Spillrom
| Sjiraffen | 17 |
| Krokodillen | 2 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 19 |
Mobilspill
| Pågående | 8 581 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Cygnus | 2018-02-03 12:56 | |
![]() | Er det noen som vil krangle? Så kan vi kanskje forlate Bønder-tråden! Masse temaer som nesten garantert vil føre til sinte utfall - kom gjerne med forslag! | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 13:03 | |
![]() | Ja, jeg er med. Nå kan vi krangle om bruken av ordet MONSTER. Vi kan også komme inn på Listhaug og pedofile og seksuelle overgrep mot barn. Og hvordan ORDBRUKEN til Listhaug blir temaet istedet for det opprinnelige temaet. En facebookvenn skrev følgende: ...."justisministeren ....løper rundt og kaller medmennesker for monstre?" Er de medmennesker disse her? Monstre? | |
| AaseB | 2018-02-03 13:09 | |
![]() | Ingen liker dyremishandling og det er et tema som er in i tiden. Men hvorfor er det så få som tar tak i temaet maktovergrep av forskjellige slag mot barn og også eldre mennesker. Det lurer jeg på. Der er det jo også offer som ikke sier i fra selv i media. Er det noen som vil debattere det, kanskje? | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 13:26 | |
![]() | Hvor pokker blir det av Jensine? | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 13:27 | |
![]() | Jeg krangler med hvem som helst om hva som helst! Men, hvilket tema ble det til først her? | |
| Cygnus | 2018-02-03 13:29 | |
![]() | Monsterdebatten var vel først ...! | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 13:35 | |
![]() | Monster it is! Personlig synes jeg Kierulf sa det som trengtes å si på Dax18, og så er jeg litt lettet over at saken ikke tok av i like stor grad som en del tidligere uttalelser fra Listhaug. | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 14:09 | |
![]() | Men hva sa hun da? Det må du jo skrive også, hvordan kan vi krangle ellers, liksom? Saken er at folk på venstresida ser rødt uansett hva Listhaug sier. Og klarer det kunststykket å vri saken fra seksuelle overgrep til Listhaugs ordvalg. | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 14:55 | |
![]() | Kierulf påpekte at det er viktig å få frem at det er mennesker, og ikke "monstre" som gjør disse overgrepene. Ingen stor sak, noe jeg heller ikke synes dette er. Derfor min lettelse over at dette ikke har utviklet seg til å bli en ny "gullstol". | |
| Cygnus | 2018-02-03 17:00 | |
![]() | Men det går rundt og rundt og frem og tilbake på fb! Det som er en stor sak, er at justisministeren sitter der og sier (more or less) at jeg hører bare på meg - never mind eksperter som Kierulf, politiet og kriminalomsorgen osv. Og dwt er en stor sak at det nærmest blir til at de som synes monster er feil å Si (av en justisminister), er FOR pedofile overgrep. I tillegg, ritalina, hold opp med det tøvet at dette er en høyre/venstre sak - det er det overhodet ikke!! Sånn, der har vi krangelen i gang - en lettelse!! ;) | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 17:12 | |
![]() | Ah! der er vi i gang, takk Cygnus! :-) NAI, nai, nai, jeg mener ikke at de som henger som opp i monsteruttrykket er FOR overgrep. Kjære vene! Ro deg ned. Men vridningen på en himla stygg sak, er poenget her. Å kalle noen for monstre blir svært, svært uskyldig i forhold. Justisminister eller ei. Selvsagt er det en venstreaksegreie. Som sagt, venstresida klikker i vinkel straks Listhaug uttaler seg om hva det måtte være. Og her fikk de en gylden anledning. Da sitter venstresida klar og triumferer og sier: -"hæ, hørte dere hva hun sa!!!! Hun kalte de for monster". Monster" At det er kyniske overgripere det er snakk om, forsvinner i triumfen. | |
| Cygnus | 2018-02-03 17:18 | |
