Spillrom
Sjiraffen17
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede18
Mobilspill
Pågående9 092

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-05-04 21:10
Antall innlegg: 11608

Medieundersøkelsen 2018
I.f.m. tidligere krangler her inne vedr. hvorvidt norsk presse er venstrevridd eller ikke i.f.t. befolkningen generelt.

Her er resultatene fra de årlige Mediedagene 2018 : www.nordiskemediedag...he ter#5341

Som Dagbladet oppsummerer, så stemmer hver tredje norske journalist enten SV eller Rødt, med SV som det største partiet blandt landets journalister.

www.dagbladet.no/nyh...t/ 69775059



Hele resultatet (med forrige Stortingsvalg i parentes) :

SV - 21,0% (6%)
AP - 20,8% (27,4%)
Høyre - 16,6% (25,0%)
Rødt - 11,8% (2,4%)
Venstre - 8,5% (4,4%)
MDG - 7,9% (3,2%)
SP - 7,2% (10,3%)
KrF - 3,0% (4,2%)
FrP - 2,8% (15,2%)

SV er altså 3,5 ganger så stort, og Rødt 4,9 ganger så stort blandt landets journaliststand som i befolkningen ellers, og er med det de store vinnerne, med MDG og Venstre rett bak.

FrP den desiderte taperen, med kun 1/5 del av oppslutningen de har ellers i befolkningen, mens både AP, SP og Høyre også har vesentlig mindre oppslutning hos journalistene enn ellers.



Er det et demokratisk problem at pressen har et så avvikende politisk syn i.f.t. resten av befolkningen, eller er dette helt greit?

Kjør debatt!







 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-04 21:17
Antall innlegg: 1630

Tja, demokratisk problem? Det er fritt fram for hvem som helst å bli journalist, eller hva?
Det som er interessant er hvorfor såpass mange på "rødsida" trekkes til yrket, og såpass få fra den blåeste fløyen.
Hvorfor det?


Langt på vei kan en si det samme om læreryrket, uten at jeg sitter på noen tall her.
Men igjen, hvorfor det?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-05-04 21:30
Antall innlegg: 11608

Journalist er ingen beskyttet tittel, nei.
Så i prinsippet kan hvem som helst bli journalist.


Problemet, og herunder det som jeg antyder kan være et potensielt demokratisk problem, er jo når det politiske synet i hele nyhetsbransjen i så stor grad avviker fra befolkningen forøvrig.

For ingen vil vel betvile at en journalist med partitilhørighet i SV/Rødt neppe vil dekke en sak på samme måte og med samme sprørsmål/vinklinger, som en journalist med partitilhørighet i Høyre/FrP.

For ikke å snakke om hvilke saker man velger å dekke.

Dette er jo et enormt problem i Sverige i dag, hvor pressen har langt dårligere tillit blandt befolkningen enn hva vi opplever her i Norge.
(Det er nesten sjokkerende å lese de tallene fra de svenske undersøkelsene)

Jeg håper vi aldri kommer dit.

 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-05-04 21:35
Antall innlegg: 11608

Og ang. hvorfor så mange fra "rødsida" trekkes til både journalist- og læreryrket, så sa Dagbladets Jon Olav Egeland noe klokt i en samtale om nettopp dette temaet for en stund tilbake :

«Før var mediefolkene mer ulike, og hadde mer mangfoldig bakgrunn. Nå er de fleste akademisk utdannet fra de samme typer akademiske fabrikker hvor man lærer de samme verdiene og vurderingene, og foretar akkurat de samme prioriteringene, og dette igjen gir ikke noe godt mangfold. Det tvert imot motvirker mangfoldet og har irritert meg noe grenseløst i årevis.»


Men, sånn har det vel blitt med de fleste yrkesretningene i dag?
Jeg tillater meg å tvile på om SV og Rødt har like høy oppslutning blandt de ansatte i landets finansinstitusjoner, f.eks.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-04 21:44
Antall innlegg: 1630

Enig i det, at verken SV eller Rødt antakelig står særlig sterkt innen finansinstitusjoner.
Men igjen; hva stopper f.eks FRP-velgere til å bli journalist? Lærer?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-05-04 22:11
Antall innlegg: 11608

Det er jo flere av dagens FrP'ere på Storting og i bystyrer som faktisk er utdannede journalister, da.
Stortingets visepresident Morten Wold, f.eks.

Men, det burde definitivt vært flere, ja.

Men, hva stopper SV'ere og Rødt'ere fra å involvere seg i finans og næringsvirksomhet?

For det er noen merkelige mekanismer som slår inn her, som vel langt overgår alminnelige teorier om gruppetilhørighet etc?
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-05-04 22:19
Antall innlegg: 1807


Interessant ! Mekanismer ! Uten at jeg egentlig greier å si noe fornuftig ... Hadde ikke peil på at det "er sånn".
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-04 22:20
Antall innlegg: 1630

Nå snakker vi om det store bildet. Det vil alltid være noen unntak, i alle retninger/yrkesgrupper.

Som sagt, ingenting stopper verken SV/R-velgere eller FRP-velgere til å bli noe som helst.

