Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 870

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Annmagritt2008-09-02 13:19
Antall innlegg: 16

Middag
Som hjemmeværende overhode i en storfamilie har jeg ansvar for at kravstore tenåringer og en sulten mann får i seg god og sunn mat når de kommer hjem. Dette lar seg desverre sjelden kombinere med min avhengighet til ordspill, Har dere forslag til mat som til dels lager seg selv?? e.g. i dag blir det fårikål :))
 
aleksfl2008-09-02 13:24
Antall innlegg: 1

Pizza fra Dolly eller Peppes er veldig flink til å lage seg selv :) Litt dyrt, men det må man tåle når avhengigheten din er av det billige slaget. Tenk om du var heroinist? Det hadde vært dyrt det...
 
niten272008-09-02 13:35
Antall innlegg: 6

Toro, familie lasagne, med brød og salat (familiesalat, ferdig og grei) Stek kjøttdeig, bland i posesausen, på med ost (tar 5-10 min.) rett i ovnen og voila , tror det er 50 minutter steketid, perfekt her i gården!!
 
niten272008-09-02 13:36
Antall innlegg: 6

Er vi hjemme uten ungene, så er gubben glad for å få Fjordlands, Jeg er bare så utrolig heldig *ler*
 
gullklumpen2008-09-02 13:57
Antall innlegg: 14

Ovsbakt laks: kutt opp poteter og dei grønnsakene du vil ha:-) ( rikelig med grønnsaker frå mi side) legg poteter og grønnsaker i langpanne( eller ei anna form ) hell over olje, sitronpeppar og salt og gjerne litt pressa sitron. Legg deretter laksefiletar over. Dekk det heile med folie. Steik på 200 grader i ein time! Då har du tid til eit spel mens du ventar:-)
 
Annmagritt2008-09-02 14:01
Antall innlegg: 16

Nammm! takk for gode tips! glemte å si at jeg er pasjonert motstander av posemat og derfor tar det ofte litt tid... Laksen skal jeg teste ut. Bruker ofte samme utgangspunkt selv, men med kylling og masse friske urter og olje. Super digg!
 
TheOne2008-09-02 18:18
Antall innlegg: 57

På en søndag drar pappa opp en steik fra fryseren og krydrer den godt. Grønnsakene legges bare i formen så all den deilige krafta blir trukket inn. Så rett i ovnen og der står den vel og lenge :) Som vanlig bærer det ut på bærtur eller skitur, mens jeg sitter hjemme med ordspill. Så er det bare å koke poteter :)

For meg virker det ganske kjapt, men vet ikke helt hva resten av familien syns? 0;)
 
Nisca2008-09-02 21:09
Antall innlegg: 5

Strimle opp litt svinekjøtt. Ha det i stekepanna og krydre det. Server med ris og salat. Enkelt, og ikke så usunt heller... :)
 
GI Raffen2008-09-02 21:33
Antall innlegg: 29

En favoritt her i gården på denne tiden av året:
lammestek i skiver (eller fårikålkjøtt av lam), Poteter i store biter, gulrot i store biter, sjampinjong, løk i båter og hvitløk.
Alt has i en stor langpanne.
Krydre med rosmarin, salt og pepper og hell over en god dæsj olivenolje.
Og så bare blander du alt i et herlig sammensurium.
Så står det bare og godgjør seg i ovnen på 200 grader til du ser det er ferdig.
Utrolig godt, og utrolig enkelt :-)
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-09-02 22:31
Antall innlegg: 1944

Langpanneretter er supre når man har liten tid. De skal stå litt i ovnen, men krever ikke at man er på kjøkkenet hele tiden.

Her er en annen variant vi liker godt - kotelettpanne.

Jeg bruker en kjøkkenmaskin som kan skive grønnsaker, så går det ekstra fort.

Ned i tilførselsrøret putter jeg poteter, løk og sopp.
Legger nakkekoteletter i midten av langpannen. Heller grønnsakene rundt. Skjærer noen tomater og legger over. Krydre og salte etter ønske, (godt med vitløk, rosepepper og provancekrydder). Rist ut litt mel eller maisena i fløte og hell over. Bakes i ovenen.