![]() | Nix, ritalina, kjenner diverse solide Høyrepartister som vred seg i vånde! Men det KAN være, på ett nivå, en Frp-sak - Frp versus alle-de-andre-som-ikke-ka ller-spader -for-spader!!! | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-03 19:53 | |
![]() | Krangle ja ! Så lenge kranglene er "på et høyt nivå" ! så er det greit . Og når selveste Kjempekranglefanten starter ballet , så blir det nok bra . | |
| Stubbetufsa | 2018-02-03 21:19 | |
![]() | Hør, æ e nordfra. Og her sir vi det vi meine. Og hvis ikke en som antaster unger er et monster, så står metoo svakt, hva kan det bli igjen da å kalle menn som antaster kvinner? Poenget er tross alt at å antaste små barn er nedrig og direkte stygt, monsteraktig, gjerne for meg! | |
| Cygnus | 2018-02-03 23:40 | |
![]() | Men abelon da, kjempekranglefanten er from som et lam!!🌷 | |
| Erik75 - Ikke medlem lenger | 2018-02-04 10:11 | |
![]() | Minervas Nils August Andresen skriver godt om monstrene og "Sylvi Listhaug derangement syndrome" her : www.minervanett.no/s...-s yndrome/ "Er du en del av Motstandsbevegelsen mot Sylvi Listhaug? Hvordan synes du det går?" | |
| Cygnus | 2018-02-04 11:21 | |
![]() | Og så en litt annen vinkling - kopiert fra fb. Magne på en søndag 4. februar 2018 Elise Ottesen Jensen, norsk-svensk opprører, og vår første og største seksual-opplyser i Norden; prestedatter og moren hennes var datter av biskop. Holdt i 1914 (!) et foredrag i Bergen. Foredraget, som altså ble holdt for over hundre år siden, handlet om at vi ikke klarte å forebygge overgrep på barn, ei heller komme i posisjon til å endre overgriper hvis vi ikke flyttet hovedfokus på overgrep på barn bort fra den ensidige troen på kriminalisering. Vi måtte begynne å stake opp veien til forebygging og helsehjelp. Det handlet om vår anstendighet og vår forstand. Den som minnet meg om henne for snart ti år siden var sexolog Thore Langfeldt i et foredrag jeg aldri glemmer. Og ikke minst hans påminning om at svært mange overgripere på barn selv var barn som ikke hadde fått hjelp da de levde i en barndom under meget harde vilkår. Og for mindre enn ett år siden rystet ekspertutvalget, Barnevoldsutvalget, hele nasjonen. De leverte rapporten om vår evne til å oppdage, beskytte og hjelpe vår mest utsatte barn. NOU 12: 2017. Med en tittel som bør skake oss i ti-år framover: «SVIKT OG SVIK». Jeg er mer enn klar over at jeg nå misoppfattes som en som reduserer alvoret og unnskylder de verst tenkelige overgrep på barn. Det har jeg måttet verge meg mot lenge, og jeg har derfor tidligere formulert mitt vern her i M-på: Det å ville forstå er det MOTSATTE av å unnskylde! Hovedsaken til Elise Ottesen Jensen var at dersom vi virkelig vil bekjempe det verste vi kan tenke oss, må vi bruke midler som virker. Og vil vi endre en overgriper må vi også komme i posisjon til å anvende virksomme midler. Språket vårt er forstandens verktøy, og ordvalget er vel forstandens speil. Men det er likevel ikke enkelt å tenke klart og skrive godt om dette. Jeg vet jo meget godt at normer og fordømmelse er virksom sosial kontroll, inkludert straff og straffelov. Det skal hemme oss og holde oss på plass. Og jeg vet at inni hodet vårt har vi plenty med «KJØR-synapser» som kan styrte noen ut i ulykken hvis ikke de langsommere «STOP-synapsene» rekker å sette bremsene på. Og holde oss på plass. Og det store, store flertallet blir jo holdt på plass! Men vet vi at det er «den relativt maktesløse straffeloven» som den modige justisministeren Storberget i sin tid formulerte det som holder oss på plass? Det er bare det at det er helt andre virkemidler enn faren for straffeloven og det å bli fordømt med de verste uttrykk som «holder oss på plass». De fleste av oss kommer fra en annen plass. Vi har, selv om vi ikke er helgener, fra vårt oppvekststed blitt ledet og søkt oss mot den gode siden. Fra førersetet er vi blitt ledet av empati, elske vår neste, de gode gjerninger redder verden, det du vil