Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 999

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
CaB2017-09-27 00:48
Antall innlegg: 2926

Strikking/annet håndarbeid
Etter spørsmål i en annen tråd deler jeg her oppskrift på tubesokker. Det fine med disse sokkene er at du ikke skal strikke hæl! Og et og samme par sokker kan like godt brukes av en som bruker størrelse 35 og en som bruker 38, f.eks.

Legg opp et passelig antall masker (avhenging av type garn, pinnetykkelse og ønsket størrelse). Velg et tall som er delelig på 2, det vil si et partall. :)

Strikk vrangbord: 2 r (rett), 2 vr (vrang). Jeg nøyde meg med 5 omganger, men dette er smak og behag.
Så kommer trikset. Til nå har du startet en ny runde med 2 r, 2 vr, 2 r... Men NÅ skal forskyve mønsteret et hakk. Det vil si at du starter runden med 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r. Strikk så 3-5 omganger hvor du starter med 1 vr. Hopp deretter enda et hakk, slik at du starter med 2 vr, 2 r, 2 vr. Stikk 3-5 omganger slik. Neste runde blir da 1 r, 2 vr, 2 r. Fortsett slik til ønsket lengde. Så skal du felle av. Strikk først 2 r og så 2 r sammen, og fortsett slik ut omgangen. Strikk 2 omganger uten fellinger. Gjenta disse 3 omgangene til du har igjen 8 masker. Klipp av tråden og trekk den gjennom maskene og fest tråden.

Det finnes en del oppskrifter på tubesokker der ute, hvis du vil ha en idé om antall masker og sånt.

Jeg strikker begge sokkene samtidig, på 1 rundpinne. Det finnes flere videoer som forklarer hvordan man strikker 1 eller 2 sokker (eller ermer for den saks skyld) på en rundpinne. Teknikken kalles "magic loop".
Magic loop med 1 erme/sokk på pinnen: www.youtube.com/watc...-c 6UBAxy8Q
Magic loop med 2 ermer/sokker på pinnen: www.youtube.com/watc...cB 9NkG2YI8

Det finnes også en del andre videoer der ute.


Noen andre som har noen interessante oppskrifter/ideer å dele?
 
CaB2017-09-27 01:14
Antall innlegg: 2926

Jeg strikker som sagt 2 sokker på en pinne. Da jeg hadde strikket første omgang på begge to merket jeg den siste masken med en tråd i en annen farge.

Og når jeg hoppet et hakk bruker jeg også en merketråd på maske nr 2 eller 3 på hver sokk. Maske nr 2 hvis jeg starter omgangen med 1 r/v og maske nr 3 hvis jeg starter med 2 r/vr. Dette hjelper meg godt hvertfall.
 
trud2017-09-27 03:55
Antall innlegg: 7388

Så flott å få oppskriften - tusen takk !

Nå skal jeg sette i gang å strikke !! :-)
 
bris12017-09-27 21:25
Antall innlegg: 2593

Har strikket tubesokker til babyer i Gambia nettopp. Veldig praktiske sokker, men til de minste kan det være greitt å tre inn et bånd som kan knyttes løst om leggen slik at de ikke sparkes av. Luer blir også fine i dette mønsteret. Godt initiativ, CaB. (Masketallet bør være delelig med 4 i din oppskrift.)
 
CaB2017-09-27 23:34
Antall innlegg: 2926

Ja, selvsagt bør antallet masker være delelig med 4. Ellers blir sokkene litt ekstra morsomme. Gikk litt fort i svingene i går kveld.
 
Cygnus2017-09-28 00:04
Antall innlegg: 44845

Så flinke dere er - sukk! Min håndarbeidslærerinne pleide å sukke rasende og si: Jeg vet du ikke er dum så hvorfor???!!!
But -akkurat der tok hun feil!! DOG skal det anføres at jeg strikket 3 kofter i ungdommen og 2 små babygensere - min strikkekarriere endte med en lyse- og mørkeblå litt skakk kreasjon til min nåværende mann! :(
 
kuami2017-09-28 01:07
Antall innlegg: 585

Skomaker bli ved din lest - og la strikkerne gjøre det de liker! Mine tre barn har ikke hatt noe som er strikket av meg (heldigvis for dem), men en strikkebestemor har bidratt. Flott å lage ting til den som trenger det, bris1.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?