Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 940

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ritalina - Ikke medlem lenger2017-07-15 21:09
Antall innlegg: 1630

Pruting!
Hva er ditt beste prutetriks?

Trenger råd fra erfarne prutere landet over. Jeg er ikke noen dreven pruter, det skal være sikkert og visst....
 
picassa2017-07-16 00:55
Antall innlegg: 596

ER det vanlig å prute i Norge ,da?
 
kuami2017-07-16 01:24
Antall innlegg: 585

Det er lov å prøve seg, f eks ved større beløp. Spør om kontantrabatt, evt fri frakt el be om at det rundes av nedover. Men viktig - hold en god tone.
 
Bussvenn2017-07-16 02:20
Antall innlegg: 431

Jeg har pruta. Kjøpte Iphone 4s i 2012 på Finn.no. Personen skulle ha 4000 kr for den, men jeg klarte å prute prisen ned til 3000 kr uten noen problem og sure miner tilbake 😁
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-07-16 07:11
Antall innlegg: 1984

Kommer an på hvem som pruter. Et prutetriks passer ikke nødvendigvis for alle. Selv pruter jeg lite. Synes ikke vi skal bidra til å gjøre Norge til en prutenasjon. Pruting tar ekstra tid , tid som er bortkasta og lite meningsfull.

Jeg kunne sikkert komme med mange psykologiske teknikker ang. pruting, men vil ikke bidra til at dette fenomenet vokser i Norge.
 
bris12017-07-16 15:25
Antall innlegg: 2591

Uten tvil, Jensine, uten tvil kunne du ha tipsa oss om psykologiske teknikker, men skjønner at du avstår ut fra begrunnelsen. Hva med sparetips, har du noe der?
Jeg, som ikke har noen formell utdannelse i psykologi eller teknikk, jeg pruter ved større innkjøp. Ingen problemer med det, og som oftest gir det resultater.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2017-07-16 16:06
Antall innlegg: 1630

Hehe :-)

Tenker pruting ved bil/båt/motorsykkel/segwa y osv osv, f.eks.

Hilsen uansvarlig pruter som ikke tar ansvar for at fenomenet muligens nå vil bre seg i det ganske land :-)
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-07-16 16:34
Antall innlegg: 1984

Jeg kan hjelpe deg ritalina. Om du presenterer en psykologisk profil på selger og forteller hva du tenker kjøpe så skal jeg gi deg noen tips.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2017-07-16 16:38
Antall innlegg: 1630

Noe sier meg at jeg kanskje heller skal operere på egen hånd, på mitt uansvarlige vis ;-)


eller?
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-07-16 16:43
Antall innlegg: 1984

Nei, nei, la meg hjelpe en vakker kvinne i pengenød...
 
trud2017-07-16 17:17
Antall innlegg: 7388

Vi lærer å prute i utlandet - hvis vi ikke 'forhandler' der så kan de ta overpris og le av oss. Kan ikke prute på alle ting - prøv deg forsiktig frem... Hvis en brukt ting er til salgs her på f.eks. Finn.no så har de vel ønsket seg høyest mulig pris og man kan forhandle.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2017-07-16 19:00
Antall innlegg: 1630

Hæ? Jeg er da ikke i pengenød, vil bare presse prisen. Hvem vil ikke det?

Men kom gjerne opp med en analyse.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-07-16 20:10
Antall innlegg: 1984

beskrivelse av selgeren om du har
 
ritalina - Ikke medlem lenger2017-07-16 21:01
Antall innlegg: 1630

en helt vanlig selger, en helt vanlig kunde.....
 
picassa2017-07-16 23:13
Antall innlegg: 596

Det jeg har gjort på marked i utlandet,er å komme med et skambud,så lavt at hvis de vil selge, er nødt til å redusere prisen.Å snu seg vekk for å gå videre har god virkning.De kommer gjerne etter deg for å gi deg en bedre pris.

Har gjort noen gode kjøp på den måten.
Arabere og afrikanere er kjent for å ha en mye høyere pris enn det de tenker skal bli salgsprisen.

Men dere er i butikker i Norge som selger dyrere varer.Forstår det.



 
kuami2017-07-17 00:45
Antall innlegg: 585

De fleste butikker har et slingringsmonn mht fortjeneste og går heller ned i pris enn å bli sittende med en vare, jfr "hvis du ser varen billigere et annet sted..". Skal du kjøpe flere varer samtidig, er det oftere lettere å få avslag. Gå sammen med naboer/venner! Har fått avslag i dyre merkevareforretninger. Tips: Lurt å gå på slutten av dagen/før helgen.
 
bris12017-07-17 15:10
Antall innlegg: 2591

En grei måte å finne ut om selgeren er åpen for pruting er å spørre hva du kan få varen for i stedet for å spørre hva det koster. Skal man kjøpe hvitevarer f.eks.kan det være mye å gå på fra forhandler til forhandler. Bruker gjerne litt tid på dette, for her er det penger å spare. Å rase rundt fra butikk til butikk for å spare ei krone eller to på Kvikk Lunsj eller hermetikk, det er sløsing med tid i mine øyne, så det gjør jeg ikke.
 
BeeJay2017-07-17 18:23
Antall innlegg: 908

Jeg spør iblant om det er noe å gå på på prisen, og forbløffende ofte får man vite at det er det jo. Synes jeg det er for dyrt, takker jeg høflig for titten og går min vei. Lar bare være å kjøpe det. Så har det hendt at der plutselig er noe å gå på likevel. Dette er her til lands, vel å merke. Ettersom jeg ikke liker å "shoppe", er jeg neppe den mest erfarne :) Men opplevde på Kypros at jeg så på ei skinnjakke i en butikk, fikk en pris, den var for dyr, så jeg spaserte avgårde, for så å ha selgeren etter meg med jakka halvveis nedi gata . Den henger nå i gangen min for godt under det halve av opprinnelig pris :)
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2017-07-17 19:49
Antall innlegg: 1984

Var nettopp på TV i nyhetene om folk som hadde kjøpt falske merkeklær i østen og mellomlandet i Italia og fikk da der 94.000 kr i bot for å ha kjøpt en jakke.

Ulike regler i ulike land.
 
snuppilura2017-07-18 13:09
Antall innlegg: 151

Her i England, pa vart marked er det helt vanlig a prute litt. Det er litt av sjarmen og alle er med pa det. Gronnsaks handleren gir gjerne bort litt ekstra pa slutten av dagen, eller slenger med en bukett blomster hvis du spor. Kjoper du to plagg hos samme fyren far du alltid en deal om du sier att du syntes det var litt dyrt. Vanskeligere i storre butikker, men det gar der ogsa.
 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?