Spillrom
| Sjiraffen | 6 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 6 |
Mobilspill
| Pågående | 8 559 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2017-10-31 21:50 | |
![]() | Memory Lane Hvilke bøker elsket eller likte du veldig godt da du var ung/barndom? Og kanskje leste om og om igjen? Jeg: Dikken Zwilgmeyers "Fire kusiner" og "Paul og Lollik". Blant mange andre. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2017-10-31 22:35 | |
![]() | Det suser i sivet! Verdens beste bok, det. | |
| Cygnus | 2017-10-31 23:28 | |
![]() | Sølvfaks som veldig liten - fantastisk kattekjenner!!! | |
| auau | 2017-11-01 13:35 | |
![]() | Barnebøkene Sidsel Sidserk og Sølve Solfeng av Hans Aanrud leste jeg jevnt og trutt. Mor kjente Aanrud fra hun var liten, tror hun hadde fått bøkene av ham. Gammelmodig setningsbygning, selvfølgelig, forfatteren var født i 1863, men for et eventyrlig innhold, enkelt og levende skildret. | |
| berita | 2017-11-01 17:35 | |
![]() | Onkel Toms hytte var en av favorittene! Den snille, gudfryktige Tom og andre uskyldige slaver som ble utsatt for umenneskelige grusomheter, den "snille" slaveeieren og den veldig slemme slaveeieren gjorde stort inntrykk og tårene silte. "Boka ble opprinnelig utgitt i 1852, Tanums omtaler den slik: "Denne patosfylte, hjerteskjærende triste romanen om slaveriets grusomme urettferdighet ble en enorm bestselger da den kom ut i 1852 – den var faktisk den bestselgende boken i hele det 19. århundre, etter Bibelen – og har blitt fremhevet som en av pådriverne bak den amerikanske borgerkrigen." Tanums skriver også at deres sisteutgave fra 2011, "Onkel Toms hytte, eller Livet blant de elendige", er første gang boka kommer i uavkortet utgave på norsk. "Der tidligere norske oversettelser har beholdt plottet, men redigert teksten ned til en eventyrfortelling for barn, trer nå romanen frem som en brannfakkel fra en annen tid, da millioner av mennesker ble behandlet som kveg – en av slavehandlerne i boken skryter da også av at han «driver inn de fineste bølingene»(Sitat Tanums) Visste ikke før i dag at tidligere norske oversettelser var forkortet og tilpasset barn, tror jeg må lese den på nytt! | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2017-11-01 17:41 | |
![]() | Det visste ikke jeg heller. Interessant! Den vil jeg også lese. | |
| bris1 | 2017-11-01 19:38 | |
![]() | Jeg brukte bøker som min flukt fra tilværelsen og leste sent og tidlig. Tilogmed med lommelykt under dyna, til jeg ble avslørt. Yndlingsbøker varierte etter alder, men en periode var jeg helt betatt an Anne fra Bjørkely og identifiserte meg sterkt med henne. | |
| Cygnus | 2017-11-01 20:12 | |
![]() | Det med lommelykt under dynen brukte jeg også - helt til jeg kom til å brenne et lite hull i putevaret en jul hos farmor og farfar - det ble oppdaget!! :( | |
| bris1 | 2017-11-01 20:15 | |
![]() | Ei jul leste jeg hele serien om røveren Rocambole, og det ble ikke mye søvn den jula for å si det sånn. Forøvrig elendig litteratur, men den gangen ble det opplevd som et eventyr og fascinerte voldsomt. | |
| klunk - Ikke medlem lenger | 2017-11-01 20:17 | |
![]() | Hardy guttene er det første jeg kan huske, vanvittig spennende for en liten gutt :-) | |
| CaB | 2017-11-01 20:30 | |
![]() | Jeg leste "Tørris, gutten fra Storlidalen" mange ganger. Ellers husker jeg at jeg likte spøkelseshistoriebøkene fra TL-klubben godt. | |
| trud | 2017-11-01 20:37 | |
![]() | Frøken Detektiv-bøkene.... Jeg skrev min egen bok da jeg var 10 år - innbundet, illustrert og i samme ånd som bøkene jeg slukte. Dessverre er boken kastet sammen med andre bøker på loftet.... skulle gitt mye hor å ha den nå... | |
| kuami | 2017-11-01 20:55 | |
![]() | Selvsagt Frøken Detektiv, Onklel Toms hytte (snufs), Jentene gjør opprør (av moren til Aasne Seierstad), gikk så over til Agatha Christie, med og uten lommelykt, fikk vite at det var derfor jeg så så dårlig (at jeg leste i dårlig lys), fortsatte med å låne ca ti bøker på biblioteket hver uke (takk til de forståelsesfulle bibliotekarene som forsto at jeg hadde høy lesehastighet). Leste forøvrig "Lady Chatterlys elsker" som tiåring, men skjønte nok ikke alt da...Bedre da med Kristin Lavransdatter. | |
| trud | 2017-11-01 21:11 | |
![]() | Jeg leste senere alle Agathe Christie bøkene - leste alle bøkene på barneavdelingen og fikk lov til å låne på voksenavdelingen før tiden - slukte alt ... men måtte ikke bruke lommelykt.... | |
| Lene T | 2017-11-01 23:50 | |
![]() | Helt tidlig var det Pingvinen som ikke likte kulde. Og så kom Gulltopp :) I ungdomsskolen ble det Sagaen om Isfolket :) | |
| ChilliApril | 2017-11-01 23:58 | |
![]() | Astrid Lindgren sine bøker om Lotta husker jeg godt jeg likte. Sikkert fordi jeg også var ei rampejente ;-). Senere var det Frøken Detektiv som fenget bl.a. :-) | |