i eplekake, helst i tillegg til eplebåter/skiver og ikke i stedet for. Ellers er muffins med revet eple namnam:)

Cygnus2015-04-29 19:45
Antall innlegg: 44845

Hørtes godt ut, CaB! Jeg kan kun én kake, en eplekake, og skal prøve ditt råd!

Erik75 - Ikke medlem lenger2015-04-30 20:30

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med granateple som en del av selve kaken?

Har tenkt å bake en mørk sjokoladekake, og lurer litt på å finhakket aprokos og granateplefrø i kaken (ikke som topping/glasur/krem, altså).
Har prøvd med tyttebær tidligere, og det gikk fint.
Men, tenker at granateplefrø blir enda mer fargerikt og lett knasende.

Noen som har erfaring her?

higard2015-04-30 22:47
Antall innlegg: 133

det er for store steiner i granateplefrøan til at det egner seg i fyll syns æ :-) men hvis du bruker blender først.......

CaB2015-04-30 22:57

Har aldri vært borti granateplefrø hverken i eller på kake. Men jeg tenker at om man har lyst til å forsøke så skader det jo ikke å gjøre et forsøk?! Det verste som kan skje er at man finner ut at det ikke var noe å forsøke igjen! (Da slipper man jo å lure på OM det blir spiselig!) Selv om det kan være kjedelig om man er skikkelig kakesulten og kaka gikk rett i dass! Men da kan man jo heller lage to mindre kaker, og lage den ene "safe", så man vet at man hvertfall har litt kake å gomle på.

Erik75 - Ikke medlem lenger2015-05-01 09:55

Jeg gjør et forsøk, jeg.
Lover å rapportere resultatet :)

snuppilura2015-05-02 12:58
Antall innlegg: 153

Kanskje granateplefro i en cheesecake? Ellers er det kjempegodt i naturell youghurt!

ave - Administrator2015-05-07 22:09
Antall innlegg: 4987

GULROTKAKE - (obs. rågod.....)

2 dl sukker, 4-5 egg ->eggedosis
4 dl hvetemel
2 moste bananer
2 smårevne gulrøtter
1 grovrevet gulrot
1 dl olje/smakløs...
1ts salt
1 ts bakepulver
1ts kanel

170 grader, 40 min

TOPPING:
0,5 dl smeltet smør
1 boks philadelphiaost vanlig/light
3 dl melis

mmmmm...

Erik75 - Ikke medlem lenger2015-05-08 01:47

Rapport ang. granateplefrø som del av kakedeigen.

Det funker helt ok, men ble likevel en liten skuffelse både m.t.p. konsistens (manglet "krønsj") og smak, eller rettere sagt mangel på sådan.
Jeg prøvde det som en del av mørk sjokoladekake med aprikos, inni kakedeigen m/dertil hørende stekeprosess.

Granateplefrø :
Terningkast 3 som ingrediens i selve kaken, og terningkast 5 som pynt/dekor uten varmebehandling.

bris12015-05-13 19:21
Antall innlegg: 2601

Jeg baker ikke for tiden (kalorikontroll), men jeg tror jeg vil prøve granateplefrø som en aldri så liten overraskelse inne i fyller i sjokoladekaka når jeg skal skeie ut sånn ved juletider.

AaseB2015-05-13 19:28
Antall innlegg: 8147

Holder du ut fram til jul, er du virkelig flink!
Jeg prøvde oppskrifta på gulrotkake oppi her, og den var virkelig god.
Men med en form som bare var 22 cm, ble den rå i midten for meg. Anbefaler å bruke en litt større form.

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?