Spillrom
| Sjiraffen | 5 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 5 |
Mobilspill
| Pågående | 8 517 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Fiskekroken | 2016-06-07 18:08 | |
![]() | Bøying/bruk av ordet moralsk Vi har en diskusjon her ang ordet moralsk. Kanskje noen språkkyndige her kan hjelpe?F.eks setningen: "Problemet oppstår når de blir fremstilt som moralsk overlegne". I mitt øre høres det ut som om riktig skrivemåte er moralskt overlegne. Men samtidig høres det litt feil ut med en slik ending av ordet. Noen som vet? | |
| Cygnus | 2016-06-07 18:10 | |
![]() | Hvis adjektivet ender på sk skal det ikke ha t i nøytrum (eller som adverb) | |
| Cygnus | 2016-06-07 18:11 | |
![]() | Trur eg! | |
| auau | 2016-06-07 20:09 | |
![]() | Enig med Cygnus! | |
| berita | 2016-06-07 21:54 | |
![]() | Men det heter f.eks. et friskt barn og et raskt svar. | |
| Cygnus | 2016-06-07 22:00 | |
![]() | Kanskje det er -sk med en konsonant foran som gjør at t'en ikke kommer?? Er det ikke noen norsklærere her? | |
| berita | 2016-06-07 22:52 | |
![]() | Jeg er verken norsklærer eller språkekspert, men det heter f.eks. "et falskt navn", så regelen kan ikke være slik heller. | |
| berita | 2016-06-07 22:58 | |
![]() | Med et Google-søk fant jeg dette: tux.aftenposten.no/s...p; id=2948. Språkeksperten sier altså at det ikke er noen regel som kan brukes her. | |
| berita | 2016-06-07 22:59 | |
![]() | tux.aftenposten.no/s...mp ;id=2948 | |
| berita | 2016-06-07 23:05 | |
![]() | Nå funderer jeg på noe annet: På min PC fungerer linken rett over her, men ikke den jeg la ut først. De er identiske, jeg kopierte og limte inn. Forstå det den som kan. | |
| Cygnus | 2016-06-08 06:06 | |
![]() | Jo det er alltid en regel - stort sett! Dvs det kan være unntak, selvsagt! Kom på inatt at det kanskje var noe med enten meningen eller lengden på ordene og karret meg nå ut av sotteseng og konsulterte Faarlund et als store norske referansegrammatikk og den sier at f eks får ikke følgende -t i nøytrum: adj på - ig/-lig, ord som ender på -sk og enten betegner nadjonalitet eller har to stavelser eller mer (så ikke engelskt eller moralskt, men friskt). Så nevner de en del unntak, enstavelsesord som har 'komplisertekonsonantgrup per' men får ikke t: glupsk, hatsk, osv - de gur også en liste til: bondsk, freudsk, glemsk osv. | |
| bris1 | 2016-06-08 08:56 | |
![]() | En skal være varsom med å uttale seg på vegne av "folk flest", men kan det være slik at vi som tilhører denne gruppen ikke har Den store norske referansegrammatikk i bokhylla? Og at enkelte bøyninger/ord må vi bare godta som de er? Høres ut for at du Fiskekroken har et godt instinkt for hva som er riktig i dette tilfelle, og at denne magefølelsen har mint deg på noe du engang lærte :-)) | |
| Cygnus | 2016-06-08 09:30 | |
![]() | Nei selvsagt har ikke folk flest referansegram i hyllen men jeg oppfattet dette som et interessant spørsmål som kunne belyses også fra den vinkelen og trodde også trådstarter ville være interessert. Men beklager dette og det skal ikke gjenta seg, bris! | |
| Cygnus | 2016-06-08 09:46 | |
![]() | Forøvrig: motsatt hva mange tror, sier ikke slike referansegrammatikker hvordan du skal snakke/skrive, de beskriver hvordan vi faktisk snakker/skriver. | |
| auau | 2016-06-08 10:11 | |
![]() | Fra mitt lille hjørne takker jeg Cygnus for utredningen!! Det er godt å få konstatert fakta. Og, for egen del, veldig herlig å kjenne at egen språksans og god opplæring fra unike norsklærere, har gitt resultater. Lærdom er ikke tung å bære. Dessuten slurves det noe grusomt med norsk rettskriving innimellom. Så Cygnus: Fortsett gjerne med relevant opplysning i norsk grammatikk, hilser auau. | |
| Cygnus | 2016-06-08 10:15 | |
![]() | Tusen takk, auau - det var virkelig i beste mening siden jeg oppfattet at både jeg og andre var genuint interessert. | |
| bris1 | 2016-06-08 10:52 | |
![]() | Uffda, hvordan klarte du å lese kritikk av deg inn i min kommentar, Cygnus? Det er kjempeflott at du har og bruker dine oppslagsverk, jeg påpeker ganske enkelt at noen ganger er det slik at man (folk flest) bare godtar at slik er tingenes tilstand. Selvsagt skal du fortsette med å handle i beste mening, men du må ikke ta mitt innlegg i verste mening. Ha en fin dag! | |
| Fiskekroken | 2016-06-08 18:02 | |
![]() | Takk for utdypende svar, linker, betraktninger og vinklinger. Slike svar fører med seg andre undringer over språket, som verken jeg eller den ferske lektorstudenten i heimen har tenkt på før nå. Til og med har jeg forårsaket nattevåkenhet,.. nå føler jeg meg virkelig interessant altså:) | |
| Cygnus | 2016-06-08 22:11 | |
![]() | Beklager, bris - er ikke vanligvis så hårsår men for det første bunner det vel i at jeg virkelig er kjempesyk, febril, søvnløs og sikkert fullstendig overemosjonell - begynte idag på antibiotikakur så vonleg bedrer det seg! også er det vel litt en slags forsvarsposisjon fra den tiden det var ymse ordspillere som åpenbart mente at jeg var for synlig eller følte seg truet av meg eller hva det var (jeg er jo ofte en skravlekjerring så forstår det vel mer i ettertid!). Men språk er jeg faktisk så interessert i og blir så glad hvis andre er det så naturlig nok vil jeg gjerne dele det lille jeg kan dele fra min profesjon (kan en kalle det det hvis en har gått av med pensjon?) så blir veldig lei meg hvis det tas ille opp. Og fiskekroken, det var en festlig liten nøtt du serverte - det var veldig gøy! | |
| bris1 | 2016-06-08 23:17 | |
![]() | Riktig god bedring, fra den ene til den andre skravlekjerringa! | |