at andre skal gjøre mot deg, av positive idealer. Vi er blitt «bedre enn vårt rykte», til tross for at vi hører mer enn nok om grusomheter og overgrep, som professor Dag O. Hessen skriver om i sin nye bok VI. Mest fordi de fleste blant oss vokste opp på pluss-siden. Mange blant oss på Solsiden. Jeg har alltid følt at det forplikter! «We are bad, when we feel bad” skriver verdens fremste aggresjonsforsker Leonard Berkowitz. Det betyr ikke at veien til «solsiden» er stengt for dem som har vokst opp i «Herjedalen», men vi har fått mye å tenke på fra all litteraturen om motbakkene som møter dem som har vokst opp under harde vilkår. Vi kan ikke herje vilt med den kunnskapen. For mer enn hundre år siden fikk vi i Norge verdens første barnevernlov, Vergemålsloven av 1898. Ett av hovedmålene til vår framsynte riksadvokat Bernhard Getz var å flytte fengslingen av «uartige børn» bort fra kriminalfeltet til omsorgsfeltet, forebygging, helse og forbedring. At de ble sendt på Bastøy og andre øyer hvor de ble herjet videre med, var ikke hans plan. Skylden for det var antagelig grasrotas grusomme holdninger og primitive språk. Jeg tror det går an å ha mange tanker i hodet samtidig, for eksempel ti. Da tenker jeg at POLITIET er viktig. Folket kåret Årets Navn i Dagbladet, og det var kvinnene i «Dark Room» prosjektet som rev forhenget til side fra det livsfarlige nettverket av faktiske og potensielle overgripere på barn! Samtidig er det lett å identifisere seg med faren til et skadet offer som vil kaste seg over den amerikanske turn-legen som hadde over hundre overgrep på samvittigheten. Men da må vi å tilbake tankevirksomheten og språket: Vi må oppdage, vi må beskytte, og vi må hjelpe. Det er blitt februar, og vi har merket at vi går mot lysere tider. Snart skal vi stille klokken en time fram. Vi kan ikke akseptere at noen allerede har planlagt å stille klokken over hundre år tilbake denne våren. | |
| AaseB | 2018-02-04 12:23 | |
![]() | Viktige poeng her, Cygnus. Det at overgrep går "i arv" er en sirkel som må avbrytes et sted. Og det burde være mulig ved hjelp av et apparat som fanger det opp, bestående av voksne i nærheten som ser og tør å gripe inn. At ett voksent menneske ser og bryr seg om et barn som trenger hjelp, kan snu alt rett vei. At det stadig vokser opp unger der mange har ulegede sår fra barndommen er ufattelig tragisk for enkeltmenneskene, men er også en stor tragedie for hele samfunnet. | |
| abelon - Ikke medlem lenger | 2018-02-04 12:29 | |
![]() | Arvesynden . Overgrep kan være så mangt . Og alle overgrep kan "arves" . Det er skremmende å tenke på at det man selv blir utsatt for som barn er det "lett" å viderefør til egne barn . Forfatteren Nina Karin Monsens mor hadde , ifølge henne , en personlighetsforstyrrelse som gjorde barndommen hennes vanskelig , og hun besluttet å ikke få egne barn . For barndommen bærer man på hele livet , og hun var redd for at det maktovergrepet hun selv ble utsatt for lå så dypt i henne at hun ikke ville greie foreldrerollen på en god nok måte . Et klokt valg . | |
| ritalina - Ikke medlem lenger | 2018-02-04 22:00 | |
![]() | Skulle ikke dette være en krangletråd?? Side opp og side ned med masse enigheter! Ta dere kraftig i sammen! Jeg skal fortelle dere en ting og det er at jeg har tenkt! Landbrukspraksisen må legges om. Uvettig, skremmende, skandaløst og ikke minst provoserende dyrehold ligger tydeligvis ikke for enkeltbonden. Gårdsdrift som baserer seg på dyrehold må over på flere hender. Statlig drevet, under kyndig ledelse, daglig oppsyn av dyreleger og dyrepassere. Bondeyrket er en katastrofe! For dyrene og faktisk også for bonden som ikke takler det ensomme bondelivet, langt fra folk, dårlig sosialt nettverk. Fraflytting fra landsbygda, import av damer fra asiatiske land. Forgubbing. Say no more. Ja til statlig drift! Takk. | |