Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede13
Mobilspill
Pågående8 848

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-04 23:21
Antall innlegg: 1630

Bygde-Norge
Hva er det med bygde-Norge og musikk, egentlig?

Vassendgutane, DDE og rølpeharrymusikk....!

www.dagbladet.no/kul...t/ 69772884
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-05-05 00:22
Antall innlegg: 1984

Primitive harryfolk hele gjengen. Innavl, snus, heimbrent. Trygdemisbruk og søskenbarnsex.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-05 00:24
Antall innlegg: 1630

Men må de ha så himla håpløs musikksmak?

Forklar den som kan!
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-05-05 10:42
Antall innlegg: 1984

Tekstene i sangene og den røffe uhøvlede stilen til disse musikkgruppene er noe som bygdefolk lettere kjenner seg igjen i enn byfolk. Musikkstilen og tekstene representerer i større grad livet på bygda og når slikt fremføres kulturelt musikalsk så fungerer det hele som en kraftkilde og et samlingspunkt der likesinnede kan finne støtte og samhørig nytelse med hverandre.


 
berita2018-05-05 11:41
Antall innlegg: 848

Når jeg leser sånt som dette, føler jeg meg dum og usikker. Første tanke er at dette må være spøk. Det kan ikke være noen som for alvor gir seg til å tillegge folk, i dette tilfelle bygdefolk, felles meninger, holdninger, livsstil, kultur m.m. (uklart for meg hvem man egentlig mener når man bruker ordet "bygdefolk"). Men jeg vet jo også at det er noen, håper det er veldig få, som er så primitive at de gjør det. Du er ikke blant dem, jensine1?
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-05 12:01
Antall innlegg: 1630

Vassendgutane: "- Vi har spilt låta vår for mange folk, uten å motta negative kommentarer. Jeg har greie på språk og etikk, og låta vår er innafor. Vi tror de fleste i Bygde-Norge er enige med oss, sier Sindre Aam i Vassendgutane."

Dette har Sindre Aam peiling, altså. Ja, både språk, etikk og hva de fleste i Bygde-Norge mener. Jeg stoler på ham ;-) ;-)
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-05 12:02
Antall innlegg: 1630

...peiling på, skulle det stå........... seff
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-05-05 12:09
Antall innlegg: 1984

Uff, denne debatten orker jeg ikke. Uansett, det er nå en gang slik at ulike grupper i samfunnet kjennetegnes med ulike kulturer.

Og om man tillegger en typisk kultur til folk som bor på bygda i form av noen få setninger så er det jo selvfølgelig ikke slik at absolutt alle som bor på bygda er tilhenger av samme type kultur. Det er mange ulike kulturer på bygda , men man kan jo med rimelighet hevde at noen typer av kulturer har større tilhengerskare enn andre kulturer.

I byene er det også for øvrig mange ulike kulturer.
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-05-05 12:11
Antall innlegg: 1984

Selv har jeg bodd i 4-5 ulike byer i Norge i til sammen 11 år og noen tiår på bygda så man har således et personlig brukbart sammenligningsgrunnlag.
 
ritalina - Ikke medlem lenger2018-05-05 12:26
Antall innlegg: 1630

Jeg har bodd to år på bygda! I Finnmark. Kjekke år da, bare så det er sagt.

De kjørte sitt eget løp oppi der. De hadde blant annet en egen vei fra sentrum og opp til boligfeltene som de kalte "promilleveien". Den brukte de da de skulle hjem fra fest på lokalet.
Ja, for fest på lokalet var det. Alle mann alle stilte opp og hoiet og festet og tok seg ut. Helålelåla :-) . Det var ingenting å si på stemningen, nei.

Ellers; videre utdannelse (etter grunnskolen) var ikke første prioritet akkurat. Samtidig klagde de over at Finnmark og utkantstrøk ikke får dekket behovet for kvalifisert personale innen helse og utdanning. Men å satse på høyskoleutdanning selv var særlig ikke interessant.

Da det kom en kvinnelig dyrelege (fra sør), ble det rent for mye. Måtte ikke komme noen dyrelegekjerring og belære dem, reineierne.

Ellers var de blide og sånn, de innfødte ;-) ;-) ;-)


 
berita2018-05-05 13:21
Antall innlegg: 848

Tro det eller ei, jeg har hørt om fester og fulle folk i byen også, til og med alenehjemme-fester der politi har måttet gripe inn! Det fins alkoholmisbruk, dop, overgrep og vold også. Elever dropper ut av skolen, noen blir trygdemisbrukere, folk klager over for lite kvalifisert personale på sykehjem m.m. Men jeg tror ikke innfødte byfolk flest klager spesielt på kvinnelige dyrleger, og ellers er mange blide og hyggelige:).
 
Jensine1 - Ikke medlem lenger2018-05-05 13:32
Antall innlegg: 1984

Ja du har rett berita.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-05-05 21:02
Antall innlegg: 1807


I sørlandsbyen Risør var det bryggedans om sommeren på 70-tallet; og da kom det utrolig mye folk ifra nabobygda Gjerstad. Vi som bodde i lille Risør syntes det var så artig at det ble fullt av fulle "bønner i byen" og mye flasker å pante! Så det var absolutt et høydepunkt om sommeren. Men husker at vi syntes de var så rare; snakka "grautmål", og var "sidrumpa"... Og så kom turistene fra "Blærum" i seilbåt og seilersko og "sløyfe i halsen"; og så på oss byfolk litt på samme måte som vi så på Gjersdølingene: snodige typer! Artig å tenke på nå. Tidene forandrer seg.
 
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?