Spillrom
Sjiraffen1
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede1
Mobilspill
Pågående8 480

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ritalina - Ikke medlem lenger2018-04-22 17:41
Antall innlegg: 1630

Gettoer
"Danmark vil rive boliger og styre hvor folk bor for å bli kvitt «gettoer»
Danmarks regjering vil innføre ulike regler for forskjellige områder, rive boliger og styre hvor folk bor for å bli kvitt de såkalte gettoene. Regjeringen foreslår også å fengsle foreldre som sender barna til utlandet."

www.aftenposten.no/v...tt -gettoer

Er dette noen Norge bør iverksette?

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-04-23 21:33
Antall innlegg: 11608

Vi får håpe det ikke går så galt at vi havner i den situasjonen at vi behøver å vurdere det engang.

For heldigvis for oss, så er det (iallefall enn så lenge!) en helt enorm forskjell på områder som Stovner/Holmlia m.fl, og de mest problematiske områdene i både Sverige og Danmark.

Men, kan dette som skrives om nå, med etterdønningene av lektor Malkenes' opptreden på Dax18, være begynnelsen på noe veldig ødeleggende dersom utviklingen med fritt skolevalg og knebling av lærere som melder i fra om problemer som hoper seg opp o.s.v. får fortsette?

www.utdanningsnytt.n...e- advokat/

abelon - Ikke medlem lenger2018-04-24 20:37
Antall innlegg: 1807

Tar inn en litt personlig historie : Norsklæreren vår på ungdomsskolen ble så fortvila etter mye bråk i lengre tid, at han smalt "pekestaven" i kateteret så den knakk ! DA ble det stille i klassen gitt; endelig !
Denne læreren var eller tålmodigheten selv, men alt har en grense. Jeg snakka med han mange år senere, og da sa han rett ut at han ofte grua for å gå til timen; det var ikke noe artig å høre. Jeg var ikke en av dem som lagde bråk, heldigvis. Det var absolutt ikke noe moro med så mye forstyrrelser i læringen. All ære til Malkenes som "står i stormen".

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-04-24 20:49

Malkenes er hel ved.
Og nå får han også helhjertet støtte fra elever. All ære til de også.
Tøffe ungdommer!

www.aftenposten.no/m...d- Nergaard

kuami2018-04-25 22:19
Antall innlegg: 586

HVa er egentlig en ghetto? Definisjon? Hvor mange av et slag må det være? Er f eks Holmenkollen en hvit ghetto av rike? Under krigen ble jøder isolert i ghettoer. Nordmenn som utvandret, bosatte seg ofte på de samme stedene. Var Brooklyn dermed en ghetto? Og ja, for mange av et slag (enten det gjelder rike/fattige/ulike befolkningsgrupper/kjønn) forsterker uheldige tendenser. Hvis det i tillegg er to uheldige faktorer, f eks fattige innvandrergrupper, kan det bidra til ytterligere forsterkning. Men ikke nødvendigvis. Tenk igjen på fattige nordmenn i Brooklyn. De var da ikke av den grunn kriminelle? Selvsagt er det smart å forebygge uheldige tendenser. Hva med å legge ut flere eneboligtomter i belastede områder? Da vil flere "norske" bli boende.

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-04-25 22:54

Spørsmålet er vel hvem som ønsker å bygge en ny enebolig i et område som allerede er belastet?
Absolutt all erfaring fra våre naboland tilsier jo at når man allerede har kommet dit, så er det umulig å snu utviklingen.
Jeg er glad vi enn så lenge er langt unna de tilstandene her hjemme, og at vi i stedet kan dra nytte av andre erfaringer både med samfunnsutvikling, iverksatte tiltak, og ikke minst debattklima.

Personlig har jeg mest tro på det å tilby flyktninger boliger i alle andre steder enn storbyene.
Bare tenk så mye gjensidig nytte man kunne fått av noen nye hender i steder som sliter med fraflytting og avindustrialisering her til lands. Og med noen driftige Sanitetskvinner på plass, så blir integreringsjobben gjort i en fei også :)
Vinn-vinn!

ritalina - Ikke medlem lenger2018-04-25 22:56

Flyktninger vil jo ikke bo i utkantstrøk....... ;-)

Cygnus2018-04-25 23:15
Antall innlegg: 44845

Men det er vel ikke helt slik det er, ritalina - det er f eks mange utkantstrøk på vestlandet og til og med NordNorge hvor det er mange flyktninger og gode forhold.

