Spillrom
Sjiraffen | 8 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 8 |
Mobilspill
Pågående | 8 288 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
ensommerfugl | 2008-09-11 17:35 | |
![]() | Rart ord Hva i all verden er ORDN??? Min motstander fikk akkurat en heftig poengsum på et tilfeldig spill ved å legge PODEN og ORDN..??? | |
DULLE | 2008-09-11 17:40 | |
![]() | Det er nok bydeform av å ordne. Eks.: Ordn opp i rotet ditt! | |
ensommerfugl | 2008-09-11 17:44 | |
![]() | Oki... trodde man måtte skrive "ordne opp i rotet ditt"... takk :-) | |
Torill | 2008-09-11 18:55 | |
![]() | På norsk heter det vel "ordne opp i rotet ditt". På ordspillsk heter det ordn, sykl, olj, endr osv. | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-11 19:26 | |
![]() | Her omkring, indre Akershus, bruker vi denne formen når setningen starter med verbet. Som i en beskjed, kommando e.l. Jeg ville si: Ordn opp i rotet skal jeg bruke ordne sier jeg: Nå må du ordne opp i rotet. Sykl bort på butikken og... Kan du sykle bort på butikken og... | |
Torill | 2008-09-11 19:34 | |
![]() | Monabeth - når det gjelder muntlig sier man jo mye forskjellig. Men i skriftspråk har jeg aldri sett formene ordn, sykl, olj og endr, bortsett fra på ordspill. Er det noen utdannede språkeksperter som kan si noe om disse formene er gangbare i vanlig skriftlig norsk? | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-11 19:38 | |
![]() | Språkrådet og Universitetet i Oslo:) | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-11 19:44 | |
![]() | Og dette kan du lese på Wikipedia om imperativ i norsk. no.wikipedia.org/wik.../I mperativ | |
Torill | 2008-09-11 19:49 | |
![]() | Og dette sier språkrådet: Spesielt for bokmål Når stammen ender på en konsonantgruppe som vi sjelden eller aldri møter i slutten av et ord ellers, får vi imperativformer som ser rare ut og kan være vanskelige å uttale: behandl, endr, forandr, forkludr, klatr, pensl, rødm, saktn, smadr, smuldr, stempl, sykl, tråkl, vegr, åpn osv. I slike tilfeller kan vi på bokmål velge å la imperativen ende på e, slik at den blir lik infinitiv. Vi kan altså skrive "forkludr ikke opplegget" eller "forkludre ikke opplegget", "smuldr deigen godt" eller "smuldre deigen godt" osv. bokmål og | |
Ingjerd1 | 2008-09-11 19:51 | |
![]() | Monabeth sin forklaring er riktig. Jeg fant utdraget nedenfor fra språkrådet sinde sider, det går altså an å bruke både ordn og ordne som bydeform: Når stammen ender på en konsonantgruppe som vi sjelden eller aldri møter i slutten av et ord ellers, får vi imperativformer som ser rare ut og kan være vanskelige å uttale: behandl, endr, forandr, forkludr, klatr, pensl, rødm, saktn, smadr, smuldr, stempl, sykl, tråkl, vegr, åpn osv. I slike tilfeller kan vi på bokmål velge å la imperativen ende på e, slik at den blir lik infinitiv. | |
Sandaker | 2008-09-14 17:17 | |
![]() | Hva er en "paddehatt"? Les: det dukket opp som.... | |
monabeth - Ikke medlem lenger | 2008-09-14 17:31 | |
![]() | paddehatt ~hatt sopp med hatt viseklubber har grodd opp som p-er raskt og i stort antall | |
Sandaker | 2008-09-14 17:58 | |
![]() | Tenkte mer i retning av: kan du vise (klubb) meg en paddehatt hvis jeg spør deg pent? | |
Sandaker | 2008-09-14 18:01 | |
![]() | Dersom "paddehatt" er en sopp, og ikke har noe med frosker og gjøre, så forklarer det en del. Trur eg. | |