Spillrom
| Sjiraffen | 1 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 1 |
Mobilspill
| Pågående | 8 515 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-17 14:12 | |
![]() | LUFTBAD ! Må bare dele dette med dere : I mitt siste spill hadde jeg lagt BAD , og foran var det mange fine bonusbrikker . Jeg fikk ikke bokstaver som kunne danne et "fornuftig ord" . som f.eks boblebad eller kurbad . Men jeg hadde L U F og T , og jeg la dem , og fikk det godkjent ! LUFTBAD ! Tror ikke jeg har blitt så overraska over et ord før . Prøvde å finne ut av hva det betyr , men fikk bare opp noe på tysk som jeg ikke forstår så mye av . Noen her som har kjennskap til dette ordet ? | |
| GreteSB | 2016-11-17 14:51 | |
![]() | Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Det er mulig du kan finne det i Tanums, jeg har ikke min her. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-17 14:59 | |
![]() | Nå finnes det jo mange rare ord , men LUFTBAD er vel blant de aller rareste ! I hvertfall i min verden ... | |
| GreteSB | 2016-11-17 15:06 | |
![]() | Jeg har aldri hørt det før. :) | |
| auau | 2016-11-17 15:19 | |
![]() | Noe du kan ta når det ikke er vann i nærheten? Luft er det jo som regel... | |
| DULLE | 2016-11-17 15:36 | |
![]() | Ordet står i Tanums , men ingen forklarig om hva det er. | |
| Cygnus | 2016-11-17 16:08 | |
![]() | Står ikke i Bokmålsordboken i det hele tatt! | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-17 17:14 | |
![]() | JIPPI - jeg har "funnet" et ord . Kanskje bare meg som har lagt det her på Ordspill ! Å , for en barnslig glede . Et stort øyeblikk i mitt liv ! He he , at et lite ord kan gjøre så mye ! JIPPI ! | |
| StinaMartha | 2016-11-17 17:27 | |
![]() | www.notmywar.com/hva...-a ir-bath/ | |
| GreteSB | 2016-11-17 17:52 | |
![]() | Takk, StinaMartha! :) | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-17 18:00 | |
![]() | Takk takk - artig å få svaret . Jeg tok ofte LUFTBAD for en del år siden. Altså inne i badekar med åpent vindu , og det var iskaldt ute , så det ble også iskaldt inne . Ikke like fristende mer ; blir fort groggy av det ... | |
| Cygnus | 2016-11-17 21:35 | |
![]() | Fantastisk morsomt ord!!' | |
| Fiskekroken | 2016-11-17 23:19 | |
![]() | ...men vær forsiktig, kan få store konsekvenser. I StinaMarthas link står det at feil bruk av luftbading kan svekke grunnloven:)) | |
| piaf | 2016-11-18 12:40 | |
![]() | I en artikkel i BT fra 2003 heter det at "ein mann frå Etne skal ha fortalt at han blei kurert for ein hardnakka nyresjukdom ved å springa naken i fjellet. Han praktiserte luftbad." Norsk riksmålsordbok definerer luftbad som "tørrbad i fri luft", uten å komme nærmere inn på hva "tørrbad" er. På nettet brukes tørrbad bl.a. om fugler som bader i sandholdig jord, katter som "vaskes" med tørrsjampo og om badstuer med luftfuktighet under ti prosent. Og på Benjamin Franklins tid var visst både luftbad og tørrbad i vinden. Sitat fra artikkelen "Mennesket i moderne tid", signert Tommy Moum: "Franklin holdt seg også unna badekaret. I stedet kledde han seg jevnlig naken og tok seg et luftbad foran åpent vindu. En annen ganske populær variant var tørrbad der man skrubbet seg selv med en børste, sannsynligvis for å kvitte seg med lus og andre uhumskheter. Resultatet av vannskrekken var at folk flest gikk rundt med utslett, sår og hudinfeksjoner over hele kroppen." Og sånn går nu dagan :-) | |
| Cygnus | 2016-11-18 13:37 | |
![]() | Men Franklin var ikke fremmed for vann - svømte mye i Schuylkill River etter han kom som ungdom til Philadelphia! Forøvrig den samme elven han tok seg en drikk fra (i følge sin dagbok) da han kom vandrende ned til Philadelphia fra Boston! Ikke en fristende proposisjon i dagens elv!!! | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-18 17:44 | |
![]() | He he , så mye artig om LUFTBAD ! Og så selvsentrert som jeg er så blir jeg litt stolt av at jeg la dette ordet . Eller jeg lurer også på om jeg kanskje er litt gal , bittelitt ... Kanskje noen av dere kan huske ord som virka helt koko å sette i sammen , men som dere likevel prøvde på og fikk godkjent ? Hadde vært gøy med flere koko ord . | |