Men hvis en ser på det som et demokratisk problem at venstresida er overrepresentert i media, og at det er ønskelig å få en mer politisk bredde. Hva skal så til?


 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-04 22:25
Antall innlegg: 1630

Et lite sidesprang; hvem skriver lærebøkene? Og hvordan blir historien presentert der?
Leita etter en sak fra noen år tilbake, om amerikanske mødre i USA (sør) som omskrev lærebøkene, etter sitt hode. Fant den ikke, men her er en annen sak, i nesten samme gate.

www.vg.no/nyheter/ut...g- reagerte


 
Cygnus2018-05-04 22:43
Antall innlegg: 44845

Erik - et unntak til ‘No SV, No business’ er muligens Paul Chaffey - men han skiftet jo parti fra SV til Høyre.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-04 22:45
Antall innlegg: 1630

Sånt går det da ;-)
 
Pumaen2018-05-04 22:52
Antall innlegg: 43

Spiller det noen rolle hvilket parti en journalist stemmer ? Undersøkelsen viser neppe at det er en sammenheng mellom stemmegiving og journalistikk. Og avisens profil bestemmes like mye av redaktørene og eierne. Aftenposten og Vg eies f.eks av Schibstedgruppen
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-05-04 22:58
Antall innlegg: 11608

Pumaen : Tror du en journalist som stemmer Rødt og en journalist som stemmer FrP velger å dekke de samme sakene, på den samme måten, og med de samme spørsmålene og vinklingene?
 
Pumaen2018-05-04 23:32
Antall innlegg: 43

Jeg tror ikke stemmegivningen nødvendigvis påvirker journalistikken nei. Og hva som faktisk trykkes er redaktørens ansvar, ikke journalistens.
 
Pumaen2018-05-04 23:34
Antall innlegg: 43

Dessuten er det helt andre faktorer som kan være viktige mann/kvinne, alder, by/land utdanningsnivå osv. Journalistenes oppgave er uansett å forsøke å dekke ting nøytralt, ikke å være talsmann for en eller annen politisk retning
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-05-04 23:47
Antall innlegg: 11608

At det er journalistens oppgave å forsøke å dekke ting nøytralt, det er vi helt enige om, Pumaen.
Men, jeg deler nok ikke ditt syn på at ens politiske syn ikke påvirker hvordan man skriver om en sak.
Og kanskje særlig ikke når det er en så voldsom overvekt av én politisk side i hele yrkesmiljøet.

For å ta den siste tids uroligheter på Vestli/Stovner som et eksempel, så tviler jeg sterkt på om en FrP'er ville dekket en slik sak på samme måte som en SV'er.
Jeg synes vel det er rimelig grunn til å anta at en typisk FrP'er i all hovedsak ville fokusert på innvandring/integreringss pørsmålet, snakket med frustrerte politifolk, og intervjuet eldre beboere i området som føler seg utrygge.
Mens en typisk SV'er i utgangspunktet ville fokusert på manglende fritidsklubber for ungdommene, arbeidsledigheten blandt de unge, og kutt i velferdstilbud og integreringstiltak fra den borgerlige regjeringen.



Forøvrig er også redaktører omfattet i undersøkelsen her, og selv om andelen som har svart "vet ikke" på hva de ville stemt er skyhøy der, så er det fortsatt en stor overvekt av partiene på venstresiden der også.

 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-05 00:28
Antall innlegg: 1630

Resett omtaler også saken. Sjekk kommentarfeltet. Humor :-) :-)

resett.no/2018/05/04...ll er-rodt/
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-05-05 00:50
Antall innlegg: 11608

"Hardbarkede marxister", du!
Kommentarfelt slutter aldri å underholde.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-05 01:30
Antall innlegg: 1630

Fra kommentarfeltet:

"Det finnes normale mennesker som søker seg til journalistyrket, men viser de borgerlige tendenser, så blir de mobbet ut av studiene av både lærere og medelever!"

"Kunne du tenke deg å jobbe i et miljø hvor nesten alle er uenig med deg og kaller deg høyreekstrem og rasist straks du prøver å uttrykke din mening...."
------------------------- ------------------------- ------------------------- --

Ja, her fikk vi forklaringen på hvorfor nesten bare venstrevridde søker seg til journalistyrket. Hehe.
Litt skuffet over at resettkommentarfeltskrive rne som ellers er nokså tøffe i trynet, viser seg å være temmelige pusete når det kommer til stykke.
;-)

 
Pumaen2018-05-05 09:49
Antall innlegg: 43

Jeg har jobbet en periode som journalist og jeg nekter å tro at folk blir "mobbet ut" på grunn av en eller annen politisk overbevisning. Jeg aner ikke hva kollegene mine stemte heller da det er hemmelig valg i Norge og jeg uansett ikke ville vært særlig opptatt av dette.

Personlig er jeg langt mer bekymret over at det omtrent ikke drives politisk journalistikk i Norge i det hele tatt. Klikkokratiet har tatt over og journalistene lever av at folk klikker på sakene deres på nettet. de med færrest klikk er de første som ryker i omorganiseringsprosesser. Money talks.

 
Viser siden: 1 2
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?