Spillrom
Sjiraffen | 5 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 5 |
Mobilspill
Pågående | 8 466 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-21 23:17 | |
![]() | ISKRAV Og så oppretter jeg en tråd til ... Dette ordet la jeg nå nettopp , ikke fullt så koko som LUFTBAD som jeg la forrige dagen , men grunn til "bekymring" ? Eller kanskje det er mange her som kjenner til dette ordet ? Jeg har aldri hørt det før , og ble mildt sagt forbausa over hva som foregår oppi topplokket mitt ... HJELP ! | |
Cygnus | 2016-11-22 00:30 | |
![]() | Se mitt innlegg i bingoertråden! | |
abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-22 00:47 | |
![]() | En eller annen må vel kjenne til dette ordet ? Spurte samboeren , og han er flink med ord , mye bedre enn meg , men han hadde aldri hørt det . Og ikke du heller Cygnus , som også er mye bedre med ord enn meg . Jeg har ikke peiling på gramatikk eller grimmatakk.., eller noe egentlig ... Så da kan man begynne å lure ... | |
OlafBenny | 2016-11-22 00:55 | |
![]() | ordbok.uib.no/ISKRAV | |
abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-22 10:59 | |
![]() | Når jeg spør om noen kjenner til dette ordet , så tenker jeg på at noen KJENNER det , altså ikke at de slår opp for å finne ut hva det betyr , men at det er et ord som de bruker eller har hørt andre bruke . Jeg er interessert i å vite om dette er et ord som er "mer eller mindre vanlig". Og da er vel ordspillere de rette å spørre ? Kanskje en del av dere som legger ord dere ikke har peil på ? | |
piaf | 2016-11-22 15:45 | |
![]() | Jeg er veldig glad for at ordlista inneholder flere ord enn jeg (eller noen jeg kjenner) bruker. Da hadde den inneholdt toppen 5000 ord og vært en ytterst eksluderende ordliste. ANEROSI hadde for eksempel ikke stått i den ordlista, siden det er et ord jeg ikke hadde hørt før jeg la det i et Wordfeud-spill uten å ane om det var et ord - det var et såkalt desperat forsøk, og jeg ble svært forundret da det ble godkjent. Senere har jeg fått vite at det betyr "mangel på kjønnsdrift". Artig! Når det gjelder ISKRAV(E), så er dette, ifølge Norsk riksmålsordbok, "(samling av) små isdannelser i vannskorpe når den fryser jf. ▶issørpe; (også:) tynt islag, isskorpe som danner sig på jord (vei, fortau)". Så nå vet du det, abelon! :-D | |
Sancerre - Ikke medlem lenger | 2016-11-22 16:08 | |
![]() | Jeg er helt eni, piaf! Minner meg om da jeg tok noen timer på lærerskolen for en syk (engelsk)lærer- og en av studentene klaget på at noe jeg leverte ut hadde så mange vanskelige ord som var helt unødvendig fordi elevene ikke skulle kunne slike ord. Jeg var himmelfallen! | |
auau | 2016-11-22 21:10 | |
![]() | Kjære alle sammen! Her kommer dama som er vokst opp med ordet ISKRAV, trenger ikke en eneste lærebok for å forstå eller "se" hva ordet innebærer. I fjellbygda "mi" oppi Gudbrandsdalen sa vi at "det krava på vatnet", dvs etter ei frostnatt eller to fraus vatnet, men ikke så det vart blank is med det samme. Nei, det var sarr - men så er trolig det også et ukjent ord for de fleste. Tenk dere is hakket i småbiter ("crushed") som flaut på vatn f eks inni ei vik. Og skrekk og gru, når jeg skriver "crushed" veit jeg at mange av dere sier "aha" og forstår. Jeg gremmes (skyld på alderen) når gode, beskrivende norske ord byttes ut. Visst skal det være utvikling, men hvorfor ikke samtidig ta vare på gamle ord og uttrykk? | |
Cygnus | 2016-11-22 21:23 | |
![]() | Ja men der ser du, auau - det ordet én synes er helt ok og kjenner godt til, er helt fremmed og rart for en annen - og sånn må det jo være!!! : ) | |
piaf | 2016-11-22 21:32 | |
![]() | Laiker auaus innlegg av hele mitt hjerte! Bør forresten "laike" inn i ordlista? Ka du trur? | |
Cygnus | 2016-11-22 21:50 | |
![]() | Jeg hadde en gang en tråd hvor en skulle bidra med gamle og glemte/halvglemte ord, men klarer ikke finne den - kanskje vi skulle ha en ny slik? Laike bør inn! | |
auau | 2016-11-22 23:29 | |
![]() | Joda, Cygnus, klart det er "heimsleg" (jfr Tarjei Vesaas!) med ord en kjenner. Men ord som er godkjent, men så oppkonstruert at det så godt som ikke er i bruk hverken i dagligtale eller skriftlig, det er da jeg kjenner piggene kommer ut! Og dette "krav"-ordet ville ikke jeg ha brukt til andre enn døler og andre med tilnærmet lik dialekt. Dette med gamle ord m/forklaring høres gøy ut. Går det an å prøve? Fron Historielag (eller er det Mållag?) er på Fb med lokale ord og uttrykk. Der boltrer jeg meg innimellom og finner mye artig. Takk, piaf, for hyggelig tilbakemelding. "Laikte" den! | |
abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-23 20:04 | |
![]() | Så ISKRAV er da ikke et helt ukjent ord ... Takk for historien din auau . LUFTBAD var det "verre" med , sikkert/kanskje fordi det ligger noe tilbake i tid ? Kan kanskje kalle det historiske ord . Jeg er absolutt ingen "ordnerd" så da ble jeg himla overraska over at det var mulig for meg å legge ord som i utgangspunktet ikke virker "riktige" . I hvert fall en ny erfaring ; skjulte "talenter" . Ikke vet jeg ; men noen underlig skjedde oppi topplokket da jeg la disse orda ... | |
abelon - Ikke medlem lenger | 2016-11-24 00:09 | |
![]() | He he - ANEROSI , morsomt ord , et så godt "galimatiasord" har jeg ennå ikke lagt ! | |