Spillrom
| Sjiraffen | 14 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 14 |
Mobilspill
| Pågående | 8 571 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| JamesO - Ikke medlem lenger | 2016-02-16 18:28 | |
![]() | Uff eller Huff ? Hvilket av disse to ordene bruker du mest ? Og i hvilke sammenhenger ? Uff eller Huff ? Mener du det er noen forskjell i betydningen av ordene siden skrivemåten er forskjellig der det ene orden har en h i starten ? Hvem mener å sitte på fasitsvaret ? En streng lærerinne med hornbriller og hårknute ? Eller du ? | |
| GreteSB | 2016-02-16 18:49 | |
![]() | Ihvertfall ikke meg! Jeg har lurt på det samme selv. Regner med det fins noen her som vet om det er noen forskjell? | |
| auau | 2016-02-16 19:16 | |
![]() | Jeg lurer på om det kan være dialektforskjell? Jeg er oppvokst i Gudbrandsdalen, der sier de bl a "Huff tytty", med tydelig H. Flyttet til Romerike, og mener å høre "Uffameg" eller bare "Uff", uten H-lyd. Bare et resonnement fra min side. Er over middels interessert i norsk og i rettskriving, men jeg har ingen formell utdannelse i den retning, som dere sikkert skjønner. | |
| trosten | 2016-02-16 19:47 | |
![]() | ja takk begge deler :) | |
| akric | 2016-02-16 21:55 | |
![]() | jeg VET ikke om det er noen forskjell, men jeg opplever i hvert fall "Huff" som litt sterkere enn "Uff". "Uff" er for de små irritasjonene ("Uff, glemte å kjøpe melk, så nå må jeg ut igjen"), mens "Huff" er om verre ting ("Huff, på nyhetene sier de at det har vært flere overfall i nabolaget i helgen"). Men, som sagt, jeg vet ikke, selv om jeg er norsklærer:) Sånn bruker i hvert fall jeg disse uttrykkene! | |
| piaf | 2016-02-17 12:41 | |
![]() | Det er ingen stor forskjell, men HUFF har hittil bare stått som substantiv og interjeksjon i ordbøkene, mens UFF har vært klassifisert som verb i tillegg (si uff; uffe seg). Dermed er både UFFER og UFFES godkjente ord, mens HUFFER/HUFFES ikke er det. Men dette vil det snart bli en slutt på; i siste utgave av Tanums store rettskrivningsordbok har nemlig også HUFFE blitt et verb, så da blir det nok det i NSF-ordlista etter hvert også (jeg vet at mange synes de har ventet veldig lenge på en oppdatering av ordlista, og jeg kunne ikke vært mer enig. Hvis vi ikke får det til i løpet av dette året, kommer jeg aldri til å vise meg offentlig mer). | |
| Winston | 2016-02-23 14:56 | |
![]() | Huffe har da på Østlandet vært er greit ord bestandig, huffer seg år også. At ordlista kommer etter gleder en østlending. | |
| Stekt Suppe - Ikke medlem lenger | 2021-05-08 02:20 | |
![]() | Jeg sier nok både uff og huff om hverandre, men er enig med Akric i at huff nok virker litt sterkere enn uff. | |
| kda | 2021-05-08 08:19 | |
![]() | Huffameg ... en gammel tråd fra 2016. Startet av ingen ringere enn .... | |
| Landkrabba | 2021-05-08 10:39 | |
![]() | Enda en eldgammel tråd som har blitt løftet frem! Huff, er det nødvendig? Og hvorfor i huleste granskauen gidder dere å lete frem disse gamle trådene og løfte dem frem? | |
| Aran - Ikke medlem lenger | 2021-05-08 10:48 | |
![]() | Eksempler på undertegnedes bruk av disse ord Uff , uff bruker jeg å skrive når jeg skal vise medfølelse med noen som har skrevet om seg selv at de er i en dårlig situasjon. Huff bruker jeg å skrive når jeg vil poengtere at jeg har oversikt over en situasjon som jeg ikke synes er bra. | |
| Stekt Suppe - Ikke medlem lenger | 2021-05-09 02:36 | |
![]() | Så du sier "huff" og ikke "uff" når du er skikkelig irritert, Landkrabba? | |