Pannen til 4 personer lages på ca 5-10 minutter (hvor raskt skreller du poteter?) Kan stekes raskt på høy varme, men smaker aller best om man har tid til langsteking.
 
ello2008-09-02 23:11
Antall innlegg: 153

Hva med lapskaua av salt lammekjøtt og fårikålkjøtt. Kok kjøttet i biter og tilsett noen poser frosne ferdiggrønnsaker, lapskausblanding.
 
ello2008-09-02 23:11
Antall innlegg: 153

lapskaus
 
aiT2008-09-02 23:48
Antall innlegg: 5

Luftsuppe & venteboller?
 
monabeth - Ikke medlem lenger2008-09-02 23:49
Antall innlegg: 1944

Det ville ikke unga mine ha likt;-)
 
SyntaxError - Ikke medlem lenger2008-09-03 03:38
Antall innlegg: 640

Ta en titt på matprat.no (opplysningskontoret for kjøtt)
Alle mulige oppskrifter med kjøtt. Kjøtt er mat, fisk er fisk.
 
sla2008-09-03 10:21
Antall innlegg: 76

Skal du ha LAAANG tid på deg til ordspill?
"Slow-food" er jo "in" (og godt).

Man tager:
En rå kylling
1 sitron
bittelitt smör
hakket persille (kan väre både fersk og törket)
litt salt og pepper
eventuelt urtekrydder om man liker det

Hold sitronen i hånden og stikk "en dullion" hull i den med gaffel.
Klin litt smör på den (ikke mye!)
Fest hakket persille i smöret (det er smörets eneste funksjon; å gi feste til persillen. Smöret kan altså droppes, om du selv sprer persillen inne i fuglen)
Dytt sitronen inn i kyllingen
Ha på salt/pepper/krydder
Legg kyllingen i en stekepose (husk å stikke et lite hull i stekeposen på toppen, for å slippe ut dampen i små prosjoner så ikke posen sprekker)

Legg i stekovnen på max 110 grader...
- la den ligge der i 3-4 timer, opptil 5 er OK.

Skal du gjöre dette klar för du går på jobb, for å ha ferdig middag når du kommer hjem, kan dus ette stekovnen på 90 grader; da tåler fuglen fint å stå hele dagen.

Eller sett inn fuglen en lördag/söndag för du tar deg en tur ut, og ha ferdig middag når du kommer hjem.

Resultatet er "verdens möreste kylling" som ligger i en herlig saus/kraft.
Server med kokt ris, og eventuelt en salat...
- vil du ikke bruke tid på å koke ris kan du servere med ferdigkjöpt salat og fersk loff.


 
Annmagritt2008-09-03 12:48
Antall innlegg: 16

Ah! Supert... Her kan man jo spille i timevis med god samvittighet :))
 
baltez - Ikke medlem lenger2008-09-03 13:35
Antall innlegg: 1398

Her er oppskriften på en gryte jeg pleier å lage på søndager! Fikk oppskriften av bestemor, før hun tok kvelden! Dette er en klassiker for familieaften, bryllup, begravelser etc.

- 200 gram bringebærsyltetøy
- 200 ml oksehalesuppe
- 1 strutseegg
- 150 gram kylling-kjøttdeig
- 250 gram røkt svinekam
- 2 stjernefrukt
- 3 knekkebrød
- 6 blåskjell
- 6 spiseskjeer sjokoladepålegg
- 1 boks paprika-krydder
- 6 fedd hvitløk
- 4 spiseskjeer løksalt

- Bland alt sammen i en mixer, til fargen blir blåaktig. Hell røren i en langpanne, sprøyt på en tube kaviar på toppen. Settes i ovnen på 150 grader, i 4 timer. Serveres gjerne med flatbrød!
Kos dere!
 
Anja832008-09-03 15:50
Antall innlegg: 148

hahaha, ja det hørtes jo snadder ut. ;-)
 
Annmagritt2008-09-03 16:36
Antall innlegg: 16

Den skal jeg virkelig teste ut på svigermor neste gang hun våger seg innom! Forøvrig føler jeg vel at den er en smule tidkrevende og derfor neppe ordspillvennlig.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?