Spillrom
| Sjiraffen | 9 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 11 |
Mobilspill
| Pågående | 8 590 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| pellkjell | 2015-12-21 18:29 | |
![]() | jul - barn - alkohol www.dagbladet.no/201.../4 2481101/ Nordmenn er splittet i synet på temaet alkohol - barn - jul. Min personlige mening (som er veldig god) er at alkohol og barn i jula ikke hører sammen. Jula er barnas høytid, og den beste presangen de kan få er edru foreldre/voksne som er tilstede både fysisk og mentalt. Hva mener du? Tviholder du på drinken din? Vinglasset? Akevitten? Juleølet? Skal bare ikke drikke så veldig mye? Slutt med det din egoistiske drukkenbolt! vennlig hilsen pellkjell. ps god jul til deg og dine! | |
| ChilliApril | 2015-12-21 18:48 | |
![]() | Tommelen opp pellkjell :-))) God jul til deg og dine også; -)) | |
| Valpen | 2015-12-21 19:45 | |
![]() | Hører alkohol og barn sammen noen andre tider av året da? Min konklusjon på det du skriver er at man aldri skal drikke alkohol med barn tilstede. | |
| pellkjell | 2015-12-21 19:53 | |
![]() | selvsagt valpen, alkohol + barn = aldri sant. Men her var det jul det gikk i, se gjerne vedlagte link hvis du vil. God jul til deg og dine, valpen! | |
| lups - Ikke medlem lenger | 2015-12-21 21:28 | |
![]() | Er såååååå enig med valpen ...Det var et helvete hjemme hele året men den tristeste dagen det var Julekvelden..Husker jeg gjømte meg på kottet en julaften ble ikke savnet :) | |
| klunk - Ikke medlem lenger | 2015-12-22 07:28 | |
![]() | Selvfølgelig har vi øl til pinnekjøttet og en akevitt til de som vil ha, dette er like selvfølgelig som at ingen drikker seg fulle på en julaften. Jeg tror at på samme måte som det er veldig - veldig negativt for barn og vokse opp med foreldre som er fulle, så kan man få et sunt forhold til alkohol hvis barna ser at man tar seg et glass til maten. Alkohol er ikke det samme som elendighet og dårlige minner. Jeg prata med ei venninne om jul og drikking en gang, hun sa at et av de koseligste minnene hun hadde fra jul var da bestefar tok seg en whisky og en sigar, hun "kjente lukta" enda. Jeg har enorm respekt for dere som har dårlige opplevelser, når Lups skriver her så kjennes det i sjela, men det er faktisk noe som heter måtehold også. Alkohol er ikke det samme som fyll. | |
| Cygnus | 2015-12-22 10:10 | |
![]() | Jeg er ganske enig med deg, klunk - men tror at for en del norske er alkohol nettopp fyll(jf julebordhistorier!). | |
| AaseB | 2015-12-22 10:33 | |
![]() | Jeg er også helt enig i at det finnes noe som heter måtehold, klunk, og de aller fleste drikker jo med måte. Men det er det at alkohol selvfølgelig hører med jeg har problemer med. Fordi det er ofte det de som ikke klarer å styre seg forsvarer seg med også. Innenforstått at folk rundt dem bør akseptere at de også må få "kose seg"/"slappe av" siden alle andre gjør det. At det ene glasset blir til sju tidt og ofte etterhvert som den kritiske sansen forsvinner, tør ingen snakke om dagen etterpå. Og barn gjør i alle fall ikke det. Jeg har sett hvilken skade alkoholisme og nettene av løgner som følger med forårsaker i noen familier, og jeg synes virkelig ikke at noen tradisjonen er verdt slike kostnader. Av hensyn til dem som lider pga dette, er det kanskje på tide å endre oss litt. At alkohol er helt greit også hver gang ellers i året når vi skal hygge oss, enten det er på julebord eller musikkfestivaler, mener jeg er et symptom på at det er noe som ikke fungerer her i samfunnet. F eks 18-årsgrensen på festivaler og konserter har irritert meg mange ganger, fordi jeg kunne ha tenkt meg å ha med ungene på slike opplevelser. Selv om jeg ikke er totalt avholdsmenneske selv, er min erfaring at hverken hyggelige eller kjedelige sammenkomster blir noe bedre med alkohol. | |
| klunk - Ikke medlem lenger | 2015-12-22 11:20 | |
![]() | Bra sagt AaseB, jeg er litt uenig med meg selv når jeg sier at det "selvfølgelig" hører med (litt ambivalent :-)). Nå er jeg 55år og ingen har vært fulle hos oss på julaften, selv om vi har servert de siste 30år. Hvis det ville vært et problem måtte vi selvfølgelig vurdere situasjonen. Selv er jeg en person som blir mer og mer glad i jul sammen med familien, dette er noe vi må ta vare på. EN DIGRESJON (JULETIPS): De siste 7-8 år har vi gått tur i marka eller skogen 1.ste juledag, vi har med ved pølser og brus, lager bål og griller, dette er blitt en tradisjon for oss, og det er kjempemoro for alle generasjoner og det er faktisk alkoholfritt:-) | |