Erik75 - Ikke medlem lenger2018-04-25 23:16

Det er bare fordi de ikke har fått oppleve praktsteder som Bømlo, det!
Hadde vi opprettet flyktningemottak der ute, så hadde ingen av de villet bo noe annet sted igjen :)

kuami2018-04-25 23:17
Antall innlegg: 586

Hvis du kommer fra en storby, kan jeg forstå at du etter integreringsperioden (hvor du blir plassert i en kommune) ønsker deg til en by, hvor det kanskje finnes flere fra samme land/religion. Men ja, Erik, i utgangspunktet bør man tilby bolig der det trengs folk og jobbe med god integrering. I Oslo er jo problemet at boliger er dyrere i vest, altså får man mindre for pengene ved å skulle kjøpe kommunale boliger i vestlige bydeler. Kommunale boliger går også til andre som strever på boligmarkedet og er et knapphetsgode.

ritalina - Ikke medlem lenger2018-04-25 23:23

Saken/problematikken er jo gettoer........ sammenstimling i byer. Flyktninger som lever i "sine" områder, minimal integrering. Folk, særlig kvinner som kan bo mesteparten av livet her uten å kunne særlig norsk.
Ikke at det finnes enkelte småsteder med noen bofaste flyktninger. Se realitetene i øynene da....

ritalina - Ikke medlem lenger2018-04-25 23:24

ps Det er flyktningmottak på Bømlo, såvidt jeg vet. ;-)

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-04-26 11:45
Antall innlegg: 1984

Flyktningemottaket i kommunen jeg bor i skal avsluttes. I flere år var det vanlig enkelte ganger i uka å se horder av negre og arabere handle i matbutikken, nå blir det slutt på dette.

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-04-26 11:56

Å negergutt, å negergutt
nå må du handle litt lakris litt lakris

Så kan du kjøpe deg noen bananer også
Ja noen bananer også

Så kjøper du litt kaffe , ja kaffe
Fra landet du har flyktet fra
der din mor og kjæreste bor

Så kan du spise mørk sjokolade :)

ritalina - Ikke medlem lenger2018-04-26 12:35

Høyt fleinsoppinntak i nord i dag.......

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-04-26 12:39

Ja no ventar eg berre på å bli anmeldt for rasistisk hets.

Nordlending anmeldt for rasisme i ordspillforum. Ordet negar vart brukt. 5 års fengsel.

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-04-26 12:50

Tor Erling Staff forsvarar nordlendingen og seier at den mistenkte er vokst opp med ordet neger som en nøytral betegnelse for mørkhudede personer med afrikansk opphav.

Ingvild Bryn i Dagsrevyen vrir hovudet fram og tilbake med flagrande hår og himlande auge. Korleis kan han forsvarast av Tor Erling Staff, mannen døyde jo for fleire år sidan.

Nordlendingen seier ho Ingvild er galen, Tor Erling er levande klar for innsats imot det hyklerske moraljåleriet i det norske samfunnet.

Cygnus2018-04-26 15:35
Antall innlegg: 44845

Intet argument! Du vokste vel også opp med at samer ble kalt lapper?

Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-04-26 17:43

Nordlendingen var angrepe av moralistar som heva pekefingeren og prøvde sette han i en bås for rasistar og umoral. Nordlendingen visste dog at dei ikkje hadde fjerna tømmerstokken i sitt eige auge medan dei prøvde fjerne flisa i auge tel nordlendingen. Dei heva pekefingeren og prøvde peke han ned i umoralens hole, men nordlendigen viste at dei berre prøvde å sole seg i glansen av sitt eige moralskuespel.

Nordlendingen tok sei ein bolle , cola og te og slappa av og såg på History chanel.

ritalina - Ikke medlem lenger2018-04-26 17:54

"...tok SEI ...." du.

Hvem som har angrepet nordlendingen vet ikke jeg. Og samme kan det være.

Men jeg har en innrømmelse å komme med!
Jeg var sikker på at det var fleinsopprus som var forklaringen på J/Js innlegg i tråden. Jeg tok feil.
Skjønte det straks jeg leste middagstråden. I følge ham selv har J/J vært i byen, i Bodø, og brukt opp gavekort på junk food. Det ble i meste laget, tydeligvis.
Han ligger nå og ser på History channel, tar sei, laks, torsk + en bolle og både cola og te, for å komme seg nedpå igjen.

Fred være med ham!

Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?