Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 515

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
abelon - Ikke medlem lenger2016-11-29 19:42
Antall innlegg: 1807

En gave til noen som trenger det mer enn meg

Dette var et av alternativene på Ordspillspørsmålet .
20% har valgt dette alternativet . Hva/hvem skal da motta gave ?

GreteSB2016-11-29 20:19
Antall innlegg: 7777

Det kan være til veldedige organisasjoner, fattighuset, en geit til en familie i Afrika f.eks. :)

CaB2016-11-29 20:32
Antall innlegg: 2926

Man kan gi gaver til f.eks Fattighuset, Blå Kors og andre som arrangerer juleaften for enslige/bostedsløse etc. Røde Kors og andre organisasjoner har gaver som ulltepper, mat, vann, skolemateriell etc til folk som trenger det, hvor du da kan få/lage et kort til din venn/familiemedlem som forteller at gaven er "et varmt måltid til noen som trenger det" etc.
Ellers vet kanskje kommunen, Røde Kors, Frelsesarmeen etc om folk som kanskje ikke har det så greit, og som har behov for en julegave!?

Kanskje man har noen pent brukte bøker, leker, kjøkkenutstyr etc man kan gi bort til noen som trenger det? Kanskje man kan bake noen ekstra julekaker og gi bort? Eller hva med å strikke et par ullsokker?

ritalina - Ikke medlem lenger2016-11-29 20:44
Antall innlegg: 1630

Kirkens bymisjon f.eks

Cygnus2016-11-29 21:12
Antall innlegg: 44845

Flyktningemottak, Straxhus er også muligheter

abelon - Ikke medlem lenger2016-11-29 22:21

Jeg har vært så heldig å få mange "tiggervenner" fra Romania .
Og jeg er også så heldig at jeg kan gi bort en del tusen .
Det er mange år siden jeg feira norsk jul . Så nå feirer jeg Rumensk i stedet for , og da blir det jul ; Sånn som vi hadde det her i Norge for
evigheter siden .

abelon - Ikke medlem lenger2016-11-30 21:54

Håper mange gir litt ekstra til "tiggerne" nå før jul . Det er min oppfordring . Ta fra de rike og gi til de fattige er julens budskap .
Og hvis man tar Romania som eksempel , så har de de samme utfordringene med kulde som vi har her . Veldig mange som strever med å klare seg gjennom en kald vinter . Og vi nordmenn kan hjelpe dem hvis vi virkelig vil .

Emil19602016-12-02 11:51
Antall innlegg: 12863

ENIG !

abelon - Ikke medlem lenger2016-12-02 21:22

FLOTT !

abelon - Ikke medlem lenger2016-12-02 22:29

www.bygdeposten.no/d...5- 10-48558

Fiskekroken2016-12-04 00:39
Antall innlegg: 290

Fantastisk skrevet:) Har delt'n på fb.

Mira7 - Ikke medlem lenger2016-12-04 08:39
Antall innlegg: 2459

Her på Lillehammer er det noe som heter "God jul lille venn". Alle som melder seg på, får utdelt en gutt eller jente med en bestemt alder, så kjøper du en gave for en bestemt sum (100 - 200,-). Gaven blir samlet inn, og de som samler inn, gir de videre til NAV og Frivillighetssentralen, som igjen leverer ut gavene til foreldre som ikke har så mye å bruke på gaver. Det startet i Drammen for noen år siden, nå er det visst mange byer som har "adoptert" dette. Her på Lillehammer var det et voldsomt engasjement.

abelon - Ikke medlem lenger2016-12-04 16:02

Kanskje man skal for søke å starte " God jul vår Rumenske venn".
Nå er det jo en del som er negative til "tigging" , og jeg var også egentlig
veldig ambivalent ; lurte på om det fantes det man kaller bakmenn .
Så ble jeg kjent med Cristina fra Pogoanele ; og fikk mer kunnskap , og mer vett ... hun var 12 år da hennes far ble syk og ikke kunne jobbe mer . Støtteordningene der nede er elendige , så familien måtte flytte fra byen og ut på landsbygda , solgte det de kunne for å overleve , og resultatet ble fattigdom .

alone2016-12-05 18:32
Antall innlegg: 387

Nå får jeg et nytt fadder barn igjennom PLAN :) Gleder meg .Da blir det liksom litt ,,JUL,, hele året <3
Har aldri helt fikset det å være ,,snill,, bare i JULA jeg :)
Gleder meg at de fleste er hjertegode...

abelon - Ikke medlem lenger2016-12-08 23:43

Hjertegod ? Vil ikke karakterisere meg selv som spesielt snill ,
selv om jeg har gitt en god del til mange som har mye mindre enn oss .
Jeg vil heller si at det er snakk om rettferdighet .
Rettferdighetssans , enkelt og greit .

spurven2016-12-09 01:32
Antall innlegg: 103

Jeg er heller ikke spesielt snill, men har både funnet ut at å gi ei geit gjennom Strømmestiftelsen og betale inn beløp til matpakker både til Misjon uten grenser og Visjon Norge gir meg en god følelse over å være en liten dråpe i det store hav av behov. Har også i mange år vært med på fadderskap til barnehjem, det også i Europa. Det blei et tankekors for meg da en nær vennefamilie flyttet hjem til Litauen og kunne fortelle at lønn der nede (dersom man var så heldig å få arbeid) var 1/5 av norsk lønn, mens varer i matbutikken var samme som her i Norge. Da skjønner man hvorfor folk kommer hit som arbeidssøkende.

abelon - Ikke medlem lenger2016-12-09 16:19

Og i Romania er det ennå verre . Det henger ikke på greip .
De må betale det samme for en vaskemaskin som oss , og har en gjennomsnittslønn på 3-4.000,- ! Litauen er kanskje ikke mye bedre ; venner av meg kjøpte en stor flatskjerm her i Norge til 8.000,- for noen år siden fordi det var dyrere i hjemlandet . Så vi her oppe i nord burde ikke klage på priser overhodet .

Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?