Spillrom
Sjiraffen3
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede3
Mobilspill
Pågående8 933

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bris12018-03-21 16:50
Antall innlegg: 2591

Krenket
Førskolelærer Bente Rauboti Haukeland hadde på trykk i VG i går et åpent brev til Sylvi Listhaug hvor hun ga uttrykk for at hun var krenket av sammenligningen av norsk politikk og en barnehage. Ikke bare det, hun fastslo at du, jeg, vi var krenket i samme slengen. Snakker hun på våre vegne, eller har vi nå fått nok av tidligere omtalt krenkementalitet?
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-21 16:58
Antall innlegg: 1630

Hun snakker på vegne av seg selv og sine lettkrenkete meningsfeller. Og dem er det mange av.
Men hun snakker ikke for meg (om det skulle være noe tvil).

Ja, vi har fått nok av krenkementaliteten. Hvor hårsår går det an å bli? Et sutresamfunn uten like! Ser det i skolesamfunnet, særlig unge jenter drar krenkekortet straks anledningen byr seg. "Å, stakkarsmegmentalitet".

Det gagner absolutt ingen! Nei, stå opp for deg selv og stol på egne krefter sier nå jeg da.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-21 17:03
Antall innlegg: 11608

www.nrk.no/satiriks/...1. 13776296
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-21 17:19
Antall innlegg: 1630

Krenkekrakk og krenkeplast er det vi trenger ;-)
 
maranello2018-03-21 17:32
Antall innlegg: 300

Ja... mange følte seg krenket av det hun sa...(eg og) eg liker ikke at noen krenker, fornæmer eller psyke ned andre, hater det....men mange blir "syke" hvis de ikke gjør det... bare for å se andre lider... koster hva koster....sykt!!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-03-21 17:41
Antall innlegg: 1807


Uff da , å bli flau på egne vegne er greit nok . Men når man blir flau på vegne av andre ... Hvorfor spurte hun ikke noen om råd før hun gikk ut i avisa ? Er det nå så lurt , kanskje du kommer til å angre ville vel noen sagt, får man tro . Er det et "nytt motebegrep" ? Å føle seg krenket .
Å føle seg krenket høres så puslete ut .
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-03-21 17:49
Antall innlegg: 1630

www.dagbladet.no/nyh...t/ 68714217

Et eksempel på en hysterisk krenkesak fra i høst.
 
Duolingo2018-03-21 20:19
Antall innlegg: 57

Ad sammenligning mellom barnehage og norsk politikk :For å jobbe i barnehage ,må du ha politiattest. Kanskje en ide å innføre krav om politiattest for å få jobb på Stortinget også....?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-21 20:24
Antall innlegg: 11608

..og kanskje en alkotest før han går opp på talerstolen? :)
 
Cygnus2018-03-21 22:54
Antall innlegg: 44845

Vår midlertidige justisminister har bred erfaring innen rettsvesenet - kan komme godt med - med dommer for nedskalling av en asylsøker, fyllekjøring, osv.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-21 23:32
Antall innlegg: 11608

..men, for å svare litt seriøst på Bris' åpningsinnlegg her.

Jeg frykter de tilstandene vi de siste årene har sett på amerikanske universiteter skal bli normalen her hjemme også.

Og da snakker vi om tilstander hvor man nekter seriøse forskere og samfunnsdebattanter som Richard Dawkins å tale, fordi noen blir krenket av det han sier.
Hvor komikere som John Cleese har sagt "aldri mer" til å opptre der, fordi krenkelseshysteriet overskygger humoren.
Hvor man har egne "safe spaces" for ulike grupper, det være seg basert på hudfarge, religion, seksuell tilhørighet etc.
Hvor debatter avlyses p.g.a. demonstrerende studenter som ikke vil høre på sine meningsmotstandere.
O.s.v. O.s.v.

Og denne artikkelen fra Wall Street Journal tegner et ganske ubehagelig bilde av en virkelighet som i stadig økende grad begynner å slå rot her hjemme også.

www.wsj.com/articles...15 18792717
 
Bullbill2018-03-21 23:39
Antall innlegg: 20

Vi trenger en egen organisasjon for lettkrenkete mennesker slik at de kan møtes og snakke sammen om hvor fælt alt har blitt.
 
bris12018-03-22 10:28
Antall innlegg: 2591

Jeg tenker at det har blitt vanskelig å skille mellom hva man bør reagere på og, hva man kan riste av seg med et skuldertrekk. Har ingen peiling på hvorfor det har blitt sånn, men den amerikanske tilnærmingen hvor det meste kan utløse rettsforfølgelse og svære erstatninger popper fram i min bevissthet.
 
