Spillrom
Sjiraffen7
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede7
Mobilspill
Pågående8 888

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2015-05-10 22:12
Antall innlegg: 2649

Vanskelige setninger på norsk
Her er en tråd der folk kan komme med forslag til vanskelige setninger å skrive på papir på korrekt norsk etter å ha hørt en uttale av setningen.

Man kan jo lure på hvor stor andel av befolkningen som ville greid å skrive denne setningen korrekt stavet. Neppe mange:

En schæferhund spiste et gourmetmåltid til lunsj som bestod av pommes frites med bearnessaus og til dessert aubergine og squash.

......

 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2015-05-10 23:03
Antall innlegg: 1984

Tips til dere unge folk som går på skole og vil ha det litt skøy med norsklæreren deres. Be norsklæreren ta utfordringen på strak arm , uten hjelpemidler, med å skrive den vanskelige setningen på tavla ...... kan bli mye skøy av slikt ....
 
bris12015-05-10 23:06
Antall innlegg: 2591

Du har ikke stor tro på rettskrivingskunsten hos en stor del av befolkningen, skjønner jeg. Hvorfor det?
Hadde vært mer interessant å diskutere påstanden du kommer med, for der er det mye å ta tak i.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2015-05-11 07:02
Antall innlegg: 2649

bris1, jeg tror bare ca 5% av befolkningen ville greie å skrive setningen rett uten skrivefeil på papir etter å ha hørt den uttalt. Når det gjelder lærere, som her er nevnt, så tror jeg tallet ligger på ca bare 10% og bare 20 hos norsklærere ...

Det er hva jeg tror bis1. Om du blir sur fordi du mener jeg tror dårlig om den norske befolkning sine rettskrivningsevner så får du bare bli sur, men jeg mener altså her at dette er vanskelige ord å skrive og som jeg tror folk flest ikke skriver alle ordene i setningen riktig, men det du ikke vet at jeg har litt personlig erfaring på dette området ...:

Som Jensine1 her var inne på så har jeg selv vært utsatt for dette fra elever, jeg skrev opp bearnaisesaus på tavla, noe som de mente var feil, men elevene sa til meg at heller ingen av de andre ca 8 ulike lærerne de hadde greide å skrive bearnessaus riktig og de sa at mitt forslag var det beste....

Nå la jeg merke til at når jeg skrev bearnaisesaus her så kom det ingen rød strek under ordet, kanskje er denne versjonen også riktig.???





 
bris12015-05-11 08:44
Antall innlegg: 2591

Jeg er ikke sur, bare "imponert" over din tro på at du er en av få som kan skrive riktig. Kanskje vi ganske enkelt omgås vidt forskjellige mennesker?
 
Cygnus2015-05-11 09:02
Antall innlegg: 44845

Da, ikke når, er korrekt norsk i siste setningen din, James. Fy!!
 
JamesO - Ikke medlem lenger2015-05-11 12:01
Antall innlegg: 2649

bris1 jeg har jo aldri sagt at jeg kunne skrive setningen riktig. Men når man skriver her i forum så kommer de jo automatisk en rød strek under ord som staves feil så da er det jo umulig å skrive feil om man orker følge dette.

Her om dagen skulle jeg skrive ordet schæferhund i en lokal FB-gruppe og jeg måtte prøve meg frem og sjekke for å få det riktig og det samme med pommes frites...så jeg tilhører sannsynligvis den gruppen på 95% som ville skrevet minst en feil i denne setningen i trådstarterinnlegget.
 
abelon - Ikke medlem lenger2015-05-11 16:46
Antall innlegg: 1807

Jeg tilhører også de 95 prosentene ...
 
auau2015-05-11 18:51
Antall innlegg: 37936

Vanskelige setninger '"på norsk" (satt i hermetegn av meg), skriver du, JamesO.
Lite norsk over eksempelordene
Schæfer, gourmet, lunsj (lunch) pommes frites, bearnaisesaus, aubergine, squash Eller?
 
Cygnus2015-05-11 18:57
Antall innlegg: 44845

De har jo blitt norske da, i varierende grad!
 
auau2015-05-20 08:50
Antall innlegg: 37936

Har ikke helt sansen for alle utenlandske ord som sniker seg inn i det norske språk, skjønner du. Men aubergine og squash er ikke enkle å fornorske.

Og så gremmer jeg meg over enkelte overskrifterr. I dag f eks, fant jeg følgende: Angrepet av ruset mann med jernstang. For meg hadde det sett bedre ut slik: Ruset mann angrep med jernstang. Eller hva syns du?
 
lups - Ikke medlem lenger2015-05-20 09:32
Antall innlegg: 105

JamesO ...Kanskje du måtte smugtitte selv på skrive kunnskapene dine ????
 
Cygnus2015-05-20 11:52
Antall innlegg: 44845

Aubergine heter vanligvis eggplant på amerik og kanadisk engelsk - så hvorfor ikke eggplante? Aubergine er jo iallefall et lån i engelsk!
 
auau2015-05-20 17:45
Antall innlegg: 37936

Bra forslag. Neste gang jeg skal i butikken, spør jeg etter eggplante, det skal bli artig!
 
risgubben2015-07-27 07:05
Antall innlegg: 34

I stedet for squash kan du spørre etter gresskaragurk, godt, men ikke akkurat kort. Zucchini (sukkini) blir brukt bl.a. i England, Tyskland, Nederland, Spania og Italia. Får neppe innpass i norsk. Lurer på hva islendingene sier!
 
terø2015-08-11 12:02
Antall innlegg: 1916

Oi, så kloke dere er.
Her kommer en lokal variant fra Torpa:
Ta ti og dra ti, alt du kan få dri ti.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-03-25 15:18
Antall innlegg: 1984

Litt påske-moro og lek. Be folk skrive setninger med ord som er vanskelig å stave så kan man utfordre hverandre, lage en konkurranse ut av det. Ordbok må man bruke.

sjæferhunden spiste lunsj på scenen Chat Noir. seifillet med bearnaisesaus med pommes frites og til dessert spiste trailersjåføren gourmetmåltidet , sjampinjong, kantarell, aubergine og squash
 
Chiraff2018-03-25 22:00
Antall innlegg: 15806

Skjønner ikke at du heller forsøker å lage en ny teit tråd isteden for å forsøke å grave opp gamle (åpenbart uinteressante tråder)?
Men, du kjeder deg vel? Og det er lov!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-03-25 22:32
Antall innlegg: 1807


Ja , nå som "forumssjefen" ritalina "har fri", så blir gamle tråder vekket til live igjen ... Chiraff : Jeg oppfordrer deg til å starte en tråd !
Kanskje du kan vikariere for ritalina ... Neida , men kan du komme opp med noe ?
 
Cygnus2018-03-25 22:37
Antall innlegg: 44845

Abelon, hvorfor kom du ikke til cup?
 
Viser siden: 1 2 3
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?