| AaseB | 2015-12-22 15:14 | |
![]() | Veldig lurt å lage seg nye hyggelige tradisjoner, klunk! :) | |
| gmw | 2015-12-22 16:05 | |
![]() | Så enig med deg AaseB - god jul .-) | |
| Krepsefrua | 2015-12-22 16:24 | |
![]() | Barn og alkohol er nei nei nei uansett anledning! god jul! :) | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-12-22 16:33 | |
![]() | Jeg må si meg helt enig med klunk her. Jeg har ingen betenkeligheter med å ta et glass juleøl og en akevitt til julemiddagen, selv om det er små barn til stede. Men, jeg og mine med meg stopper selvsagt før man blir beruset. Så er det selvsagt trist med alle barna som opplever fyll og vonde minner i julen hos de av oss som ikke klarer å stoppe eller kontrollere inntaket. Da har man selvsagt full forståelse for at man ikke ønsker alkohol sammen med familiefeiringer. Så jeg sier : Alt med måte, og god jul alle sammen! | |
| AaseB | 2015-12-22 17:19 | |
![]() | God jul, dere:-) | |
| klunk - Ikke medlem lenger | 2015-12-22 17:35 | |
![]() | Til Krepsefrua: Hva er motivatoren for det du sier, er det religion, vitenskap, erfaring eller ? En dag treffer man jo på alkohol i livet, og da kan det være en ballast at man fra hjemmet sitt ikke knytter dette til negative ting, men til kos og god mat. Men, jeg har all respekt for dem som er avholdsfolk, jeg er bare nysgjerrig type som synes det kan være mer interessant å vite hvorfor man mener noe, enn hva man mener, liker ikke alltid postulater i diskusjoner. | |
| Krepsefrua | 2015-12-22 17:43 | |
![]() | Jeg er ikke avholds, tar meg en drink av og til jeg, men ikke sammen med barna..Min motivasjon for min mening er egen erfaring ja, men også sett andre barn blitt lei seg fordi mor eller far blir"dumme" og "rare . Voksne folk som har lyst å ta seg en øl, eller drink synes jeg bør gjøre det på egen tid og ikke sammen med ungene..Noen tenker, en øl til maten skader jo ikke, neida det gjør ikke det, men ofte, ikke alltid, men ofte fører det til at man vil ha mer når man først er i gang .. Men fanatisk er jeg ikke, men som sagt er min mening at alkohol passer bedre uten barn til stede :) | |
| bris1 | 2015-12-22 18:24 | |
![]() | I min familie nyter vi et glass vin eller øl til maten, også julematen. Og noen ganger tar vi også en portvin til desserten. Det er ikke snakk om at noen drikker seg beruset, og det har aldri hendt at noen har blitt høyrøstede, kranglete og skremmende på noen måte. Vi er veldig oppmerksomme på måtehold med barna til stede. Jeg har selv vokst opp med helt ubeskrivelige forhold med hensyn til fyll og fest og uhygge, og det er ikke noe som jeg ønsker at mine etterkommere skal oppleve. Er enig med den som snakker om måtehold og at man viser sine unge at alkohol ikke er ensbetydende med fyll. God jul til dere alle! | |
| Cygnus | 2015-12-22 22:53 | |
![]() | Jeg er enig med deg, Bris. Jeg tror forresten det er vanskelig for oss som ikke har opplevd elendigheten (noen av dere beskriver med alkohol i barndom og oppvekst) å fatte helt hvor vondt det kan være. Men forstår dog godt at en kanskje da ikke kan akseptere alkohol i det hele tatt. God jul til alle! | |
| picassa | 2015-12-23 02:13 | |
![]() | I vår familie nyter vi et glass vin til middagen,noe ungene har blitt vant til og vet er helt ufarlig.Å lære ungene at alkohol er noe man koser seg med og som til noen matretter hører med uten at noen blir verken fulle eller beruset.Dette skjer i jula,i noen helger og på sommeren med kald hvitvin til reker og annen sommer mat.Hverken de store eller små barnebarna har noensinne tatt skade av det.Alle bare hygger seg. Da barna mine var små hadde vi noen i familien som ikkekunne begrense seg,da hadde vi forbud mot alkohol sammen med ungene.naturlig nok. | |
| klunk - Ikke medlem lenger | 2015-12-23 13:33 | |
![]() | Bra sagt Cygnus "livet leves forfra og forstås bakfra", ofte må man erfare for å kunne forstå. | |