Duolingo2018-03-22 10:39
Antall innlegg: 57

Erik75 : Det er en vesensforskjell i det å være t.x komiker og det å være ministre. Ministre har et særskilt og stort ansvar for å opptre samlende og komme med uttalelser som ikke er sårende \krenkende. De samme krav kan ikke settes til t.x en komikers harselas,forsøk på ironi o.l.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-22 11:00
Antall innlegg: 11608

Da synes jeg du misser hele poenget med den artikkelen jeg la ut, Duolingo.

Det den tar opp er hvordan grensene for hva som er krenkende flyttes jevnt og trutt nå, og hvordan gruppementaliteten og det presset som følger med denne spiller inn i denne mekanismen.
Noe som igjen fører til en stadig økende polarisering.



 
abelon - Ikke medlem lenger2018-03-22 17:42
Antall innlegg: 1807


Har du blitt krenket i det siste ? Kan det bli et spørsmål som vi stiller til hverandre om noen år ? he he , har bare lyst til å fleipe litt . Vi kan bli "vonbrotne" , sinte , fornærma , skuffa og føle at vi blir tråkka på .
Krenke er et veldig dårlig ord i de fleste sammenhenger . Hvis man fort føler seg krenka , så kan man kjenne seg som et "offer" . Ikke noe positivt med det .
 
bris12018-03-23 12:27
Antall innlegg: 2591

Er man blitt tråkka på er man vel også et offer, så da blir det noe underlig å argumentere ut fra hvordan man selv vil definere ordene. I utgangspunktet mener jeg at man skal unngå å tråkke på/krenke noen, men å fastslå hvor grensene går er ikke like lett. Erik er inne på hvordan grensene for hva vi tåler/ikke tåler flyttes. Tror det er noe der, men hvordan bremse dette? Vi mennesker er lett påvirkelige, jeg tenker på hvordan grensene flyttes f.eks. når det gjelder hva vi eksponeres for når det gjelder sex og vold i filmer og i TV-serier.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-03-23 14:53
Antall innlegg: 11608

Noe fasit på hvordan man får bremset denne utviklingen skal jeg ikke påberope meg, men jeg tror neppe løsningen er å boikotte eller prøve å fjerne meningsmotstandere, enten det er enkeltaktører eller grupper/medier.

For å se hvordan Eivind Trædal, med helhjertet støtte fra hans lille klikk av aktivister, går fullstendig bananas på Twitterkontoen til professor Kristian Gundersen etter at sistnevnte stilte til samtale på Resett, det er et sørgelig syn.
Ikke p.g.a. noe Gundersen eller Lurås sa i den samtalen, men bare det at Gundersen i det hele tatt stilte opp.
For i Trædals hode medførte jo det en automatikk i at Gundersen dermed fremmet høyreekstreme aktører, og ga sin offentlige støtte til fascister. (Hørtes kjent ut....)

Det eneste oppløftende med det var hvordan Gundersen avkler ham fullstendig i løpet av utvekslingen.

twitter.com/kristiangunde r
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-03-23 16:26
Antall innlegg: 1807


Disse menneskene som fort føler seg krenket er "lett krenkbare" som det så fint heter ... De eksemplene som Erik75 gir her er bare trist lesning . Hva skal man si til dem som mener at angrep er det beste forsvar ? For noen er det mer regelen enn unntaket , og da blir det vanskelig .
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-03-23 17:12
Antall innlegg: 1807


Hvis man skal si at ens menneskeverd er blitt krenket ; så synes i hvert fall jeg at vi da må skjønne at det dreier seg om ekstremtilfeller .
Krig , fangenskap og tortur . Min far var krigsseiler under hele krigen , men han følte vel først noe i nærheten av krenkelse etter at han kom hjem . Men brukte aldri sånne sterke ord .
Tror en del mennesker at de må bruke så sterke ord for å bli tatt på alvor ? Blir man "virkelig krenket" så er nok ord overflødige .
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?