Spillrom
| Sjiraffen | 13 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 13 |
Mobilspill
| Pågående | 8 534 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Cygnus | 2016-04-20 20:36 | |
![]() | Pattedyrkjøttallergi Er det noen ordspillere der ute som har hørt om/har pattedyrkjøttallergi? (Alpha-gal allergi) Omtrent den eneste matallergien en utvikler som voksen, sier de. Jeg har nå fått diagnosen, og den utløsende faktor var, sier allergispesialistene på Haukeland, flåttbitt! (Pass dere får det, altså!). Heldigvis er jeg hovedsakelig en sjømatspiser, og dessuten kan en spise fugl - ja for den saks skyld krokodiller og slanger også, det er bare pattedyr som utløser allergiske anfall - og helt ulikt alle andre matallergier tar det timevis fra en spiser noe feil til anfallet skjer - dessuten er det ikke alltid det skjer noe!! Til tross for at jeg foretrekker fisk og skjell og skalldyr, savner jeg allerede pinnekjøttet!!! | |
| Red - Ikke medlem lenger | 2016-04-20 21:11 | |
![]() | Trist at du er rammet av dette,men ved ikke å spise pattedyrkjøtt sparer du miljøet noe enormt,da det er veldig ressurskrevende,sånt jevnt over -å produsere pattedyrkjøtt. Selv er jeg også prega av flåttbitt,selv 8 år etter diagnose,men trøster meg med at jeg var en av de som kom heldig fra det,tross følgesykdommer. Trøst deg med at det er enormt mye god mat der ute i verden som ikke er pattedyrkjøtt . | |
| Cygnus | 2016-04-20 21:20 | |
![]() | takk, red - jeg er helt enig - og spiser iallefall mest fisk -men så var det pinnekjøttet da, og så at det er noe ved det som er forbudt!!! ! tenk at de små flåttene skal være så farlige, på mange ymse vis - rart, egentlig! | |
| auau | 2016-04-20 23:14 | |
![]() | Hvordan påvises denne spesielle diagnosen og hva slags reaksjon får du? Kan det gå over om du standhaftig motstår pattedyrkjøtt over tid? Har aldri hørt om denne spesielle allergien. Har den vært kjent lenge?Selv har jeg, som ganske mange andre, cøliaki. Påvist i meget voksen alder. Jeg var kjempeglad i ferske wienerbrød og må bare innse at det for alltid er nei-mat for meg. Og wienerbrød av glutenfritt mel blir langt fra god erstatning. Kan noen motbevise dette, takker jeg for tips! Så Cygnus, prøv om du kan glemme pinnekjøttet! Eller, kan du f eks spise kålrabistappen, poteten og ha over kraften av pinnekjøttet?? Det vil jo smake av "fugl"..... | |
| Cygnus | 2016-04-21 11:52 | |
![]() | Jeg fikk et voldsomt anfall, først kløen over alle kløer, hvorpå røde hevelser og anafylaksi, allergisjokk?- ambulanse !!! De fant det ut via Blodprøver og så sist: en rekke 'pirkéaktige greier nedover med ørsmå kjøtttester av ymse dyr inklud hval - så raskt ut som rød byllepest! Det er en meget besynderlig allergi for en reagerer ikke alltid, og den kan gå over. Men som sagt, det som VIRKELIG ville vært ille var å bli allergisk mot fisk, skjell osv!! Det er jo det vi spiser 85% av tiden! | |
| auau | 2016-04-21 16:47 | |
![]() | Takk for info! Og sånn skal det låte, Cygnus: Det kunne vært verre. håper du finner en lykkelig balanse i matveien! | |
| Cygnus | 2016-04-21 17:00 | |
![]() | Men som du sikkert skjønner hvis du fikk plutselig 'forbud': det forbudte el det du ikke får virker fristende en stund iallefall! Skal aldri glemme en ung akademiker i Warzawa på tidlig 80-tallet som så en sjokolade noen hadde! Hun ble så stor i øynene at alle prøvde lete frem evt sjokolader vi hadde!!! | |
| auau | 2016-04-21 19:09 | |
![]() | Gjett om jeg forstår in situasjon, Cygnus. Jfr tidligere nevnte wienerbrød! Du har min medfølelse, og det er godt å vite at du digger fisk- og sjømat. "Det er en overgang," som reven sa da han ble flådd." | |
| Cygnus | 2016-04-21 19:35 | |
![]() | :) | |